• Mila

    Vi som hoppas på utredning har fått utredning i Örebro

    Förstår att det måste vara fler som väntar på fertilitetsutredning, försöker få utredning eller går igenom en utredning just nu i Örebro. Tänkte att vi kanske kan ventilera lite här.

    Vi skickade in för 3 veckor sedan, jag har ringt 2 ggr men de har inte ens läst vår hälsodeklaration än. Måste allt ta sådan tid! Vill veta om de vill hjälpa oss, så vi vet.


    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Svar på tråden Vi som hoppas på utredning har fått utredning i Örebro
  • Yonne

    Hej! Vårdgarantin innebär att man ska få tid inom 90 dagar från att man lämnat in t.ex.hälsodeklaration. Det jag lärt mig är att man måste ha tålamod i detta och iblan är det tufft. Bra att du hittat hit i alla fall. 3 månader efter jag ringde om utredning fick vi tid (ringde i dec 15). Så jobbig väntan just då men så snabbt tiden gått så här i efterhand. Nu väntar vi kallelse till ivf i Örebro och vi kommer nog igång i början av 2017 om vi har tur. Allt tar så lång tid men börjar förlika mig med att det tar tid. Tror ändå att Örebro har korta väntetider om man jämför med många andra landsting. Hoppas ni snart får bekräftelse att ni kommer bli kallade. För oss tog det några veckor innan vi fick bekräftelse.

  • Mila
    Yonne skrev 2016-09-20 11:10:32 följande:

    Hej! Vårdgarantin innebär att man ska få tid inom 90 dagar från att man lämnat in t.ex.hälsodeklaration. Det jag lärt mig är att man måste ha tålamod i detta och iblan är det tufft. Bra att du hittat hit i alla fall. 3 månader efter jag ringde om utredning fick vi tid (ringde i dec 15). Så jobbig väntan just då men så snabbt tiden gått så här i efterhand. Nu väntar vi kallelse till ivf i Örebro och vi kommer nog igång i början av 2017 om vi har tur. Allt tar så lång tid men börjar förlika mig med att det tar tid. Tror ändå att Örebro har korta väntetider om man jämför med många andra landsting. Hoppas ni snart får bekräftelse att ni kommer bli kallade. För oss tog det några veckor innan vi fick bekräftelse.


    Den där vårdgarantin litar jag inte speciellt mycket på tyvärr. De sa själva att de ska vara inom 3 månader men ibland tar det längre tid :( Sen har jag sämst tålamod också.

    Men va skönt att ni får hjälp. Ni har inga barn sedan innan? Får jag fråga vad de kom fram till att problemet är?

    Vi har varsitt barn från tidigare förhållanden. Men jag vet sedan innan och en liten utredning för fler år sedan, att jag inte alltid har äl. Tog många år för mig att bli gravid

    Men vi lyckades i juni detta år, men fick mf direkt. Så är orolig att de kommer säga att vi måste vänta ytterligare 1 år.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Yonne

    Det är så prövande för tålamodet detta. Jag förstår precis din känsla. Jag tycker i alla fall att det känns så okontrollerbart och det tycker jag är jobbigt. Vad skönt att ni ändå har har barn från tidigare relationer. Det betyder ju att ni ändå kan lyckas. Jag beklagar missfallet, det måste vara tufft. Hur länge har ni försökt? Jag är lite osäker vad som gäller om man har fått missfall men hoppas ni kan få hjälp att få igång ägglossningen. Vi fick besked att vi har manlig faktor till vår ofrivilliga barnlöshet. Jag tycker det känns bättre när fått svar på utredningen. Vi har de snart 2 åren som vi försökt aldrig varit gravida. Varken jag eller min make har barn sedan tidigare. Väntetiderna är ju säkert lite beroende på hur många som söker hjälp just då. Kan tänka mig att exta många söker hjälp efter sommaren och efter nyår. Hoppas ni får besked snart! Om ni vill finns ju privata mottagningar i tex stockholm som inte har väntetider.

