• Anonym (Äckliga naglar)

Vad är det för fel på mina tånaglar?

Framförallt mina stortånaglar är väldigt fula, de är gulbruna, skivar sig och är extremt tjocka (att klippa med nagelsax går inte, de är för tjocka) de växer mer på höjden än på längden. Jag uppfattar att det är huden under nageln som är det egentliga problemet. Man kan sticka något under nageln och skrapa ur döda hudflagor, därefter plockar man bara bort nageln, den sitter bara fast i nagelbandet och på nagelbädden så det gör inte ont att ta en sax och klippa upp hela nageln.

Huden under nageln är tjock, torr och vaxliknande, det är som att huden är behandlad med något medel. Det går att få den smidig om jag smörjer med feta krämer, men det går ju inte då nageln växer ut.

Läkaren säger att det är nagelsvamp. Jag har testat allt receptfritt, och receptbelagda tabletter, jag har också opererat bort mina stortånaglar helt samtidigt som jag tagit receptbelagda tabletter medan de växt ut, men det hjälper inte överhuvudtaget.

Det känns inte som att det här är nagelsvamp, men läkaren säger att det är ett väldigt allvarligt fall av det.

Är det någon här som har några idéer om vad det kan vara och tips på behandling.

• Svar på tråden Vad är det för fel på mina tånaglar?
  • Farfallos

Tror du att någon här skulle ha bättre kunskap om detta än din läkare? Jag hade nagelsvamp för 20 år sedan och behövde äta tabletter i ett helt år (två halvårskurer) för att bli av med skiten. Använde samtidigt en kräm. Kommer inte i håg vad varken tabletterna eller krämen hette, men min läkare sa att det förmodligen inte skulle räcka med en kur, och hon hade rätt.

OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
    Farfallos skrev 2016-09-16 08:56:55 följande:

Tror du att någon här skulle ha bättre kunskap om detta än din läkare? Jag hade nagelsvamp för 20 år sedan och behövde äta tabletter i ett helt år (två halvårskurer) för att bli av med skiten. Använde samtidigt en kräm. Kommer inte i håg vad varken tabletterna eller krämen hette, men min läkare sa att det förmodligen inte skulle räcka med en kur, och hon hade rätt.

Jag tror inte att läkare är allvetande orakel nej. Även läkare har fel, jag har varit med om det förut. Opererade du också bort naglarna samtidigt? Jag har ju ätit tabletter medan nageln har växt ut också och det fungerade inte.
  • Anonym (C)

Jag hade nagelsvamp i femton år, till och från, men det försvann när jag började äta LCHF och gick ner i vikt. Hade högt blodsocker under alla dessa år, men när det kom ner på normala nivåer försvann svampen. Nu vet jag inte hur ditt blodsocker och din vikt är, men det tål kanske att tänkas på. Det var underbart när den försvann och jag kan gå i sandaler på sommaren utan att skämmas. Har du på alla tånaglar?

• Farfallos
    Anonym (Äckliga naglar) skrev 2016-09-16 09:15:23 följande:
    Jag tror inte att läkare är allvetande orakel nej. Även läkare har fel, jag har varit med om det förut. Opererade du också bort naglarna samtidigt? Jag har ju ätit tabletter medan nageln har växt ut också och det fungerade inte.
    Vem fan sa något om att läkare är allvetande orakel? Jag kan också spela dum och slänga ur mig IQ-befriade uttalande och tolkningar av vad du säger, men eftersom det inte för någon dialog framåt så tänker jag skita i det, och det borde du också göra.

Men i övrigt; nej några naglar togs inte bort med roten, men det fanns inte så mycket naglar kvar ändå när allt lätt bortplockat väl var borttaget. En faktor som kan gynna svampen är ett högt intag av kolhydrater, så om du äter mycket socker, vitt bröd, ris och pasta så kan ju en bra grej vara att pröva med lite lätt LCHF-diet. Har ju många andra goda effekter, så det är ju inte fel ändå.
  • Fia 28

Mammas ena stortånagel ser ut som du beskriver, men det är för att hon har klämt den rejält för typ 20 år sen och roten är skadad. Men har du aldrig klämt dina stortån så är det säkert nagelsvamp. Vad jag förstått så kan det ta åratal att bli av med det.

• Farfallos
    Fia 28 skrev 2016-09-16 09:35:30 följande:
    Mammas ena stortånagel ser ut som du beskriver, men det är för att hon har klämt den rejält för typ 20 år sen och roten är skadad. Men har du aldrig klämt dina stortån så är det säkert nagelsvamp. Vad jag förstått så kan det ta åratal att bli av med det.
    Så är det ja. Skadade nagelrötter (oavsett orsak) kan innebära att en nagel för evigt inte ser normal ut. Hälften av mina tånaglar ser än idag inte helt normala ut om man granskar dem noga, men de är inte alls som TS beskriver, så jag tror verkligen som du att TS fortfarande har svamp.
  • Anonym (grönsak)

Kolla upp om det kan vara nagelpsoriasis. Det misstas ofta för nagelsvamp, men läkemedel mot svamp fungerar inte.
    Har det själv i släkten och de har gått i 15 år i tron att det varit svamp.

• sextiotalist

Jag har rejält fula tånaglar. Vissa går inte att klippa med nagelsax om man inte tagit ett långt fotbad innan. Hos mig är det ett arv från min pappa och farfar. De hade också sådana tånaglar.

Anonym (C) skrev 2016-09-16 09:26:28 följande:

Jag hade nagelsvamp i femton år, till och från, men det försvann när jag började äta LCHF och gick ner i vikt. Hade högt blodsocker under alla dessa år, men när det kom ner på normala nivåer försvann svampen. Nu vet jag inte hur ditt blodsocker och din vikt är, men det tål kanske att tänkas på. Det var underbart när den försvann och jag kan gå i sandaler på sommaren utan att skämmas. Har du på alla tånaglar?

Jag vill helst inte gå ner i vikt, jag har ett BMI på 20 och en ganska kraftig benstomme så jag är rädd att jag ser för smal ut om jag går ner. Jag äter en normal kost, men tyvärr rätt mycket socker. Jag har på fyra tånaglar.
Svar på tråden Vad är det för fel på mina tånaglar?