• Äldre 18 Sep 00:44
    11025 visningar
    13 svar
    13
    11025

    Ensamstående mamma vill flytta utomlands

    Jag är ensamstående till min dotter på fyra år. Sålänge jag kan minnas har jag haft en längtan att testa mina vingar o fly landet till varmare breddgrader. När jag blev gravid för 4 år sedan fick jag lägga de planerna på hyllan, och åren där efter har mitt liv varit ganska jobbigt med diverse rättegångar och tvister. Pappan har varit ganska kontrollerande och ställt till med mycket problem vilket har lett till att jag idag har ensam vårdnad, dock har han umgesrätt vilket han inte prioriterar speciellt högt ändå.

    Jag har läst en del gamla inlägg från likasinnade i samma situation o med samma längtan,så jag undrar hur det gick för er? Eller om det finns någon som har planer på detta än idag, så att två kloka äventyrare kan slå sina galna huvud ihop? Två är bättre än en! :)

    Jag tar gärna emot tips och råd från alla, om boende, priser, bästa klimat (gärna varmt!!) barnvänliga ställen osv.

  • Svar på tråden Ensamstående mamma vill flytta utomlands
  • Caramb­olan
    Äldre 18 Sep 06:25
    #1

    Vad jobbar du med? Olika branscher kan vara olika lätta att slå sig in på i olika länder, och barnomsorg är oftast så sjukt dyrt i andra länder att det blir en relevant faktor som ensamstående var du kan få så bra betalt som möjligt.

  • Äldre 18 Sep 11:00
    #2
    Carambolan skrev 2016-09-18 06:25:29 följande:

    Vad jobbar du med? Olika branscher kan vara olika lätta att slå sig in på i olika länder, och barnomsorg är oftast så sjukt dyrt i andra länder att det blir en relevant faktor som ensamstående var du kan få så bra betalt som möjligt.


    Jag pluggar på distans till nästa år, så jag får inkomst från försäkringskassan. Barnomsorg är jag därför inte i behov av nu :)
  • Äldre 18 Sep 11:05
    #3
    Eniloracayam skrev 2016-09-18 11:00:54 följande:

    Jag pluggar på distans till nästa år, så jag får inkomst från försäkringskassan. Barnomsorg är jag därför inte i behov av nu :)


    Fast om du flyttar ifrån Sverige är du väl inte berättigad inkomst från Sverige?

    Möjligen ett par månader bara.
  • Äldre 18 Sep 21:58
    #4
    Bestemor skrev 2016-09-18 11:05:50 följande:

    Fast om du flyttar ifrån Sverige är du väl inte berättigad inkomst från Sverige?

    Möjligen ett par månader bara.


    Tack men jag är väl medveten om det :)
  • Äldre 19 Sep 10:37
    #5
    Eniloracayam skrev 2016-09-18 21:58:53 följande:

    Tack men jag är väl medveten om det :)


    Eftersom du skriver, att du pluggar på distans och får inkomst från försäkringskassan och därför inte är i behov av barnomsorg.
  • Äldre 19 Sep 11:06
    #6
    Bestemor skrev 2016-09-19 10:37:13 följande:

    Eftersom du skriver, att du pluggar på distans och får inkomst från försäkringskassan och därför inte är i behov av barnomsorg.


    Ja, vad menar du?

    Om jag pluggar på hel distans till nästa år där allt sker över nätet, får inkomst från försäkringskassan, och min dotter ej är i behov av barnomsorg eller skolplikt.

    Vad är det som säger att jag då inte kan vara borta ett par månader?

    Man skrivs ut först efter 6 månader om jag inte minns fel. Så som sagt, jag är medveten om det :)
  • Äldre 19 Sep 11:56
    #7
    Eniloracayam skrev 2016-09-19 11:06:23 följande:

    Ja, vad menar du?

    Om jag pluggar på hel distans till nästa år där allt sker över nätet, får inkomst från försäkringskassan, och min dotter ej är i behov av barnomsorg eller skolplikt.

    Vad är det som säger att jag då inte kan vara borta ett par månader?

    Man skrivs ut först efter 6 månader om jag inte minns fel. Så som sagt, jag är medveten om det :)


    Ok. Det är tydligen ändrat nu.

