• Anonym (Emma)

4-mån vill inte ligga i vagnen längre

Precis kommer hem från min tredje katastrofala promenad med min dotter. Hon är 4 mån och för det mesta en väldigt glad och nöjd bebis. Men något har hänt i utvecklingen nu och hon är mycket mer intresserad av omgivningen och vill inte ligga i vagnen om hon inte är trött och ska sova. Men nu verkar hon inte vilja sova i vagnen heller. Hade bärselen med som tur var men hon är lite för liten för den, accepterar bara att sitta framåtvänd och man måste hålla i huvudet så det inte skumpar för mycket. Hur gör ni?

Vi har en Britax Smile och funderar nu på att byta till sittdelen så att hon kan se mer men är det för tidigt? Hon är 4,5 mån men den är från 6 mån. Hon kan inte sitta än och nackstabiliteten är inte helt stabil. Har även ett babyskydd som går att sätta på underredet så det får väl bli den annars. Tacksam att höra era erfarenheter. Brukar barn tröttna på liggvagn i den här ålder? Det har gått så bra förut och jag älskar att gå våra promenader. Är så tråkigt om man inte kommer ut nu.

• Svar på tråden 4-mån vill inte ligga i vagnen längre
  • Jasmin Karlsson

Låter lite som min, nöjd och glad 4-månaders men man märker att hon tycker det är tråkigt att ligga i vagnen och bara se upp och ingenting. Hon är bara lugn om det rullar och finns träd att titta på.
    Jag skulle ha bytt till sittdel, om du tycker att hon ser ut att sitta ok i den. Och sen varvat mellan sittdel, babyskydd och bärsele. Dvs inte för lång tid i en, så att kroppen får variation. Eller testa annan bärsele eller sjal så hon får bättre stöd för nacken.

• elyse

När min dotter var två månader började hon vilja sitta i vagnen. Vi bullade upp med cylinderformade kuddar (finns bl.a. på TGR) i liggdelen och det fungerade jättebra. Bars framåt i bärselen också, men hon var också väldigt stabil i nacken.

• Charlotte N

Har bytt tidigt till sittdel för båda mina barn pga att de börjat kravla sig ur liggdelen vid 4-5 månaders ålder. Har därför alltid varit noga med att välja vagnar med fullt liggläge i sittdelen. Då kan jag ha dem fastspända och sittande tills de börjar tröttna, då lägger jag dem ner. Med tvåan hade jag nån dyna i sittdelen så det blev lite stabilare.

• Ego Lovers

Jag använde liggdelen till min dotter var 16 månader. Vi hade alltid nere suffletten så hon kunde se himmelen och jag köpte en kudde med två kilar på vardera sida som hon kunde sitta lutad mot Baby Trold heter den. Kan barnet inte sitta utan stöd ska de inte sitta i sittdelen till vagnen. Inte ens om man har en ergonomisk sittdel. De måste ha stadgan i ryggen och nacken innan de belastar ryggraden genom att sitta.

• Anonym (k)

Min son gjorde likadant vid 4 mån , jag hade en iCandy Apple (som är en förfärligt dålig vagn) med liggdel som har tre lägen. Halvliggande funkade jättebra då i några månader.

• fjanten
    Ego Lovers skrev 2016-09-17 17:26:14 följande:

Jag använde liggdelen till min dotter var 16 månader. Vi hade alltid nere suffletten så hon kunde se himmelen och jag köpte en kudde med två kilar på vardera sida som hon kunde sitta lutad mot Baby Trold heter den. Kan barnet inte sitta utan stöd ska de inte sitta i sittdelen till vagnen. Inte ens om man har en ergonomisk sittdel. De måste ha stadgan i ryggen och nacken innan de belastar ryggraden genom att sitta.

Du måste ha haft en väldigt liten bebis? Vår var 73cm på sex-månaders kontrollen och då fick han inte plats i liggdelen längre... Eller hade ni en väldigt lång liggdel? Vår son älskade sin liggdel så det kändes trist att byta, även om han trivs i sin sittdel nu (men sover inte alls lika bra och länge i den).
  • Anonym (Emma)

Tack för svaren. Verkar vara vanligt att de tröttnar på liggvagn innan 6 mån. Känns som det blir ett glapp där inget alternativ är perfekt. Ska testa sittdelen, den går att fälla till halvliggande.

• Lena

Kan sittdelen fällas ner och barnet vara vänt mot dig kan du byta redan idag.

• Ego Lovers
    fjanten skrev 2016-09-17 17:48:15 följande:
    Du måste ha haft en väldigt liten bebis? Vår var 73cm på sex-månaders kontrollen och då fick han inte plats i liggdelen längre... Eller hade ni en väldigt lång liggdel? Vår son älskade sin liggdel så det kändes trist att byta, även om han trivs i sin sittdel nu (men sover inte alls lika bra och länge i den).
    Nej hon är absolut inte liten utan har legat på översta kurvan och var 70 på sex månaderskontrollen. Hon satt i vagnen eller låg ned med böjda ben i fosterställning på sidan eller på rygg som hon alltid har legat som liten. Bebisar sover inte raklånga och utsträckta. Från det att hon kunde sitta själv utan stöd satt hon i liggdelen men hade ett externt sele och suffletten nedfälld så hon kunde se runt om. Vi testade sittdelen men hon ville bara stå då
  • amalie79

Om den har samma lägen som gamla brio smile kan du byta redan nu. Isf finns både viloläge, liggläge och upprätt läge. Vi har gamla smile och bytte vid samma ålder, sonen gillade liggdelen men vi har en stor kille som helt enkelt inte låg bekvämt o var på viktgränsen för liggdelen. Köp en dyna o lägg en kudde i, det gjorde vi.

