• Mandelkanel

    Dop?

    Vår dotter ska döpas snart. Ska träffa prästen om en vecka för planering. En annan familj som vi inte känner ska döpa sitt barn samtidigt så vi ska planera och komma överens med dem. Längesedan jag var på dop så tacksam för lite tips och råd.

    - Hur många faddrar? Jag vill att min syster ska vara det men ska man ha fler? Min man har en bror och en syster. Blir många om vi ska ta alla. Min man har inga synpunkter....så det verkar inte vara så viktigt för honom men jag vill inte att någon ska bli sårad.

    - Hur många psalmer? Tycker om " måne och sol" och "sov du lilla". Andra tips?

    - Läsa dikt? Gör både föräldrarna och faddrarna det?

    Andra saker man kan tänka på? Tacksam för alla tips.

  • Svar på tråden Dop?
  • Carambolan

    Vi har inga faddrar till våra barn. Spontant tänker jag att en räcker. Spara mannens syskon till om ni får fler barn?

    "Måne och sol" och "du vet väl om att du är värdefull" hade vi. Vi hade enskilt dop så det var en väldigt kort gudstjänst. Har ni tillsammans med andra (och kanske under en öppen gudstjänst dessutom?) får ni nog vara beredda att kompromissa lite och kanske bara få in en av "era" psalmer. Samma med dikter, det finns nog inte plats i programmet för en massa olika. Kanske någon kan läsa nåt under mottagningen istället?

  • Carabellis kusp

    Jag tycker om Tryggare kan inte vara. En annan fin är Blott en dag.

    Vi har faddrar ur vänkretsen, två per barn. Skulle inte ha valt min syster eller någon av makens syskon eftersom de redan är moster/faster osv.

    Vänner till oss har även musicerat och gudmor har läst dikt. Jag har läst nån bön och samma sak med min man.

  • Johannaärjag

    Hitta fina psalmer ni tycker om. Hitta eller skriv egna böner som ni kan be.

    Gudföräldrar är ett bra alternativ till faddrar.

  • Ankanpankan1

    Man kan ha hur många eller få faddrar som helst. Vi har två till första och tre till andra barnet.

    Vi hade också enskilda dop så vi gjorde precis som vi ville.

    Vi gillar musik så vi hade mycket båda gångerna. "Tryggare kan ingen vara" och

    " Du vet väl om att du är värdefull " samt en

    sjungen trosbekännelse som går

    " Jag tror på en Gud som är helig och varm, som ger kampglöd och identitet, en helande Gud som gör trasigt till helt och stärker till medvetenhet" osv

    Båda döptes i släktens 100 åriga dopklänning;)

    Hoppas ni får en riktigt fin ceremoni!

Svar på tråden Dop?