• Anonym (Ts)

Konstiga namn/stavningar

Är du känslig så lämna tråden. Att ge sina åsikter och spy galla över andras namnval är två helt olika saker.

Har ni stött på vuxna/barn med något namn ni tyckt vara konstigt? Antingen "oj vad fult"-konstigt eller "Oj det namnet har jag inte hört tidigare"-konstigt som fick er att reagera. Eller kanske någon konstig stavning?

Jag börjar. Läste precis om en flicka som hette Humla...

• Svar på tråden Konstiga namn/stavningar
  • Anonym (Många)

Måste erkänna att Kurt-Ivan och Kjell-Ivan är inga höjdarnamn...

• Anonym (Kghjbh)

Tycker det är förfärligt fult när man stoppar in W där det borde vara V. Häromdagen såg jag "Elwira". Känns väldigt WT.

• Mirelle

Det har blivit inne att döpa flickor till Juni. Klingar iofs fint men det känns udda för mig.

Att stoppa in W och Z och och Ë etc känns lite märkvärdigt kanske men märkvärdig får man väl va även om det inte är min grej.

Mest reagerar jag flicknamn (ofta är det de som sticker ut) som låter som modehus eller accessoarer. Typ Chanelle, Chloé osv

• Anonym (Jo)

Ernfrida är det konstigaste namnet jag stött på. Och tycker att Eivor ger associationer till att man förnekar sitt barn. Läs : Ej vår .

• Anonym (Lina)

Lillebill.
    Det var helt främmande för mig tills nyligen. Och det känns inte feminint alls.

• Xenia
    Anonym (Lina) skrev 2016-09-17 14:14:30 följande:

Lillebill.
    Det var helt främmande för mig tills nyligen. Och det känns inte feminint alls.

Är inte Lillebil en form av Elisabet? Eller kanske av Lillemor?

Jag gillar namn som är ovanliga och gamla. Hellre Lillebil än Tindra eller Brandy.

Däremot tycker jag det är löjligt med supervanliga namn som stavas "kreativt". Vill ni ha ett ovanligt namn, leta reda på ett istf att stava fel.

Sådana namn är Cevin (bör uttalas Sevin), Theresé el Helené (bör uttalas med tonvikten på sista stavelsen), Philiph (Filiff). Chatarina (Tjattarina), Cim (Sim).

Sen stör jag mig på att gamla hederliga svenska namn som Isak, Sara, Rebeccka och Hanna nu stavas Isaac, Sarah, Rebecca och Hannah, för vi dyrkar ju allt amerikanskt och önskar att vi bodde i USA. Eller nåt.
  • fjanten

Det var en mamma i en tråd för ett tag sen som hade en dotter vid namn Zarha. Sarr-ha tänkte jag ett det i så fall skulle uttalas, men nej, Sara skulle namnet uttalas...............

• fjanten
    Xenia skrev 2016-09-17 15:20:21 följande:
    Är inte Lillebil en form av Elisabet? Eller kanske av Lillemor?

Jag gillar namn som är ovanliga och gamla. Hellre Lillebil än Tindra eller Brandy.

Däremot tycker jag det är löjligt med supervanliga namn som stavas "kreativt". Vill ni ha ett ovanligt namn, leta reda på ett istf att stava fel.

Sådana namn är Cevin (bör uttalas Sevin), Theresé el Helené (bör uttalas med tonvikten på sista stavelsen), Philiph (Filiff). Chatarina (Tjattarina), Cim (Sim).

Sen stör jag mig på att gamla hederliga svenska namn som Isak, Sara, Rebeccka och Hanna nu stavas Isaac, Sarah, Rebecca och Hannah, för vi dyrkar ju allt amerikanskt och önskar att vi bodde i USA. Eller nåt.
    Nog tycker jag att Rebeccka är en brutalt ful stavning i jämförelse med Rebecca...
  • Anonym (Namn)

IMHO: har svårt för namn Seth, Cindy, och några andra amerikanska, några finska som Jukka o Pekka, några typiskt arabiska som Ahmed och Muhammed, m fl; alltså att man som förälder tänker på att barnets namn ska funka i samhället och olika länder, man vet ju inte var barnet hamnar när hen blir vuxen

• Anonym (trad)

Höjdarna: Celly och Cewin
    Udda men fint: Telice (betoning på i, ingen aning om hur de stavar men jag trodde först hon hette Felice)

Svar på tråden Konstiga namn/stavningar