    Förr fick man inte flytta utomlands och behålla ersättningen (tror det hette utbildningsbidrag eller nåt) från försäkringskassan, som man fick vid studier.
  • Äldre 19 Sep 12:11
    #8
    Bestemor skrev 2016-09-19 11:56:39 följande:

    Ok. Det är tydligen ändrat nu.

    Förr fick man inte flytta utomlands och behålla ersättningen (tror det hette utbildningsbidrag eller nåt) från försäkringskassan, som man fick vid studier.


    Det är säkert så om man är borta i flera åt liksom och folkbokför dig i Spanien osv. Men detta blir ju intr värre än en lång semester
  • Äldre 8 Dec 13:42
    #9

    ·       Jag är ensamstående med en pojke på 4år och har inte haft någon kontakt med pappan sedan 1,5år tillbaka. Jag studerar till förskollärare och har planer på att flytta utomland (troligtvis England) när jag är färdig med mina studier. Så jag har ju några år på mig att reseracha olika områden/städer innan jag tar ett beslut. 


    Det jag tänkte på är, hur gör du med ert boende här i Sverige medan ni flyttar utomlands? Är de bostadsrätt eller hyresrätt? Ska du hyra ut den i andra hand eller betala dubbel hyra eller flytta ut ur lägenheten permanent o sen söka nytt när ni kommer tillbaka till Sverige? 
    VART vill du flytta? Hur länge är planen att ni ska bo utomlands?
    Vart ska ni bo, alltså vilket typ av boende? hus? lägenhet? hotell/vandrarhem?
    Vill ni bo inne i stan eller i en förort? Vilket språk talas i landet? klarar man sig på engelska eller måste man lära sig ett nytt språk för att kunna fråga om en produkt i matbutiken t.ex? 
    Hur är kommunikationerna - hur tar ni er runt i staden? 
    Vad är levandskostnaderna i det landet/staden? Mat? Hyra? El? Vatten? Internet? osv osv? Hur är sjukvården - hur betalas den? 
    Det jag vill få fram är ju att det inte bara är att ta sitt pick o pack o dra, utan man måste ju verkligen planera det, speciellt om man har ett barn.


    Men jag önskar dig all lycka och jag hoppas att ni åker iväg! Jag skulle också vilja dra iväg nu men som sagt, studierna är inte färdiga än :(

  • Äldre 18 Dec 09:34
    #10

    Hej! Jag har samma tankar och har en dotter på 4 år. Hur gick det för er? Är ni fortfarande i Sverige?

  • Anonym (Emma)
    Äldre 18 Dec 20:18
    #11
    Eniloracayam skrev 2016-09-18 11:00:54 följande:

    Jag pluggar på distans till nästa år, så jag får inkomst från försäkringskassan. Barnomsorg är jag därför inte i behov av nu :)


    CSN menar du va? Det borde du väl kunna få i ett annat land också, sen kan du ju söka jobb inom det du pluggat? Vill du bo kvar kommer barnomsorg/skola vara viktigt. Men du kanske bara vill borta medan du pluggar?
  • Äldre 18 Dec 20:33
    #12

    Har bott utomlands en jädrans massa år men tycker det är svårt att komma med input då jag inte riktigt förstår vad du undrar kring, eller om du funderar på en längre semester på några månader eller på att flytta utomlands? Och, menar du att du får studiestöd ifrån CSN eller föräldrapenning från FK?

  • Äldre 22 Aug 22:08
    #13

    Som ensamstående mamma till 2 var det ett spännande men tufft beslut att flytta till Madrid. Men jag började med ett 6 månaders kontrakt och blev kvar i 1,5 år. Jag lämnade mycket av mina saker i Sverige där jag hyrde förråd hos Pelican (pelicanselfstorage.se/) och det var inga problem att förlänga kontraktet heller och alla saker var i samma skick när jag kom tillbaka, så det var lika lätt att flytta hem igen. Tycker det är viktigt att börja med en kortare period och sen förlänga om man gillar det eller kunna komma hem igen om allt inte går som planerat. Lämna dina ägodelar hos en firma som Pelican så ger du inte upp allt direkt! 
    Lycka till Skrattande

Svar på tråden Ensamstående mamma vill flytta utomlands