• Anonym (cim)

Mamma till missbrukande dotter

Tänkte att det kanske kunde vara bra att få lite kontakt med andra som kanske befinner sig i samma hemska situation som jag. För 1/2 år sedan upptäckte jag att min 26 åriga dotter är missbrukare. Jag har misstänkt det länge - i flera år - men hon och hennes kille bor på annan ort och hon har alltid varit bra på att prata och charma sin omgivning och prata omkull oss när vi försiktigt frågat hur det är med dom...
    Detta uppdagades med buller och bång först när de båda var hos oss och de inte klarade av att hålla skenet uppe utan vi såg allihop att de var väldigt påverkade. Vi konfronterade dottern och då blev hon alldeles galen och skrek och var väldigt otrevlig. Jag blev rädd att jag skulle behöva ringa polisen till och med!
    Dagen efter körde jag dem hem igen och vår kontakt blev stukad.
    Några månader senare fick jag av en vän nästan "kastat i ansiktet " att de är missbrukare och att hon fått sparken från sitt jobb pga att hon stulit pengar och mediciner på jobbet!
    Jag trodde inte mina öron - men betvivlade inte att det var sant! Allt föll på plats så fort jag fick det bekräftat och jag har nog vetat detta länge egentligen! Jag visste inte vad jag skulle ta mig till! Fick fullständig panik, åkte hem och bara grät. Jag ringde till någon sån där jourlinje mitt i natten och grät och pratade och fick en massa bra tips! Jag förstod snabbt att jag inte kunde fortsätta som jag gjort med att försöka hålla kontakten med min dotter och låna ut pengar  till dem eller köpa kläder mm. Jag blev så fruktansvärt ledsen och rädd! Jag har själv ingen erfarenhet av droger och har aldrig varit i närheten av sånt här själv. Jag anser att vår dotter har haft en trygg uppväxt med en familj som brytt oss om henne.
    Jag kände så fruktansvärt starkt att detta måste få ett slut, jag går under om jag inget gör.
    Jag gjorde en orosanmälan till socialen i hennes stad och sade sedan upp kontakten med min dotter!Jag sa till henne att så länge hon höll på som hon gjorde så fick hon klara sig själv. Vi finns här för henne när hon är drogfri - inte förr! Det var fruktansvärt tufft! Jag grät dygnet runt i början och min dotter skickade en massa arga elaka mail och försökte ringa mig hela tiden! De på socialen/öppenvården tog i alla fall tag i ärendet direkt och de är verkligen fantastiska att prata med!
    Men man känner sig ändå väldigt ensam och skamsen. Man skäms för hur allt blivit.. känner sig som en dålig mamma  och undrar om man gjort något fel... man känner sig väldigt ensam i det här.
    Min man och jag pratar förståss om det här hela tiden men han reagerar inte som jag och han har svårt för att prata känslor.... Våra andra barn vill inte prata så mycket om sin syster.
    Vi fick igår veta att vår dotter i alla fall har en annan adress än hennes kille så de har delat på sig. Jag vet inte ifall hon nu är på något avvänjningshem, men det hoppas jag såklart.
    Jag hoppas att det finns någon här som har lust att bolla lite tankar och erfarenheter med mig?
    Kram på er

• Svar på tråden Mamma till missbrukande dotter
  • TeamRocket

Vill bara säga: Starkt av dig att säga upp kontakten, där gjorde du helt rätt! Tills dess att hon är nykter eller börjat behandling så måste du för er bådas skull ta avstånd och inte möjliggöra hennes missbruk. Jag förstår att du känner skuld, det visar på att du älskar din dotter och vill det bästa för henne. Du behöver också behandling för att bli dig själv igen och jag rekommenderar att du går på någon slags terapi för medberoende/anhöriga.

Det är jättetufft att ta sig igen något sådant här ensam och det ska du inte behöva göra heller när hjälp finns att få. Sök samtalsstöd och be din man att komma med också.

All lycka till till er och er dotter <3

• Anonym (Jösses)

Säga upp kontakten och socanmäla henne är det SISTA jag skulle göra!

Vad tänkte du att soc skulle göra förutom att förvärra situationen?!

Om hon inte har barn såklart, då har du förlorat både barn och barnbarn. Bra jobbat!

• Söder73
    Anonym (Jösses) skrev 2016-09-18 22:21:47 följande:

Om hon inte har barn såklart, då har du förlorat både barn och barnbarn. Bra jobbat!

