Till alla som tvekar att äta roaccutan/isotretenoin
Hej. Vill skriva ett inlägg här till dem som tvekar eller är rädda för roaccutan/isotretenoin som jag var. För det första om du är rädd, lyssna på denna podcast där de verkligen förklarar och pratar om preparatet med vetenskapliga grunder: sverigesradio.se/sida/avsnitt/674789
Sen vill jag säga att det faktiskt räddat mig från depression och enormt självhat. Led av en fruktansvärd akne och kan intr påstå att det var fröjd under min uppblossning som höll på i 2 månader (tips, börja ej med 60 mg eller er maxdos då slipper ni en sådan hemsk uppblossning.) Men nu när jag ätit det i 3 månader, alltså jag må vara röd och ha märken men inte en enda pormask och om jag får en finne läker det ut inom 48 h. Jag längtar verkligen efter att se huden jag kan ha om ca 3 månader till. Jag har mått så fruktansvärt dåligt och gråtit varje dag, haft ont och isolerat mig pga acnen och äntligen ser jag lite ljus i tunneln.
Mina biverkningar har varit lindriga och jag har inte mått dåligt alls och då är jag ändå hypokondriker och ambivalent rent känslomässigt. Jag är torr, börjar även bli torr i ögonen nu men inget ögondroppar kan fixa. Kan träna som vanligt men har däremot lite sämre immunförsvar så får småförkylningar då o då men det är lite nästäppa, inget som man blir trött av alls eller hindrar en i vardagen. Tappar lite mer hår och jag vart livrädd i början men insåg sen att jag intr kommer bli flintis av det. Har tappar dubbelt så mkt hår än jag brukar men det är fortf lika tjockt som vanligt och det känns som mycket men med tanke på hur mkt hår man har på huvudet så är det inget att vara rädd för! Dessutom minskar avfallet med tiden! Tappar inte alls lika mkt som jag gjorde i början!
Har inte mått dåligt av medicinen alls med andra ord och de lindriga biverkningar jag haft har inte rört mig i ryggen med tanke på hur mycket gott medicinen gjort för mig. Så tveka inte på roaccutan om du mår dåligt över acnen. Det enda jag ångrar är att jag inte började tidigare.. man hittar en del rövarhistorier på internet men detta är subjektiva åsikter/uppfattningar om preparatet och det finns såå mycket forskning så lyssna på podden och hudläkare i första hand! Man väljer själv vad man vill lida av. Jag har hellre torra ögon och tappar lite hår i ett halvår än att ha fruktansvärd smärta i ansiktet och enormt självhat och depression.
Övriga tips:
-Tvätta ej med någon sorts rengöring, huden är så tunn och känslig. Använd eko kallpressade arganolja som "kräm" och eko kallpressad jojobaolja som rengöring (i 2 omgångar). Gjort under för min hy! Ta bort överflödigt fett med vanligt toapapper innan du sminkar dig.
-kläm inte. Har fått 5 ärr, visserligen små. Men endast pga kläm. Svårt, jag vet..
- apotekets baby mini zinksalva (egentligen för blöjbyte) att kleta på aktiva finnar eller skadad hud (om du klämt eller så..) lugnar huden utan att ge nya finnar. Inga mineroljor och tillsatser som i t.ex. inotyol.
- Ät bra. Alla livsmedel med bra fettsyror ex. Paranötter, lax, avocado och de gamla vanliga.. roaccutan ger naturligt lite högre blodfetter hos nästan alla, tänk på kosten för att kompensera och var snäll mot kroppen. Socker eller glukos av alla slag i stora mängder=ökar inflammationer i kroppen. Extra viktigt om man känner av ledvärk! Vissa säger att acne kommer inifrån och att man kan bota det med kost. Vissa kanske. Men jag hade strikt kost utan socker,gluten,mejeri,fläsk,snabba kolhydrater osv i 6 månader. Det botade inte min acne. Roaccutan var enda utvägen.
- investera i bra smink. Har testat allt och inget slår Jane Iredale. Längtar dock tills dagen jag slipper smink, hatar känslan av det tyvär..;)
Om någon tvekar att medicinera eller undrar något får ni väldigt gärna fråga mig. Vill bara skriva ett inlägg som jag själv hade velat läsa när jag tvekade.
Kram till alla som lider av er acne.?