• kesapesa

Sjukhusbesök, vad gäller för ledighet?

Har fått en kallelse till ett sjukhusbesök för min pojk, 1 år, besök om två veckor.

Gäller ju minst 2 månader för att söka föräldradag om man ska garanteras ledigt.

Finns det andra regler som gäller vi sådant eller ska man ta ut VAB??

• Svar på tråden Sjukhusbesök, vad gäller för ledighet?
  • modsey

Läkarbesök kan du ta vab för

• kesapesa
    modsey skrev 2016-09-19 19:22:47 följande:

Läkarbesök kan du ta vab för

Även för bokade besök?

Hur går man till väga för arbetsgivarens håll så att säga? VAB-anmäla sig på dagen eller hojta till att "jag ska VABa på måndag när mitt barn ska till läkaren"?
  • modsey
    kesapesa skrev 2016-09-19 22:56:50 följande:

Även för bokade besök?

Hur går man till väga för arbetsgivarens håll så att säga? VAB-anmäla sig på dagen eller hojta till att "jag ska VABa på måndag när mitt barn ska till läkaren"?

Självklart. Alla läkarundersökning kan inte fås bara när man exakt vill. Man säger precis så att på måndag måste ju vabba då vi ska till läkaren, tandläkaren, logopeden eller vad man ska göra. Inget konstigt alls.
  • kesapesa

Har bara haft bilden av att vabb är mer akutinriktat, typ insikt att ens barn är sjukt och måste stanna hemma från jobbet osv. Känns annars lite som att ringa till chefen "imorgon ska jag vara sjuk"...

Hur är det om den andra vårdnadshavaren vill följa med? Anses jag inte behov av vab i så fall? (Meningen är väl som jag förstått ersättning för att besöka barnläkare och avsäga sig jobb vid den tiden, för att ingen annan kan ta barnet dit).

• modsey
    kesapesa skrev 2016-09-20 22:47:00 följande:

Har bara haft bilden av att vabb är mer akutinriktat, typ insikt att ens barn är sjukt och måste stanna hemma från jobbet osv. Känns annars lite som att ringa till chefen "imorgon ska jag vara sjuk"...

Hur är det om den andra vårdnadshavaren vill följa med? Anses jag inte behov av vab i så fall? (Meningen är väl som jag förstått ersättning för att besöka barnläkare och avsäga sig jobb vid den tiden, för att ingen annan kan ta barnet dit).

Två personer kan bara vabba samtidigt vid speciella händelser av mer allvarlig karaktär och kräver då läkarintyg.
  • Catti41

En av er får vabba den andra får ta någon annan ledighet tex flex, semester, tjänstledigt utan lön

• Catti41

Fast det beror också på vad ni ska göra. Om båda föräldrarna behöver finnas där (tex hab-kurs el återgivning av utredning) kan mottagningen skriva intyg på att ni båda behöver närvara o då kan båda vabba

Svar på tråden Sjukhusbesök, vad gäller för ledighet?