Vad skulle DU göra då?! Ge henne mer pengar till knark? Otroligt otrevligt svar till TS som är helt förkrossad!!!!
  • Anonym (cim)
    Anonym (Jösses) skrev 2016-09-18 22:21:47 följande:

Jag tänker inte ens försöka förklara mig. Det är MITT beslut - om det var bra eller dåligt får jag veta i framtiden. Det får jag ta då. Om hon vill fortsätta som hon gjort så vill jag åtminstone slippa stå och se på hur hon går under... Socialen har verkligen ställt upp massor - mer än jag vill skriva här. De är inte ute efter att förstöra!
  • Anonym (cim)
    TeamRocket skrev 2016-09-18 22:15:30 följande:

Vill bara säga: Starkt av dig att säga upp kontakten, där gjorde du helt rätt! Tills dess att hon är nykter eller börjat behandling så måste du för er bådas skull ta avstånd och inte möjliggöra hennes missbruk. Jag förstår att du känner skuld, det visar på att du älskar din dotter och vill det bästa för henne. Du behöver också behandling för att bli dig själv igen och jag rekommenderar att du går på någon slags terapi för medberoende/anhöriga.

Det är jättetufft att ta sig igen något sådant här ensam och det ska du inte behöva göra heller när hjälp finns att få. Sök samtalsstöd och be din man att komma med också.

All lycka till till er och er dotter <3

Tack för de peppande orden! Det känns skönt att få höra att jag gör rätt. Jag är helt övertygad om att det måste gå till så här! Men det är fasansfullt och fruktansvärt plågsam.... Jag har försökt hitta någon bra terapi men blir bara hänvisad till en kurator i vår hemstad och hon säger att hon inte kan så mycket om missbruk så jag var bara är ett par gånger... får söka vidare.
    Tack än en gång!
  • Anonym (Ego)
    Anonym (cim) skrev 2016-09-18 22:54:27 följande:

Jag tänker inte ens försöka förklara mig. Det är MITT beslut - om det var bra eller dåligt får jag veta i framtiden. Det får jag ta då. Om hon vill fortsätta som hon gjort så vill jag åtminstone slippa stå och se på hur hon går under... Socialen har verkligen ställt upp massor - mer än jag vill skriva här. De är inte ute efter att förstöra!

Du vill slippa stå och se på hur hon går under. Även kallat strutsbeteende. Är det viktigaste att DU ska slippa må dåligt eller? Hur lyckas du få detta att handla om DIG?
  • Anonym (Ego)
    Anonym (cim) skrev 2016-09-18 23:11:45 följande:

Tack för de peppande orden! Det känns skönt att få höra att jag gör rätt. Jag är helt övertygad om att det måste gå till så här! Men det är fasansfullt och fruktansvärt plågsam.... Jag har försökt hitta någon bra terapi men blir bara hänvisad till en kurator i vår hemstad och hon säger att hon inte kan så mycket om missbruk så jag var bara är ett par gånger... får söka vidare.

Tack än en gång!

Stackars dig... åter igen handlar det om dig...
  • minst

Hej TS!

Du gör helt rätt! Är tveksam till att de som inte håller med vet vad det innebär att leva med en missbrukare i sin närhet. Självklart behöver du hjälp men jag tänker mig att du behöver anhörigstöd, Googla på anhörig missbrukare så får du nog flera förslag. Att få stöttning och pepp av andra i samma situation är nog det allra bästa. Och ja, det här handlar om dig, att du ska orka för att så småningom kunna stötta din dotter då hon väljer att leva utan sitt missbruk!
    Kram och lycka till!

• Anonym (Ur en annan synvinkel?)
    Anonym (Ego) skrev 2016-09-18 23:24:19 följande:

Stackars dig... åter igen handlar det om dig...

Kanske du skulle bredda ditt perspektiv lite. Betänk att dottern kanske blir mer hjälpt i långa loppet av detta tillfälliga kontaktbryt än att man fortsätter finnas där för henne i detta läge och tillstånd hon fn befinner sig i. Har du kunskaper om beroendevård och/eller missbruksproblematik?
  • Anonym (Aska)

Jag är mamma till en nu vuxen man. Han har knarkat i perioder sedan 17 års ålder och vi har gjort allt i vår makt så till den milda grad att vi själva blev medberoende. Vi fick sätta ner foten och säga åt honom att han inte var välkommen så länge han var påverkad och under perioder hade vi ingen kontakt alls
    För inte så länge sedan inträffade en händelse och det  gick inte längre. Höga som hus och väldigt aggressiva gav sig min son och en vän till honom på sonens pappa. Jag ringde polisen och för att göra en långt historia kort så omhändertogs sonen och kompisen. Polisen gjorde ett drogsök med hund och fann droger. De är också anmälda för misshandel.
    Men jag är så nöjd för nu äntligen får han riktig hjälp med behandling på ett hvbhem och han vill själv . Nu börjar hans arbete mot att bli ren och framförallt hålla sig ren och jag hoppas att motiveringen räcker hela vägen.

Svar på tråden Mamma till missbrukande dotter