  • Mila
    Yonne skrev 2016-09-20 12:42:27 följande:

    Det är så prövande för tålamodet detta. Jag förstår precis din känsla. Jag tycker i alla fall att det känns så okontrollerbart och det tycker jag är jobbigt. Vad skönt att ni ändå har har barn från tidigare relationer. Det betyder ju att ni ändå kan lyckas. Jag beklagar missfallet, det måste vara tufft. Hur länge har ni försökt? Jag är lite osäker vad som gäller om man har fått missfall men hoppas ni kan få hjälp att få igång ägglossningen. Vi fick besked att vi har manlig faktor till vår ofrivilliga barnlöshet. Jag tycker det känns bättre när fått svar på utredningen. Vi har de snart 2 åren som vi försökt aldrig varit gravida. Varken jag eller min make har barn sedan tidigare. Väntetiderna är ju säkert lite beroende på hur många som söker hjälp just då. Kan tänka mig att exta många söker hjälp efter sommaren och efter nyår. Hoppas ni får besked snart! Om ni vill finns ju privata mottagningar i tex stockholm som inte har väntetider.


    Ja vi har ju lyckats förut så vi borde ju kunna. Men det tog ca 5 år innan jag blev gravid första gången. Denna gång 1 år..

    Privata kliniker har vi inte råd med tyvärr.

    Okej, men då kan de väl hitta några bra simmare som de kan sätta in i ett ägg eller hur funkar det?
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Yonne

    Det var lång tid! 5 år känns så läge. Jag hoppas de hittar ett par bra spermier och ägg så det läser sig för oss.

    Man kan besöka privata mottagningar i Stockolm och landstinget betalar. Fast då blir det ju en del resekostnader för er. Hoppas ni får svarnfrån Örebro snabbt!

  • Anonym (fertila)

    Om ni fick missfall i juni så lär de vilja att ni försöker själva. Hur gamla är ni? Det är så att en gemensam graviditet visar att ni är fertila. Därför kommer ni antagligen inte behöva hjälp från vården annat än möjligtvis hjälp med ägglossning om du inte alltid har det (dock hade du det iallafall i juni-maj) och det kan en vanlig gyn hjälpa till med säkert. Har du inte kollat med tester att du har ägglossning?

  • Mila
    Yonne skrev 2016-09-20 14:08:25 följande:

    Det var lång tid! 5 år känns så läge. Jag hoppas de hittar ett par bra spermier och ägg så det läser sig för oss.

    Man kan besöka privata mottagningar i Stockolm och landstinget betalar. Fast då blir det ju en del resekostnader för er. Hoppas ni får svarnfrån Örebro snabbt!


    Jasså det visste jag inte? Går örebro verkligen med på det?
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
  • Carolisa

    Hej jag bor också i Örebro. Min sambo och jag lämnade in våra hälsodeklarationer den 5 sep. Inte hört något ännu. Hur går man tillväga för att tillämpa vårdgarantin om det drar ut på tiden? Vi fick missfall i augusti, hoppas de inte nekar oss en utredning pga av det...

  • Yonne

    Det finns något i Örebro som kallad vårdsluss. De kan man kontakta om man vill använda vårdgarantin. Då fixar de så man får besök hos annan vårdgivare i Örebro eller annat landsting. Har kan ni läsa mer www.regionorebrolan.se/vardgaranti. Generellt tror jag att Örebro har ok väntetider och man får tid kring 90 dagar, kanske lite längre ibland. Sedna kan det se annorlunda ut om man varit gravid. Så om ni väntat 90 dagar och fortfarande inte fått tid kan ni testa att kontakta vårdslussen. Jag har ju bytt landsting, bor i annat landsting men vill göra behandling i Örebro istället.

  • Mila
    Carolisa skrev 2016-09-21 18:48:57 följande:

    Hej jag bor också i Örebro. Min sambo och jag lämnade in våra hälsodeklarationer den 5 sep. Inte hört något ännu. Hur går man tillväga för att tillämpa vårdgarantin om det drar ut på tiden? Vi fick missfall i augusti, hoppas de inte nekar oss en utredning pga av det...


    Åh då ser ju vår situation nästan likadan ut. Jag fick ju mf i juni.

    Jag försökte ringa fertilitetskliniken idag igen men ingen som svarade. Vill liksom åtminstone veta om de läst den än och om vi blir beviljade utredning.
    Resan till ett gemensamt kärleksbarn ~ Missfall i juni ~ blogg.alltforforaldrar.se/livetslycka/
Svar på tråden Vi som hoppas på utredning har fått utredning i Örebro