• Anonym (Anonym)

glass på barnkalas, uppskattat eller ej?

Jag väljer att vara anonym trots detta enkla ämne. Om 1 månad är det dags för dotterns 4-års kalas. Det kommer 8 barn med ålder 3-5 år. Jag brukar baka allt själv och har vid tidigare kalas haft bufféer av bl.a. kanelbullar, cupcakes, cake-pops, fruktsallad, småkakor, chokladbollar, saft, mini-grillspett etc. I år tänkte jag bjuda på glass (dotterns önskemål). Vilket är bäst, köpa vaniljglass med små skålar med tillbehör så var och en gör sin egen glasskål. Dottern vill ha Ben&Jerrys, ska jag köpa lite olika Ben&Jerrys sorter med glasstrutar och chokladsås till det? Själva frågan är då hur jag ska göra med ljusen? Ska jag stjälpa upp glassen i en stor skål och sätta i ljusen? Eller sticka ner dem direkt i en Ben&Jerry kartong? Skippa ljusen? Tror ni barn gillar Ben&Jerry glass?

• Svar på tråden glass på barnkalas, uppskattat eller ej?
  • Carambolan

Jag hade kört en eller två B&J men också "vanlig" vaniljglass. Tror att barn som är vana vid enklare glass kan ha lite svårt för B&J. En buffé av strössel, rån, sås och andra tillbehör är kul. Vill hon gärna ha det "tårtigt" med ljus och grejer hade jag kanske satsat på en stor skål med färdigblandad glassbomb eller marängswiss.

• Anonym (Anonym)
    Carambolan skrev 2016-09-16 12:42:39 följande:

Jag hade kört en eller två B&J men också "vanlig" vaniljglass. Tror att barn som är vana vid enklare glass kan ha lite svårt för B&J. En buffé av strössel, rån, sås och andra tillbehör är kul. Vill hon gärna ha det "tårtigt" med ljus och grejer hade jag kanske satsat på en stor skål med färdigblandad glassbomb eller marängswiss.

Tack! Jag är tacksam för tips!
  • Anonym (loppan)

Köp både b&j och vaniljglass som du slår upp i stora skålar. Sätt strutana i små glas så står dom stadigt. Sen kan ungarna fylla på och dekorera med strössel, nonstop, paraplyer mm mm, finns ju tusen godsaker man kan använda. När din dottern har gjort klart sin, så i med ljusen och sjung innan de äter.

• Uttran

Jag hade kört på en glass buffé, med 2-3 olika smaker på glassen (jordgubb, vanilj, choklad eller liknande) sedan strössel och andra tillbehör. Eftersom barnen är så små hade jag satt 1-2 vuxna på att plocka ihop glassen så barnen bara behöver peka, det blir så kladdigt annars.

Min erfarenhet av kalas är att många barn är väldigt kräsna och knappt tycker om någonting så jag hade inte vågat chansa på B&J.

Jag hade skippat ljusen och vara sjungit (om din dotter gillar det) Hoppas kalaset blir lyckat! Jag tycker det är en toppenidé med glass.

• Anonym (Sophie)

Du kan altos göra ett glass-tåg, det vill min sin ha på sitt nästa kalas!

• Dimitra

Jag hade satt upp en liten glasskiosk i barnhöjd (finns massor med bildinspiration på google) och så hade barnen fått beställa i tur och ordning

Jag hade valt bägare istället för strutar om det ska finnas många olika topping. Barn brukar vilja ha massor av allt

The Dimitra universe.
  • Carambolan
    Dimitra skrev 2016-09-16 14:05:20 följande:

Jag hade satt upp en liten glasskiosk i barnhöjd (finns massor med bildinspiration på google) och så hade barnen fått beställa i tur och ordning

Jag hade valt bägare istället för strutar om det ska finnas många olika topping. Barn brukar vilja ha massor av allt

Åh vilken toppenidé! Min snart fyraåring älskar att leka affär, kiosk, restaurang, etc. så det där ska jag ta med mig till hans födelsedag :)
  • Hannama88

Många fina ideer här, gillar speciellt glasskiosken! Smart sätt att få ungarna involverade utan att det blir glass överallt :)

Skulle också satsa på ett par B&J eftersom det är vad dottern beställt och sen "vanliga" smaker då många barn kan vara lite kinkiga.

Svar på tråden glass på barnkalas, uppskattat eller ej?