• Anonym (Herpes?)

Variga blåsor på näsan

Har varit förkyld och snytit mig tusen gånger, varpå den känsliga huden kring näsan blev väldigt irriterad. Och nu svider det, kliar, och det har bildats variga blåsor. Vet inte om det är nån form av förkylningsherpes eller bara huden som blivit rejällt irriterad. Men känns som att näsan kommer trilla av för det svider. Vad kan jag ha på som hjälper? Har provat ha på fenazon som innehåller massor fett och vaselin men blev typ 10ggr värre.

Ska man inte ha fett på, ska man ha nåt torkande på, vad isf? Dör...

• Svar på tråden Variga blåsor på näsan
  • Anonym (Herpes?)

Snälla rara snabba svar?kan man ha sprit på? Eller asollösning eller väteperoxid?

• Anonym (xyz)

Hade kanske samma och testade en salva med kortison (utan att fråga läkare). Först verkade det bli värre, men sedan läkte det väldigt snabbt. Det var som att salvan tvingade upp allt till ytan så att det kunde läka.

Testa på egen risk. Jag hade Betnovat som jag tror är receptbelagd, men det finns svagare som är receptfria.

• Anonym (..)

Svinkoppor sätter sig runt näsan, mun och ibland öra när det startar. Vanligt att få det i samband med förkylning

Annars herpes. Irriterad hud brukar väl mer bli röd, få utslag, torr, spricka... Inte blåsor väl?

• Anonym (Herpes?)

Nej det är inte svinkoppor utan herpes i så fall. Nån som vet hur man blir av med det helt? Har fått sånt här på näsan typ var 3e förkylning sen jag var 9 år gammal. Inatt kliade det så förjävligt mycke så då hade jag på vätrperoxid som gjorde allt ännu värre, och sen asollösning som lindrade alla hemska känslor. Ska prova med vectavir idag. Vill inte ha blåsor och sen sårskorpor på näsan...herpes är inte det könssjukdom? Jag har aldrig i hela mitt liv haft oskyddat sex, varför får jag dessa blåsor varje gång jag blir kraftigt förskyld ända sen 9 års ålder?

• 8airam8

Låter mer som svinkoppor än som herpes faktiskt. Kör alsollösningsomslag eller den där svinkoppesalvan de har på apoteket.

• Fia 28
    Anonym (Herpes?) skrev 2016-09-15 10:46:06 följande:

Nej det är inte svinkoppor utan herpes i så fall. Nån som vet hur man blir av med det helt? Har fått sånt här på näsan typ var 3e förkylning sen jag var 9 år gammal. Inatt kliade det så förjävligt mycke så då hade jag på vätrperoxid som gjorde allt ännu värre, och sen asollösning som lindrade alla hemska känslor. Ska prova med vectavir idag. Vill inte ha blåsor och sen sårskorpor på näsan...herpes är inte det könssjukdom? Jag har aldrig i hela mitt liv haft oskyddat sex, varför får jag dessa blåsor varje gång jag blir kraftigt förskyld ända sen 9 års ålder?

Herpes kan du aldrig bli av med. Finns två olika herpes, den ena är i underlivet den andra på läppar/näsa etc. Jag antar det är salva mot just herpes du borde använda, och i fortsättningen ska det användas direkt du börjar känna av så blir det inte lika stort utbrott.
  • Anonym (Herpes?)
    8airam8 skrev 2016-09-15 10:56:49 följande:

Låter mer som svinkoppor än som herpes faktiskt. Kör alsollösningsomslag eller den där svinkoppesalvan de har på apoteket.

Varför låter det mer som svinkoppor än som herpes?
  • Anonym (Herpes?)
    Fia 28 skrev 2016-09-15 10:59:22 följande:

Herpes kan du aldrig bli av med. Finns två olika herpes, den ena är i underlivet den andra på läppar/näsa etc. Jag antar det är salva mot just herpes du borde använda, och i fortsättningen ska det användas direkt du börjar känna av så blir det inte lika stort utbrott.

Vet du vad salvan heter? Har googlat runt men det närmaste jag kommer är salva mot munherpes, vilket jag har tänkt prova på näsan, heter vectavir. Varför kan man aldrig bli av med det? Det kommer ju bara när jag snytit sönder huden kring näsan
  • Fia 28
    Anonym (Herpes?) skrev 2016-09-15 11:13:35 följande:
    Vet du vad salvan heter? Har googlat runt men det närmaste jag kommer är salva mot munherpes, vilket jag har tänkt prova på näsan, heter vectavir. Varför kan man aldrig bli av med det? Det kommer ju bara när jag snytit sönder huden kring näsan
    Det är ett virus som du aldrig blir av med. Det bryter oftast ut vid förkylning eller när du får sår i huden av för mycket snytande. Zovirax heter det  här, men vet inte om det har samma namn i sverige. Du kan säkert fråga vid apoteket vad de rekommenderar.
  • Anonym (Svinkoppor)
    Anonym (Herpes?) skrev 2016-09-15 11:09:51 följande:
    Varför låter det mer som svinkoppor än som herpes?
    Saxat från 1177:

"Det vanligaste är att svinkoppor brukar börja som en liten prick. Den blir sedan en blåsa med vätska, som blir en blåsa med var. Efterhand bildas en honungsfärgad skorpa på blåsan. [...] Utslagen kan klia och svida.

