• Anonym (Catfish)

Jag är en catfish

Jag är en så kallad catfish, alltså en person som via internet utger sig för att vara någon annan. Jag har inte stulit någons identitet, men jag har skapat en fiktiv person ur min fantasi och nu vill jag bekänna mina synder för er.

Det började för ett bra tag sedan när jag fick kontakt med en kille på en dejtingsajt. Märkte tidigt att han var ett sällsynt guldkorn i jämförelse med många andra jag råkat på där. Jag fattade tycke för honom och han verkade intresserad av mig med, men så började han fråga om en bild på mig och jag förstod direkt att det är kört. Hans egen bild och profil var så långt bort man bara kan komma från min egna status och det var inte ens ett alternativ att skicka en bild på mig själv. Jag är tämligen säker på att han tyckt att jag såg tråkig och ful ut, men samtidigt ville jag inte förlora honom så jag googlade upp en bild på en tjej som var mer i hans smak.

Han sa att han tyckte om det han såg och vi fortsatte att skriva med gott resultat. Dock var jag ju inte helt ärlig när vi skrev heller utan jag målade helt enkelt upp en fantasivärld för att göra det mer spännande. Nu till saken egentligen, han vill ses!

Vi förstår ju alla att det inte går och det är tyvärr först nu som mitt samvete rullar ikapp. Jag ångrar verkligen att jag lät det gå så långt och sitter nu här och skäms, med all rätt. Jag vet inte hur jag ska ta mig ur det, men allt är väl förmodligen totalt kört nu? Ni kan bespara era kommentarer om att jag är en idiot, jag vet det redan. Förmodligen handlar detta om min låga självkänsla och det är absolut inget försvar, men så väl en förklaring.

Tips och råd? Hur ska jag berätta eller ska jag bara försvinna och spela död kanske? Någon med liknande erfarenheter? Tack för din tid! :)

• Svar på tråden Jag är en catfish
  • Anonym (pp)

Försvinn ur hans liv för han kommer ändå inte vilja ha dig. Men gör det på ett smidigt men effektivt sätt. Ljug och säg att det känns fel och att du blivit tillsammans med ditt ex igen, ska flytta till kina och plugga/jobba eller vad som helst. Och gör aldrig om det.

• elinlinnea

Tycker det är starkt av dig att berätta detta för andra att läsa. Dock så är det ju kanske lite tokigt också, speciellt i en sådan situation som du beskriver där man fattar tycke.

För hans skull tycker jag att du ska "försvinna" snarare än att berätta. Detta är MIN personliga åsikt men jag själv hade känt mig oerhört lurad och aningen förnedrad ifall personen jag lagt tid på och kanske även förälskat mig i, visat sig vara någon annan som utger sig för att vara någon denne egentligen inte är. Jag hade känt mig sviken då allt varit en lögn, även om känslor och kemi varit rätt hade det ändå känts så tokigt att denna människa från början ljugit för mig.

För din skull hade det väl kanske varit skönt att få berätta. Dock tror jag att du har lättare att "komma över" honom än vad han har lätt att "komma över" den person du målat upp dig som.

Hoppas det löser sig för dig. Och att du kan bygga upp din självkänsla. Kram.

• Anonym (Ärlighet varar längst)

Antar att du inte är så gammal. Sådana läxor lär man sig nämligen ofta tidigt i livet. I relation till konsekvenstänket, som ju också utvecklas med tiden.

För din egen skull och din värdighet så erkänn ditt misstag. Du kommer utvecklas mer som människa av att vara ärlig och ta tjuren vid hornen. Du behöver ju inte avslöja vem du är, bara att du inte är den du utgett dig för att vara. Då behöver du aldrig känna att du lever med en ouppdagad lögn. Utan du gjorde rätt för dig och kan vara stolt över det.

Ja, han kommer bli arg och ledsen, men även han får sig en tankeställare. Och det kan vara bra i det långa loppet. Det är inte alls hans fel, men kanske omvärderar han hur länge han pratar med folk utan att ses, alternativt ber om bilder som är svårare att fejka. Ex i särskilda situationer, med en lapp med sitt namn på osv.

Så bara erkänn, du kan ju förklara att du kände att du inte var i hans league och att det gick för långt, men mitt råd är: låt bli att visa vem du faktiskt är så att du inte riskerar att bli utsatt för hot eller trakasserier eller nåt.
    Be om ursäkt och avsluta kontakten. Även om han ber dig visa vem du egentligen är. Även om han hade accepterat dig före så lär han inte göra det efter detta. Så det finns ingen nytta med att visa din riktiga identitet.

Och gör det aldrig igen.

