• Buba26

Att pendla till jobbet

Hej, vad tycker ni, är det för långt att pendla 8 mil enkel väg? Jag kommer inte att jobba varje dag utan enligt schema 3-pass. Jag är lite kluven, vet inte om jag borde tacka ja även om det är drömjobbet jag blivit erbjuden.

• Svar på tråden Att pendla till jobbet
  • Griseknoen35

Pendlar jag varje dag, 8 min dit och 8 mil hem. Inga problem förutom att man blir lite seg av tågåkandet. Det sliter lite mer på en.

• Magdalena03

Det beror väl på din situation.

Om du måste passa tider och hämta barn är det väl inte så bra.

Jag testade att pendla, men inte riktigt så långt som du, när mina barn var fem år. För oss fungerade det inte.

Dagarna för barnen blev för långa.

Jag blev stressad och mådde dåligt och gick upp i vikt av stress och allt stillasittande.

Pendling fungerar enligt studier bättre för män. Antagligen för att deras partner hämtar barn och lagar middag....

• FrökenCarlsson

Jag pendlar sju mil enkel resa, en timme vardera håll.
    Har dock "specialdeal" att sluta tidigare de veckor barnen är hos mig o jobba lite längre/hemma de andra veckorna.
    Annars hade det blivit tufft men tre dagar i veckan tycker jag absolut att du ska tacka ja till!

• Ascendere

jag pendlade några år, det var hemskt. Hade inte barn på den tiden men det sög så fruktansvärt med energi. Ångesten över tågresan låg som en vår filt över en hela tiden.

Men andra verkar tycka att det är helt ok så du vet egentligen inte innan du provat.

• Anwen

Buss? Tåg? Bil? Hur lång tid kommer det ta och har du barn?

Har pendlat 6,5 mil enkel väg i många år, varit värt att få jobba med det jag vill och bo där vi vill, men nu känns det inte värt längre och jag letar jobb på närmare håll.

• Buba26
    Anwen skrev 2016-09-19 07:06:48 följande:

Buss? Tåg? Bil? Hur lång tid kommer det ta och har du barn?

Har pendlat 6,5 mil enkel väg i många år, varit värt att få jobba med det jag vill och bo där vi vill, men nu känns det inte värt längre och jag letar jobb på närmare håll.

Bil, 1 timmars körning. Har ett barn som går på dagis. Jag kommer jobba enligt schemat som läggs periodvis så jag jobbar inte varje dag. Maken jobbar 3 dagar i veckan 12 timmars pass resten av veckan är han hemma. Så det kommer att funka, menar mest om det är för långt att köra.
  • K Kalle
    Buba26 skrev 2016-09-18 19:12:52 följande:

Hej, vad tycker ni, är det för långt att pendla 8 mil enkel väg? Jag kommer inte att jobba varje dag utan enligt schema 3-pass. Jag är lite kluven, vet inte om jag borde tacka ja även om det är drömjobbet jag blivit erbjuden.

Jag har pendlat 1 timme enkel väg till ett jobb. Jobbet låg 6 mil bort oc´h hade jag kört bil hade det gått betydligt snabbare. 8 mil borde inte vara några problem anser jag.
  • Violinisttre

Om jag var i din sits, så skulle jag utan tvekan köra en timme för att komma till mitt drömjobb!

• nytt eller gammalt

Jag pendlar 4 dagar i veckan sedan 4 år, det tar 1 timme 45 min dörr-dörr och jag håller på att avlida ärligt talat. Måste hitta annat jobb, men det är inte så lätt. 

Så när du skriver 8 mil - frågan är istället hur lång tid det tar. 

Några år klarar du absolut, men sen är frågan om du låser in dig i ett bra jobb med hög lön och inte kan hitta något annat jobb närmare din bostad när du väl tröttnat på pendlingen. Tänk efter före.

Ska också tillägga att jag har också pendlat 3 dagar i veckan innan, och det var stor skillnad mot 4 dagar. Mycket, mycket enklare att stå ut med.

• Oline

Jag pendlar 8 mil enkel väg, först promenad till tåget (10 min), sedan tågresa (50 min) och därefter promenad till jobbet (10 min). Så jag spenderar 2 timmar och 20 min på resande fot varje dag, jobbar heltid och har en tvååring samt en bebis till på väg. Det suger rent ut sagt när man har små barn så därför ska jag söka nytt jobb nu när jag blir föräldraledig, ett jobb i den stad där jag bor.

• Fru Ve

Jag skulle inte ha tagit ett jobb med så lång pendling om annat jobb finns. Tror det sliter fruktansvärt att tillbringa så lång tid resande varje dag. Så jag säger nej oavsett om det är ett drömjobb. Möjligen om jag visste att jag skulle flytta närmare jobbet i en snar framtid och att pendlandet var tillfälligt, då kanske jag skulle ta det.

• Buba26
    Fru Ve skrev 2016-09-20 10:21:45 följande:

Jag skulle inte ha tagit ett jobb med så lång pendling om annat jobb finns. Tror det sliter fruktansvärt att tillbringa så lång tid resande varje dag. Så jag säger nej oavsett om det är ett drömjobb. Möjligen om jag visste att jag skulle flytta närmare jobbet i en snar framtid och att pendlandet var tillfälligt, då kanske jag skulle ta det.

Jag förstår men i mitt fall så finns inte sånt jobb i närheten och som sagt jag kommer inte att pendla varje dag. Ibland blir det 3 dagar i veckan och ibland 5. Det är olika.
  • Neihna

Jag har cirka 8mil till mitt jobb och det tar mig ungefär 1 timme och 15min dit. (2,5 timme/dag). Arbetar 80% så är ledig en dag i veckan. Förväntade mig att pendlingen skulle vara mycket jobbigare än vad den är. Det enda tråkiga är väl mornarna, då jag måste ta bussen kl sex. Men annars känns pendlingen helt okej. På morgonen sover jag på tåget och på hemvägen blir tågresan en stunds avkoppling där jag kan varva ner och landa. Hade möjligheten att arbeta i samma stad men blev erbjuden en sådan tjänst jag ville ha och har inte ånågra mig. Men i framtiden vore det skönt att ha närmare till jobbet. Har man barn så förstår jag däremot att det måste kännas tufft och då hade jag själv inte velat pendla.

Svar på tråden Att pendla till jobbet