• fjanten
    Ego Lovers skrev 2016-09-17 20:31:25 följande:
    Nej hon är absolut inte liten utan har legat på översta kurvan och var 70 på sex månaderskontrollen. Hon satt i vagnen eller låg ned med böjda ben i fosterställning på sidan eller på rygg som hon alltid har legat som liten. Bebisar sover inte raklånga och utsträckta. Från det att hon kunde sitta själv utan stöd satt hon i liggdelen men hade ett externt sele och suffletten nedfälld så hon kunde se runt om. Vi testade sittdelen men hon ville bara stå då
    Men hon måste ju ha varit extremt lätt då? Maxbelastning på liggdelarna brukar ju ligga mellan 8 och 10 kilo...
  • Hannaliv

Min tös vägrade liggdel vid 3 månader så jag frågade bvc och de sa "följ barnets vilja och byt till sittdel, använd den med förnuft bara så är det ingen fara. De går att luta och man kan sätta en kudde bakom ryggen och huvudet ifall de tippar åt sidan. Förr var sittdelen inte så bra för små bebisar men nu går det fint."

När vi bytte var hon så nöjd i vagnen och nu vid 6 månader sitter hon utan stöd och kryper och ställer sig mot möbler så verkar absolut inte ha skadat henne på något sätt. Byt för sjuttan så ska du se att du har en glad och nöjd bebis igen :)

• Ego Lovers
    fjanten skrev 2016-09-17 21:03:57 följande:
    Men hon måste ju ha varit extremt lätt då? Maxbelastning på liggdelarna brukar ju ligga mellan 8 och 10 kilo...
    Hon har alltid legat på översta kurvan och ibland lite över den också, vägde 10kg när hon var 6 månader. Vagnen tex smile dvs chassi klarar en maxbelastning på 15kg. Nu använde vi mest vår ABC design zoom som klarar betydligt mer och hon vägde 13,45kg när vi slutade med liggdelen men tar vi fram den kryper hon mer än gärna upp i den
  • Flisan79

Min första var lika dan. På min brio happy liggdel fanns en liten platta i botten, under madrassen som gick att vinkla upp så hon kunde halvsitta. Bärsele var aldrig något alternativ då hon var fet som få. Vid 6 mån vägde hon 10 kg.

• fjanten
    Ego Lovers skrev 2016-09-20 21:07:34 följande:

Hon har alltid legat på översta kurvan och ibland lite över den också, vägde 10kg när hon var 6 månader. Vagnen tex smile dvs chassi klarar en maxbelastning på 15kg. Nu använde vi mest vår ABC design zoom som klarar betydligt mer och hon vägde 13,45kg när vi slutade med liggdelen men tar vi fram den kryper hon mer än gärna upp i den

Jo chassit, men liggdelen på smile ska inte belastas med mer än 9kg, sittdelen klarar mer däremot!
  • Ego Lovers
    fjanten skrev 2016-09-20 21:43:40 följande:
    Jo chassit, men liggdelen på smile ska inte belastas med mer än 9kg, sittdelen klarar mer däremot!
    Fast man ska inte byta till sittdelen förrän de kan sitta utan stöd för annars trycks kotorna ihop och när det gäller ergonomiska sittdelar ska knäna vara där sitsen slutar och går över till benstöd.
  • fjanten
    Ego Lovers skrev 2016-09-21 00:01:09 följande:

Fast man ska inte byta till sittdelen förrän de kan sitta utan stöd för annars trycks kotorna ihop och när det gäller ergonomiska sittdelar ska knäna vara där sitsen slutar och går över till benstöd.

Visst, men nog måste väl barnet ha kunnat sitta utan stöd innan 16 månsder, pch garanterat (?) vägt mer än 9kg. Annars får man väl låta bli vagn tills barnet sitter stadigt nog om han/hon blir för tung...
  • Ego Lovers
    fjanten skrev 2016-09-21 06:50:06 följande:
    Visst, men nog måste väl barnet ha kunnat sitta utan stöd innan 16 månsder, pch garanterat (?) vägt mer än 9kg. Annars får man väl låta bli vagn tills barnet sitter stadigt nog om han/hon blir för tung...
    Fast nu ville hon sitta i liggdelen och gjorde det utan stöd just för att hon såg världen runt om. Det kunde hon inte göra i en sittdel, då ställde hon sig upp för att även kunna se över ryggstödet och vägrade sitta ner. Det var farligt. Åk till Danmark så ska du snart få se att de använder sina liggvagnar extremt länge. Var på Legoland och då var vår son tre år och tvååringar satt i barnvagnar med liggdel.
Svar på tråden 4-mån vill inte ligga i vagnen längre