• Misspreggo

    Missfall efter hjärtslag?

    Jag är 20 år gammal och är inne på vecka 8 (7+1), var på ultraljud för lite mer än en vecka sedan då BM såg ett bultande hjärta och en fin form på fostret än så länge. Har hört att om man ser hjärtslag på bebisen vid den här tiden så minskar risken för missfall, stämmer det? För jag har under länge (typ hela graviditeten) gått runt och oroat mig för missfall. Jag hör olika svar från alla hörn, typ att risken är lika stor osv. Det skrämmer mig lite...men om man säger såhär, med tanke på min ålder? Minskar risken då med? Kramar allihopa

  • Svar på tråden Missfall efter hjärtslag?
  • Hanna 82

    Hej, som jag förstått minskar risken för MF, själv hade jag inte sån tur, UL i 6+5 och ändå slutade fostret leva i v8+2, MF v10+5 sist. Nu har jag gjort UL i v9+6 och då sa doktorn att det borde bli en bebis denna gången, men vågar ändå inte lita på det......

  • Teresiat

    Såg hjärtslag i v. åtta, en vecka senare dog fostret fast upptäckte det inte fören v 13 då jag började blöda. Ett MA med andra ord.

  • Emelieeme

    Jag plussade svagt hos min bm förra veckan. Ska ditt imorgon igen för se om plusset blivit starkare. Men igår när jag på toa så hade de kommit bruna flyttningar och lite lite blod på pappret. Inget mer sen på hela natten. Sen idag på lunchen var det lika dant. Sen inget mer. Håller jag på att få missfal? Ska som sagt prata med min bm imorgon. Men är så himla rädd ich ledsen

  • Misspreggo
    Emelieeme skrev 2016-09-14 21:20:15 följande:

    Jag plussade svagt hos min bm förra veckan. Ska ditt imorgon igen för se om plusset blivit starkare. Men igår när jag på toa så hade de kommit bruna flyttningar och lite lite blod på pappret. Inget mer sen på hela natten. Sen idag på lunchen var det lika dant. Sen inget mer. Håller jag på att få missfal? Ska som sagt prata med min bm imorgon. Men är så himla rädd ich ledsen


    Hur gick det? Kram
  • Emelieeme

    Det gick bra blev ett starkare plus. Och hon sa flyttningarna var inget. Men sen på kvällen när jag kom hade jag färskt blod. Så ska rings igen. Men har inget nu. Tycker det känns obehagligt

  • Anonym (uli)

    Fram tills efter vecka 12 finns det fortfarande risk för missfall eftersom hjärtat ska börja slå och gulsäcken ska försvinna och fostret börjar få näring via navelsträngen. Oftast är det där någonstans det går fel på vägen. Men visst att hjärtat utvecklats fint gör ju att ett moment försvinner som kan gå fel. Men nej om du läser på nätet så hittar du info att det är vecka 12 som gäller efter det tror jag chansen misnkar med 60% för missfall (inte säker) men finns att läsa iallfall. Finns inga garantier i graviditeten kan hända i vecka 8 kan hända något i vecka 40.

  • Jag är bara jag
    Anonym (uli) skrev 2016-09-16 10:58:16 följande:
    Fram tills efter vecka 12 finns det fortfarande risk för missfall eftersom hjärtat ska börja slå och gulsäcken ska försvinna och fostret börjar få näring via navelsträngen. Oftast är det där någonstans det går fel på vägen. Men visst att hjärtat utvecklats fint gör ju att ett moment försvinner som kan gå fel. Men nej om du läser på nätet så hittar du info att det är vecka 12 som gäller efter det tror jag chansen misnkar med 60% för missfall (inte säker) men finns att läsa iallfall. Finns inga garantier i graviditeten kan hända i vecka 8 kan hända något i vecka 40.
    Risken är betydligt mindre om man sett hjärtat slå vid VUL. De allra flesta missfall sker före v.10 och efter det är det mest MA där barnet kan ha varit dött väldigt länge innan det upptäcks eller kommer ut. Risken minskar dessutom för varje vecka man är gravid-finns ingen magisk gräns vid v.12 när det minskar drastiskt utan det minskar hela tiden. Sen finns det tyvärr alltid några som fått missfall och även förlorat barn efter v.12 och hela tiden ut, men de är undantag. Jag hade 4 missfall före denna graviditet (v.14 som senast) och trodde aldrig på det, men vid levande barn v.13 sa läkaren att risken var mindre än 0,5% att barnet skulle dö. Och det stämde!  Glad
  • Anonym (uli)

