• Dizavo

Annan FP med andra barnet?

Hej, jag är så förvirrad man kan bli just nu. Ska försöka förklara min situation så tydligt som möjligt :)

Jag fick innan mina studier en väldigt låg SGI fastställd på 60 någonting tusen kronor. Denna SGI har varit vilande under studiernas gång. Jag studerade i 3 år och fick under studiernas gång ett barn. Fortsatte studierna och tog inte ut FP under terminerna. Förra sommaren var jag föräldraledig med barnet och fick då lägsta pga min SGI.

Blev gravid igen under studierna och tog examen i somras (juni). Lyckades fixa arbete direkt och där min tjänst började gälla 9 dagar innan beräknad förlossning (aug), arbetsgivaren visste om min graviditet och gick med på att jag skulle få vara föräldraledig. Skrev in mig på ams för att inte få något glapp.

Dagen min anställning började gälla tog jag föräldraledig med barnet som jag har och fick då SGI och FP baserad på min nya anställning. Upplevde inte 240dagar villkoret men eftersom min sambo tagit ut över 180 dagar och jag 60 dagar där på sommaren så fick jag pengarna på nuvarande anställningen.

Hann ta ut 3 dagar med barnet sen föddes det andra barnet och jag ansökte om föräldrapenning med det barnet istället. Fick besked igår om att jag får lägsta de första 180 dagarna och sedan får på min nuvarande anställning.

Det jag undrar då är hur det kan bli så?

? börjar 240 dagars villkoret om även fast man bliviy gravid inom 1 år och 9 månader?

?jag får alltså 2 olika föräldrapenningar med mina 2 barn?

Någon som vet lite mer? :)

Haf kontaktat FK angående detta och hon jag talade med sa att jag inte uppnått 240 dagars villkoret eftersom min tidigare SGI var låg. Men hon skulle be någon annan ringa mig, så väntar fortfarande.

Svar på tråden Annan FP med andra barnet?