• Anonym (Knubbsälen)

Jag är så TRÖTT på att vara TJOCK!!????

Hej allihopa!

Ja, som rubriken antyder så är jag så fruktansvärt trött på min kroppsliga storlek. Jag blir så frustrerad varenda gång jag misslyckas med min viktnedgång!! Och jag är såååå trött på kommentarer som "ät mindre och rör på dig", eller "det kommer ta MINST lika lång tid att gå ner allting som det tog att gå upp" eller "gå inte på någon quickfix" etc. Jag VET att det kan ta tid, jag veeeet. Men alla har inte världens smidigaste förutsättningar. Själv har jag tvingats hantera bl.a flera dödsfall plus drogmissbruk i min direkta närhet, vilket har gjort att jag inte direkt har prioriterat mig själv. Jag har nu påbörjat lchf, dels för viktnedgången men också för att jag hört många säga att de mår så bra i magen och resten av kroppen av detta. Någon med liknande erfarenhet?

Jag hoppas nu verkligen att jag kan bli av med några kilon snabbt, så att motivationen håller denna gång. Förlåt att jag gnäller, var bara tvungen att få skriva av mig...

• Svar på tråden Jag är så TRÖTT på att vara TJOCK!!????
  • Anonym (banta inte)

Ursäkta, men du kommer inte gå ned "snabbt". Oftast är det den långsamma viktnedgången som faktiskt behålls. Otåliga människor som vill gå ner i vikt hamnar i jojo-bantning. Istället för att banta så gör så här:

En tallrik mat ser ut så här: protein (kött, fisk, kyckling etc) är som din handflata inkl fingrar. Grönsaker skall vara i storlek med två knytnävar. Kolhydrater som en knytnäve. DÄR har du ett bra upplägg. Man tar heller inte om ytterligare en gång. EN tallrik mat räcker.

En frukost på en knäckamacka med ost, ett ägg och en kopp té/kaffe,

Mellanmål i form av en banan, äpple, knäckemacka eller liknande.

Men lunch och middag ser ut som den tallrik jag beskrev. Går du inte ner då så ska du kolla din sköldkörtel. Kanske har du för långsam ämnesomsättning.

Om du går ner 1,5 kilo i månaden så har du efter ett går gått ner 18 kilo. Tränar du i form av en timmes snabb promenad om dagen så kommer du gå ner ännu mer. Ganska mycket mer.

• Anonym (BrittaBerit)

Statistiken är tyvärr så att av de fåtal som lyckas gå ner mycket i vikt utan gbp går upp det igen inom tre år. Har mycket att göra med arv, hormoner mm.

• Anonym (......)

lchf är jättebra :) Den som skrev överst verkar inte ha någon koll alls.

1 handflata protein, 1 handflata ovanjordsgrönsaker och en handflata fett.

Det är viktigt att inte ge upp bara för att vikten stannar av en vecka eller 2 utan fortsätt på samma spår, kanske lägg till ett träningspass eller minska lite på proteinet, glöm inte att mäta dig oxå, vikten säger inte allt :) Hänt mig massor med gånger att vikten inte går ner men måttbandet har visat massa minus :)

Jag gick ner 15 kg på mindre än 2 månader och fem år senare behåller jag fortfarande vikten :)

• Anonym (lchf)

Lchf är bäst. Man slipper tänka på portionsstorlekar och kan äta sig mätt. Dessutom slipper man sockersuget. Och man går garanterat ner i vikt.

• Steven01

Det du MÅSTE göra att lära dig att skilja på den kortsiktiga tillfredsställelsen och den långsiktiga belöningen. Inget annat betyder någonting om man vill lyckas med något svårt.
    När suget efter den där kakan (eller whatever) sätter in måste du fråga dig själv: Väljer jag den omedelbara tillfredsställelsen eller väljer jag den den långsiktiga belöningen som du vill ha?

• Anonym (Anna)

Jag har lyckats gå ner drygt 20 kg för 9 år sedan och hållit det trots att två graviditeter kommit emellan. Det är svårt för mig att sätta fingret på hur jag lyckats hålla vikten, men jag har aldrig haft bil och går minst 10 000 steg om dagen, kör styrketräning hemma och äter ytterst sällan processad mat.

En bra podcast som förvisso inte alltid är 100% vetenskaplig, men väldigt inspirerande, är 4health. Ganska trevlig skånsk tjej som givit mig många aha-upplevelser.

Om du satsar på lchf är podden särskilt bra. Den hjälper dig att inte hamna i charkuteri-fällan.

• Egon den stora

Lchf eller GI liknar väl varandra, men i alla fall så funkar den ett alldeles utmärkt. Man äter god mat,blir mätt och mår jättebra samtidigt som vikten dalar. Hoppa över allt fika och godis, stressa inte när du äter,då känner du när du blir mätt. För mig fösvann 20 kilo ganska omgående och jag har inte rört på mig mer utan bara ändrat maten.

Svar på tråden Jag är så TRÖTT på att vara TJOCK!!????