    Fortfarande - sålänge det inte finns ett hjärta som slår och flödet i navelsträngen funkar så finns det stor risk. Detta sker först i vecka 12. Så jo risken är mycket större innan dess än efter.

  • Jag är bara jag
    Anonym (uli) skrev 2016-09-16 11:14:57 följande:
    Fortfarande - sålänge det inte finns ett hjärta som slår och flödet i navelsträngen funkar så finns det stor risk. Detta sker först i vecka 12. Så jo risken är mycket större innan dess än efter.
    Jag pratar ju hela tiden om när man sett hjärtat slå! Då är risken minimal. Fråga vilken gynläkare som helst. De flesta missfall är troligen egentligen MA och många av dem fall där hjärtat aldrig börjat slå vilket det gör efter ca 21 dagar. Det är en kritisk punkt helt enkelt. Om alla gjorde VUL v.9 skulle många MA upptäckas tidigare än nu-vissa går ju ända till v.20 utan att veta. Och de andra skulle känna mindre oro. Sen kommer man aldrig helt över oron, jag är fortfarande livrädd för missfall trots att jag ä r i v.30, men rent statistiskt är risken väldigt liten.
  • Anonym (uli)

    Men det handlar inte bara om hjärtat fattar du inte? Navelsträngen är lika viktig och båda dom två har utvecklats först efter vecka 12 därför minskar risken. Läs på.

  • Anonym (Anna)
    Jag är bara jag skrev 2016-09-16 11:24:52 följande:

    Jag pratar ju hela tiden om när man sett hjärtat slå! Då är risken minimal. Fråga vilken gynläkare som helst. De flesta missfall är troligen egentligen MA och många av dem fall där hjärtat aldrig börjat slå vilket det gör efter ca 21 dagar. Det är en kritisk punkt helt enkelt. Om alla gjorde VUL v.9 skulle många MA upptäckas tidigare än nu-vissa går ju ända till v.20 utan att veta. Och de andra skulle känna mindre oro. Sen kommer man aldrig helt över oron, jag är fortfarande livrädd för missfall trots att jag ä r i v.30, men rent statistiskt är risken väldigt liten.


    Fråga vilken gynläkare som helst? Det stämmer inte. Jag gjorde VUL i vecka 8 då man såg hjärtslag, men hon var väldigt noga med att poängtera för oss att ta en dag i taget och det är först efter 12 fullgångna veckor som risken minskar rejält.
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-14 15:15:40 följande:

    Fråga vilken gynläkare som helst? Det stämmer inte. Jag gjorde VUL i vecka 8 då man såg hjärtslag, men hon var väldigt noga med att poängtera för oss att ta en dag i taget och det är först efter 12 fullgångna veckor som risken minskar rejält.


    Nja, studier där viabla graviditeter (alltså; att man sett hjärtat slå i vecka 6-10 med CRL som stämmer överens) har följts har forskarna kommit fram till att risken minskar markant om hjärtat har börjat slå. Men det är olika procentuell chans per vecka, exempelvis så är chansen i princip 98% att det går bra om du ser hjärtat slå i vecka 9-10 - medan risken för missfall är snäppet större om man bara sett hjärtat slå i vecka 6 (78%). Risken minskar med andra ord för varje vecka som kvinnan bär på ett viabelt foster. Om du söker på missfallsrisk efter att ha sett hjärtat, fast på engelska, så kommer du hitta massvis med kliniskt godkända studier som poängterar just detta. Jag beklagar verkligen att du är en av de som förlorade en graviditet trots allt. :/
Svar på tråden Missfall efter hjärtslag?