• Anonym (Lillajag)

Uppejållstillstånd

Hej! Min kille har inget uppehållstillstånd. Om han ska söka pga av anknytning till mig. Vad är era erfarenheter av detta . Hur lång tid har det tagit? Vid utvisning har personen då varit tvungen resa till hemlandet tills beslut tagits? Hur har det gått för er ? Jag vet att fast vi gift oss är detta ingen garanti för han får uppehållstillstånd. Men hoppas så. Är så behov att få höra andras historier hur det gått för er! Tacksam för svar!

• Svar på tråden Uppejållstillstånd
  • Anonym (ja)

Ska han ansöka som anhörig till dig så måste han åka tillbaka för att göra det. Han får inte ansöka ifrån Sverige. Just nu är väntetiden tiderna väldigt långa, runt 18 månader men kan ta längre tid.

Du måste kunna försörja honom och ha en tillräckligt stor lägenhet.

• Anonym (Lillajag)

Tack för ditt svar. Jag har en tillräcklig stor lägenhet eftersom jag har barn samt ett fast jobb. Är det alltid så tvingas återvända. En väns man behövde inte det. Men det var flera år sen och väldigt oroligt i hemlandet då. Kommer art bli långa månader att vänta...

• Anonym (ja)
    Anonym (Lillajag) skrev 2016-09-17 21:06:14 följande:

Tack för ditt svar. Jag har en tillräcklig stor lägenhet eftersom jag har barn samt ett fast jobb. Är det alltid så tvingas återvända. En väns man behövde inte det. Men det var flera år sen och väldigt oroligt i hemlandet då. Kommer art bli långa månader att vänta...

Har du 1 eller 2 barn? I så fall måste du ha minst en 3:a. Och en inkomst som kan försörja honom med.

Man kan ansöka om undantag för att få stanna här och ansöka. Krig i hemlandet, risk för sitt liv och att man har barn i Sverige kan va såna undantag. Idag har dom typ stoppat alla undantag och alla måste resa hem för att ansöka (fara föra livet är väl ända undantaget som fortfarande gäller, men man måste ju kunna bevisa det).
  • Anonym (Lillajag)

Jag har en fyra. Så den är ju tillräcklig. Tack ska söka undantag se om det går. Han är ju övertygad fara för sitt liv. Men det ska ju bevisas också. Tack för ditt svar. Önska just nu världen inte hade gränser..

• Anonym (Lillajag)

Har 2 barn

• Anonym (Lillajag)

Är det nån som varit i liknande situation?

Svar på tråden Uppejållstillstånd