• Mirelle

Farligt att inte få feber?

Har ett barn på 15 månader som fått streptokocker. Ingen feber.

Min mamma, som är väldigt orolig av sig, säger att det är 'illa' att febern uteblivit på ett så litet barn och att det kan vara något fel.

Jag tycker det låter jätteskumt men kan inte hitta stöd för att hon har fel.

Ni med medicinska kunskaper får gärna tycka till!

• Svar på tråden Farligt att inte få feber?
  • Långbenopluto

Hur vet du att barnet har streptockocker?

Ger du smärtstillande? Kanske därför barnet inte får feber?

Reagerade vården på det att barnet inte fått feber?

• Mirelle
    Scalaren skrev 2016-09-19 17:35:06 följande:

Hur vet du att barnet har streptockocker?

Ger du smärtstillande? Kanske därför barnet inte får feber?

Reagerade vården på det att barnet inte fått feber?

Hej!

Diagnos på bvc - de gjorde en snabbodling.

Inget smärtstillande. Vården reagerade inte negativt på att hon inte har feber. Varken jag el maken får feber lätt men barn reagerar ju oftast annorlunda. Ganska pigg är hon också. Men sträcker ut tungan och dreglar och är lite lättretlig, så hon tycker det är jobbigt med halsont så klart.

Jag är inte orolig för att hon inte har feber. Men vill gärna höra att jag inte är en knasboll bara för det :)
  • Mirelle

...och så klart om det möt förmodan skulle vara anledning till oro är det ju bra att få höra det också.

• Joci

Jag var ett så kallat halsbarn och hade streptokocker ofta. Har aldrig haft feber i samband med halsfluss. Lite jobbigt ibland eftersom jag upplever att sjukvården inte tar en på samma allvar när en "bara" har ont i halsen. Jag får helt enkelt inte feber särskilt lätt, händer i princip aldrig. Oroa dig inte!

Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • mullemamma

Det är väldigt vanligt att vara bärare av streptokocker utan att bli sjuk! Man ska bara ta odling från halsen om man har symptom på halsfluss utifrån vissa kriterier. Varför togs en odling?

• Mirelle

Vi trodde först hon 'bara' hade ont i munnen el liknande besvär (ex torsk el höstblåsor i munnen fast vi inte såg nåt särskilt utöver lite vit på tungan). Framförallt niagarafallsdregel och tungan utanför på ett lite lustigt sätt, snabbt trött och lite tjurig då och då. Ibland obehag när hon åt och drack som om ingenting var gott (har alla tänder utom nr 17-20 och inga på g än). Hostade lite ibland men det hade blivit bättre (varit förkyld). Det var lättakuten som valde att ta prover eftersom det går halsinfektion m streptokocker just nu.

• Mirelle

Hon var liksom pigg och trött om vart annat. Mkt piggare idag än igår och penicillin har redan börjat hjälpa. Så det är nog en riktig infektion men utan feber

Svar på tråden Farligt att inte få feber?