Vem står för hämtning/lämning
Hej.
Min sambo har ett barn som är 4 år tillsammans med en annan kvinna. De har ungefär delad vårdnad, men min sambo är den som har själva boendet. Barnbidraget ska det visst delas lika på, medans han ensam står för dagisavgiften.... (Detta är INTE en bitter tråd, vi har seperat ekonomi, så jag ställer inte dessa frågor ur något egenvinningsperspektiv)
Det jag undrar över är följande:
Mamman bor ca 6 mil bort, detta innebär att när deras gemensamma barn börjar i skolan, så kommer hon alltså gå i skolan i vår stad, för det är hos min sambo hon har sitt boende. Mamman får helt enkelt själv se till att bo i samma stad när skolåldern kommer om hon ska kunna fortsätta ha halva vårdnaden (blir en himla lång skolväg annars.....) men nu är hon såpass liten och mamman jobbar inte, så ännu fungerar varann vecka.
Men på vems ansvar ligger hämtning/lämning rent "juridiskt" i en sådan här situation? Jag är medveten om att man kan komma överens lite hur man vill, men tyvärr kan de inte komma överens om mycket. Mamman har tidigare stått för både hämtning och lämning. Jag har läst (men vet ju ej om källan stämmer) att det ligger på den S.k umgängesförälderns lott att detta ska fungera. Men nu vägrar hon alltså att hämta och lämna. Detta innebär alltså, utan lagligt stöd, att min sambo kommer få åka dessa mil. Vilket kommer medföra att mamman plötsligt kommer få mer tid än honom med barnet, eftersom han ibland jobbar sent. Ska han då åka kommunalt blir klockan alldeles för mycket för ett såpass litet barn. Kan han helt enkelt "kräva" att det är hon som ska sköta detta, eller ska de enligt lag helt enkelt dela upp det mellan sig? Är inte intresserad av personliga åsikter... Utan vill veta vad som verkligen gäller..