• Hitgirl

Vem står för hämtning/lämning

Hej.

Min sambo har ett barn som är 4 år tillsammans med en annan kvinna. De har ungefär delad vårdnad, men min sambo är den som har själva boendet. Barnbidraget ska det visst delas lika på, medans han ensam står för dagisavgiften.... (Detta är INTE en bitter tråd, vi har seperat ekonomi, så jag ställer inte dessa frågor ur något egenvinningsperspektiv)

Det jag undrar över är följande:

Mamman bor ca 6 mil bort, detta innebär att när deras gemensamma barn börjar i skolan, så kommer hon alltså gå i skolan i vår stad, för det är hos min sambo hon har sitt boende. Mamman får helt enkelt själv se till att bo i samma stad när skolåldern kommer om hon ska kunna fortsätta ha halva vårdnaden (blir en himla lång skolväg annars.....) men nu är hon såpass liten och mamman jobbar inte, så ännu fungerar varann vecka.

Men på vems ansvar ligger hämtning/lämning rent "juridiskt" i en sådan här situation? Jag är medveten om att man kan komma överens lite hur man vill, men tyvärr kan de inte komma överens om mycket. Mamman har tidigare stått för både hämtning och lämning. Jag har läst (men vet ju ej om källan stämmer) att det ligger på den S.k umgängesförälderns lott att detta ska fungera. Men nu vägrar hon alltså att hämta och lämna. Detta innebär alltså, utan lagligt stöd, att min sambo kommer få åka dessa mil. Vilket kommer medföra att mamman plötsligt kommer få mer tid än honom med barnet, eftersom han ibland jobbar sent. Ska han då åka kommunalt blir klockan alldeles för mycket för ett såpass litet barn. Kan han helt enkelt "kräva" att det är hon som ska sköta detta, eller ska de enligt lag helt enkelt dela upp det mellan sig? Är inte intresserad av personliga åsikter... Utan vill veta vad som verkligen gäller..

• Svar på tråden Vem står för hämtning/lämning
  • Griseknoen35

Rent krasst, vill hon ha umgänge får hon väl hämta och vill din sambo ha barnet tillbaka så får han hämta hos henne...

• Anonym (S)

Förstår jag dig rätt att du tänker att han är skyldig att hämta/lämna efter varje dagis/skoldag? 

För så tror jag inte är fallet. På mammans vecka är det mammans ansvar, på pappans är det pappans. Däremot vid byte så kanske din sambo får hjälpa till lite. 

Någon får gärna rätt mig om jag har fel men..

• nnnnnnnn

Vad jag har hört, men kan inte hänvisa till lagtexter mm, så är det föräldern som har barnet boende hos sig just då som har ansvar för att barnet kommer till skolan i rätt tid osv.
    Barnet har rätt till skolskjuts om det är långt, men inte om det är över en kommungräns.

Elever med växelvis boende och f
    öräldrar
    bo
    ende
    i olika kommuner
    (HFD mål 4922
    -
    13
    och Kammarrätten i Sundsvalls dom mål 51
    -
    13
    )
    Högsta förvaltningsdomstolen
    har prövat frågan om en ele
    v med växelvis
    boende har rätt till skolskjuts från båda adresserna då föräldrarna
    , som har
    gemensam vårdnad,
    bor i olika kommuner.
    I domen anges bl.a. följande.
    Skollagen anger på ett uttömmande sätt under vilka förutsättningar en
    kommun är skyldig att sv
    ara för skolskjuts. Endast i några fall, som inte är
    aktuella i målet, behandlas en kommuns skyldighet att svara för kostnader
    för skolskjuts utanför den egna kommungränsen. Frågan om skolskjuts vid
    växelvis boende i olika kommuner uppmärksammades i förarb
    etena till
    2010 års skollag utan att leda till lagstiftning. Kommunens ansvar för
    skolskjuts enligt skollagen omfattar således inte den situationen att en elev
    bor växelvis i olika kommuner.

www.skolverket.se/polopoly_fs/1.235303!/Menu/article/attachment/2015-00628%20Mer%20om%20PM%20Skolskjuts.pdf
  • Feronia

Det är umgängesföräldern som har ansvaret för hämtning och lämning till och från boföräldern när avståndet understiger 10 mil, enkel resa (se prop 1997/98:7 s 118) Detta regleras i föräldrabalken 6 kap 15b § indirekt, klausulen pekar ut kostnadsansvaret vid hämtning och lämning. I rättsfallet RH 1999:30 har vägledande praxis skapats, där 6 kap 15b § ansetts analogt tillämplig även vid prövning av umgängesförälderns skyldighet att skjutsa barnet.

Summa: Hämtnings- och läkningsproblemet tillhör mamman.

Svar på tråden Vem står för hämtning/lämning