Lämplligt kassasystem
I en ideell förening som jag är med i så har vi en liten kioskverksamhet i en hamn där vi utöver glass, dricka och godis tar emot betalning för inträdesbiljetter, medlemskap och hamnavgifter. Idag har vi bara ett kassaskrin kompletterat med swish och i-zettle, så pengar kommer in på olika sätt och ska sedan dessutom fördelas på olika områden. Problemet med nuvarande hantering är ett hejdlöst pengaräknande och gissande när folk betalat med t.ex swish för både hamnavgift och glass (dvs EN betalning, men pengar som ska till olika håll). Ett annat aber är den ständiga inventeringen som måste göras för att beställa ny glass och dricka.
Så det vi skulle behöva är ett kassasystem som kan hantera olika kategorier (kiosk, hamn, inträde, medlemsskap) utan allt för mycket handpåläggning. Det bör även vara enkelt att få fram en lista på lagersaldo (helts över nätet) så att kioskansvarig kan göra beställningar utan att någon behöver inventera först. Betalning ska kunna utföras med kort och swish.
Jag har fått denna fråga i mitt knä (då jag är IT-ansvarig i föreningen), men har ingen erfarenhet av handeln och har noll koll på vilka faktorer (fler än de jag har listat) som jag skulle behöva beakta. Så har ni synpunkter på vad jag behöver tänka på, och framför allt - förslag på lämpligt kassasystem, så skulle jag vara hemskt tacksam om ni kunde dela med er.