• Farfallos

I din sist skulle jag skriva följande till honom:

Hej, Jag måste bekänna en sak som smärtar mig något så otroligt. När jag skapade den här profilen så var jag inte seriös på något vis, och jag utgick lite ogenomtänkt från att alla andra var här lite på skoj. Men så träffade jag dig, och jag inser nu att du inte är som alla andra. Men nu är det för sent. Jag har ljugit för dig och den bild du har fått är inte på mig, utan på en mycket snyggare tjej. Jag skulle naturligtvis kunna "försvinna" och lämna dig ovetande om varför, eller jag skulle kunna fortsätta att ljuga, men jag väljer att lägga mig platt och erkänna hur jävla dumt jag har betett mig, och sedan är det upp till dig att avgöra "vår framtid". Jag bifogar en bild på mig och ber samtidigt om ursäkt... eller nej - du behöver inte ursäkta mig, utan du har din fulla rätt att hata mig för all framtid, men du ska veta att jag är ledsen för att jag agerat som en skit.

• Anonym (rr)

vet flera som gjort så där just på datingsiter (därför man alltid ska googla folks bilder för att se om de finns ute nånstans) 

För ingen av dem jag känner till har det slutat väl. De som ville träffa dem har blivit oerhört arga när sanningen uppdagades. En kille var så himla fräck att han inte avslöjade sanningen förrän de skulle ses på en dejt. Tjejen väntade på ett cafe, han klev fram och sa som det var (han tänkte väl att det ev skulle kunna lösa sig ändå)  Hon blev både ledsen och arg. De övriga avslöjade sig när de chattade och det blev inga dejter, men utskällningar och hot om att sprida ut sanningen på nätsiten så andra skulle veta vilka fega kräk de var. 

Med andra ord TS, tycker jag du bara ska dra dig tillbaka utan att erkänna, för det kommer bli det mest skonsamma sättet för dig själv. 

• Anonym (rr)
    Farfallos skrev 2016-09-17 09:08:40 följande:

I din sist skulle jag skriva följande till honom:

Hej, Jag måste bekänna en sak som smärtar mig något så otroligt. När jag skapade den här profilen så var jag inte seriös på något vis, och jag utgick lite ogenomtänkt från att alla andra var här lite på skoj. Men så träffade jag dig, och jag inser nu att du inte är som alla andra. Men nu är det för sent. Jag har ljugit för dig och den bild du har fått är inte på mig, utan på en mycket snyggare tjej. Jag skulle naturligtvis kunna "försvinna" och lämna dig ovetande om varför, eller jag skulle kunna fortsätta att ljuga, men jag väljer att lägga mig platt och erkänna hur jävla dumt jag har betett mig, och sedan är det upp till dig att avgöra "vår framtid". Jag bifogar en bild på mig och ber samtidigt om ursäkt... eller nej - du behöver inte ursäkta mig, utan du har din fulla rätt att hata mig för all framtid, men du ska veta att jag är ledsen för att jag agerat som en skit.

det är ju inte bara bilden. TS har målat upp en fantasibild om saker. Om hennes personlighet verkligen vore som hon utmålat kanske han skulle kunna ta det men det är ju hela grejen som är skev.
  • Farfallos
    Anonym (rr) skrev 2016-09-17 09:21:07 följande:
    det är ju inte bara bilden. TS har målat upp en fantasibild om saker. Om hennes personlighet verkligen vore som hon utmålat kanske han skulle kunna ta det men det är ju hela grejen som är skev.
    Du får nog läsa det jag skrev igen, för i det föreslagna brevet skulle dessa två fraser finnas med:
    - "När jag skapade den här profilen så var jag inte seriös på något vis"
    - "Jag har ljugit för dig och den bild du har fått är inte på mig"
    På två ställen görs det tydligt att det inte bara handlar om bilden.

I övrigt så har varken du eller jag en aning om hur omfattande TS fantasivärld är, men mest avgörande, vad guldkornet har uppfattat som tilldragande hos TS, det har vi ingen aning om. Han kanske har fastnat för hennes humor eller någon egenskap som man knappast kan fejka. Fantasivärldar brukar ju trots allt bara innehålla en massa materiella barnsligheter, och det kanske guldkornet har sett förbi.
    OBS! 1 - Inget är svart eller vitt. 2- Lägger du ord i min mun får du ovett.
  • Fjäril kär

1: Jag hade tagit bort kontot och raderat alla spår av lurendrejeri och blockat personen från Messenger och övriga chattprogram och mail. Helt enkelt sopat igen spåren och puts väck bara försvunnit. Inte sagt något alls om varken bluff eller fejk.

2: Jag hade lärt mig läxan och jobbat på självförtroende och självkänsla.

3: När jag kan stå för vem jag är utan att skämmas skriva en verklig profil med bild på dejtsida.

• gamlapappan

Jag skulle nog skriva ungefär som du skriver ovan till honom och se vad som händer. Utseendet t.ex. är inte avgörande för många män. Pröva helt enkelt om han vill ha kontakt med dig. Uppenbarligen är det något han gillat hos dig som kanske inte alls har med det du tror att göra.