[...]

Oftast bryter svinkoppor ut i samband med en förkylning, men svinkoppor kan också komma utan att du är förkyld. Bakterierna får lättare fäste i hud som är irriterad eller fuktig. Därför är det vanligt med svinkoppor runt näsa och mun när du är förkyld."
  • Aileen Allannah

Innan du börjar mixtra med olika salvor och krämer så kan det ju vara en idé att låta någon sjukvårdskunnig titta på det och avgörs vad det är och vad du ska göra.

• Anonym (Med.)

Det återkommande förloppet och utseendet låter typiskt herpes. Vuxna brukar inte få återkommande svinkoppor, mer herpes är ett virus som ligger latent och kan bryta ut exempelvis vid förkylning. Det behöver inte alls ha med sex att göra, 90 % av befolkningen har någon gång haft herpes typ 1 (den som vanligtvis drabbad munnen och områden omkring munnen) och de flesta smittas redan som barn.

Det finns hjälp av få, kontakta din vårdcentral. Dels kan du använda receptfri salva så fort du får symtom. Eftersom du har så stora besvär kan man också överväga tablettmedicinering, beskriv hur jobbigt det är och fråga din doktor! Lycka till.

• Anonym (Svinkoppor)
    Anonym (Med.) skrev 2016-09-16 00:09:14 följande:

Det återkommande förloppet och utseendet låter typiskt herpes. Vuxna brukar inte få återkommande svinkoppor, mer herpes är ett virus som ligger latent och kan bryta ut exempelvis vid förkylning. Det behöver inte alls ha med sex att göra, 90 % av befolkningen har någon gång haft herpes typ 1 (den som vanligtvis drabbad munnen och områden omkring munnen) och de flesta smittas redan som barn.

Det finns hjälp av få, kontakta din vårdcentral. Dels kan du använda receptfri salva så fort du får symtom. Eftersom du har så stora besvär kan man också överväga tablettmedicinering, beskriv hur jobbigt det är och fråga din doktor! Lycka till.

Jag är vuxen och har munherpes som blossar upp med ojämna mellanrum. Sedan första utbrottet för ca 15 år sedan har jag haft det kanske 5 gånger. De senaste 10 åren har jag även haft svinkoppor 3 gånger, och då alltid i samband med förkylning/nedsatt immunförsvar.

Så visst kan man som vuxen få återkommande problem med svinkoppor, precis som med herpes.
  • Anonym (Herpes?)

Svinkoppor är väl över hela kroppen, medan det här bara håller sig på näsan? Vill inte gå till vc för där jobbar en gammal klasskamrat, vill inte att han ska se. Börjar bildas lite skorpa på blåsorna nu, antar det har att göra med att jag hade massa asollösning på i början. Numera har jag vectavir på 1 gång i timmen och det kliar fortfarande men inte lika jävligt som i början. Sist jag hade ett sånt här extremt utbrott var faktiskt typ när jag var 13, då bildades en svart skorpa och när den trillat av ärr, som bleknade med tiden. Efter det har jag aldrig fått så stora utslag, utan bara lite som gått över snabbt av sig självt. Det är alltid på samma ställe. Och nu är det tillbaka igen med full kraft, yeey!

• Anonym (Svinkoppor)
    Anonym (Herpes?) skrev 2016-09-16 10:01:16 följande:

Svinkoppor är väl över hela kroppen, medan det här bara håller sig på näsan? Vill inte gå till vc för där jobbar en gammal klasskamrat, vill inte att han ska se. Börjar bildas lite skorpa på blåsorna nu, antar det har att göra med att jag hade massa asollösning på i början. Numera har jag vectavir på 1 gång i timmen och det kliar fortfarande men inte lika jävligt som i början. Sist jag hade ett sånt här extremt utbrott var faktiskt typ när jag var 13, då bildades en svart skorpa och när den trillat av ärr, som bleknade med tiden. Efter det har jag aldrig fått så stora utslag, utan bara lite som gått över snabbt av sig självt. Det är alltid på samma ställe. Och nu är det tillbaka igen med full kraft, yeey!

Nej, svinkoppor får man framförallt ansiktet. Jag har alltid fått det på hakan, men blåsorna kan lika gärna sitta på näsan.

Svinkoppor kliar också rätt mycket, till skillnad från herpesblåsor som mest gör ont (åtminstone är det så för mig).

Kan du inte gå till en annan vårdcentral än dem där din kompis jobbar? Eller gå till apoteket och fråga om råd.
Svar på tråden Variga blåsor på näsan