• Anonym (Catfish)

Tack för alla era kloka svar! Det råder lite delade meningar om jag ska berätta för honom eller inte, men jag lutar själv åt att faktiskt göra det. Jag tycker det blir mest rättvist mot honom och eftersom jag vet om att jag gjort fel, så förtjänar jag också att ta konsekvenserna. Jag är väldigt orolig för hur han kommer hantera detta, men jag antar att han inte skulle få för sig att anmäla mig? Är det någon som vet förresten om man kan bli straffad för sånt här, alltså rättsligt då?

• Farfallos
    Anonym (Catfish) skrev 2016-09-17 13:24:55 följande:
    Tack för alla era kloka svar! Det råder lite delade meningar om jag ska berätta för honom eller inte, men jag lutar själv åt att faktiskt göra det. Jag tycker det blir mest rättvist mot honom och eftersom jag vet om att jag gjort fel, så förtjänar jag också att ta konsekvenserna. Jag är väldigt orolig för hur han kommer hantera detta, men jag antar att han inte skulle få för sig att anmäla mig? Är det någon som vet förresten om man kan bli straffad för sånt här, alltså rättsligt då?
    Av det du har berättat så är det bara användandet av en bild som du inte äger som kan vara kriminellt.
    ...sagt av en som har viss erfarenhet av juridik, men som inte vet, utan gör en gissning med viss tyngd
  • Anonym (Catfish)
    Farfallos skrev 2016-09-17 14:58:25 följande:

Av det du har berättat så är det bara användandet av en bild som du inte äger som kan vara kriminellt.

...sagt av en som har viss erfarenhet av juridik, men som inte vet, utan gör en gissning med viss tyngd

Tack, ja bilden googlade jag fram och laddade ner från någons blogg men eftersom jag inte använt mig av denne personens namn så borde det väl vara lugnt? Sedan vet jag inte i och för sig om själva "ljugandet" kan anses vara brottsligt, men det blir en läxa jag får ta då helt enkelt.
  • Anonym (Madde)

Han kommer självklart inte anmäla dig till polisen. På sin höjd anmäla din profil till dejtingsajten.

Anonym (rr) skrev 2016-09-17 09:20:06 följande:

vet flera som gjort så där just på datingsiter (därför man alltid ska googla folks bilder för att se om de finns ute nånstans) 

Hur gör man för att googla en bild?
  • Farfallos
    Anonym (Catfish) skrev 2016-09-17 15:29:32 följande:
    Tack, ja bilden googlade jag fram och laddade ner från någons blogg men eftersom jag inte använt mig av denne personens namn så borde det väl vara lugnt? Sedan vet jag inte i och för sig om själva "ljugandet" kan anses vara brottsligt, men det blir en läxa jag får ta då helt enkelt.
    Det har inte att göra med personens identitet, utan att det du gjort är att använda dig av en bild som du inte har rättigheter till. Ett fotografi är ett "verk" liksom musik eller film, och du måste ha rätt att använda en bild. Eftersom du inte har tjänat pengar på den så är ju brottet så ringa att du knappast kommer att bli åtalad även om någon skulle anmäla dig.

Vad det gäller själva ljugandet så är det du beskrivit riskrfritt. Det hade möjligen kunnat bli problem om du hade lovat honom något av värde som han sedan investerar (tid eller pengar) i, men som sedan visar sig vara falskt.
  • Farfallos
    Anonym (Madde) skrev 2016-09-17 15:44:45 följande:
    Han kommer självklart inte anmäla dig till polisen. På sin höjd anmäla din profil till dejtingsajten.
    Hur gör man för att googla en bild?
    Du går hit images.google.com/ och laddar upp en bild för att se om den finns på nätet.
  • Du MÅSTE ange en signatur

Alltså, som kille hade jag inte blivit jätteupprörd. Det är faktiskt inte hela världen. Bara erkänn och säg som det är, så tror jag det är en stor chans att det faktiskt löser sig.

• Anonym (Erik)

Hur han ev reagerar beror mestadels på VAD du skriver och HUR du lägger fram det.

Är du ärlig och berättar om dåligt självförtroende och hur du egentligen mår bakom fejket så är det renhårigt och bättre att förstå och något som inte är hela världen. ..

Ett två sidor långt mail med invecklade förklaringar kan nog få dig att framstå som fortsatt lögnare och risk för sura kommentarer och otrevligheter.

Vill du be om ursäkt så gör det men tänk på HUR du gör det.

• Anonym (Twiggs)

Jag har gjort liknande ts.... Jag träffade en kille, blev kär och han likaså. Jag använde inte falska bilder, men hade ljugit om massor av saker, fått honom intresserad av någon som egentligen inte fanns. Jag trodde aldrig vi skulle träffas i verkligheten, men en dag började han pressa mig om att han skulle komma hit och vi skulle ses.... Han bor i USA så jag trodde aldrig det skulle hända. Mitt enda råd är att vara ärlig mot honom nu, berätta allt. Efter det är det upp till honom hur fortsättningen ser ut

Svar på tråden Jag är en catfish