• emmsiee

Utom mig av oro

Jag har haft problem med att bli gravid då jag inte haft ägglossning och vi har fått hjälp genom att jag äter Pergotime (första barnet). För ca 2 veckor sedan plussade jag, tror jag är i v 7 eller 8 nu. Men i lördagskväll kom det en liten brun flytning. Tänkte egentligen inte så mycket på det, men på söndag fortsatte det komma bruna flytningar. Jag började bli lite orolig, googlade lite och ringde 1177. De tyckte jag skulle avvakta och ringa MVC på måndag. Jag ringde på måndag och de tyckte att jag skulle avvakta då jag inte blödde mycket eller hade särskilt ont. 

Men idag, tisdag, har jag mensvärk i princip konstant. Jag blöder mer rött nu, när jag kissar droppar det blod, men det kommer fortfarande inte så mycket i trosorna. Jag ringde 1177 igen, samma svar, ha lite is i magen. Jag har försökt att inte oroa mig, att det är normalt att blöda vid tidig graviditet. Men nu är jag utom mig av oro. Sitter och gråter och nojjar...

Är det någon som varit med om liknande som kan berätta hur det gick för er??  

• Svar på tråden Utom mig av oro
  • Cyanea

Tyvärr finns det inte mycket att göra för dig i det här läget :( Det kan vara en helt normal blödning, det kan vara missfall på gång. Man kan inte veta ännu. Vården kan inte göra mycket mer för dig än klappa dig på axeln och trösta. Så här tidigt är det svårt att se något med ultraljud, så skulle de göra ett på dig finns risk att bara oroa dig i onödan om de inte ser något. Man kan inte förhindra ett missfall, och även om man kunde det bör man inte göra det. Embryot stöts ut av en anledning, och den anledningen är att det inte utvecklas som det ska. Det kan inte bli ett livskraftigt barn. 

Sen vet jag hur det känns och hur dåligt man mår under tiden. Jag gjorde IVF och fick mitt första plus tredje återförandet. Strax därpå började jag småblöda. Den gången var det missfall. Återförandet därpå plussade jag igen och blödde också, men den gången blev det en liten dotter, nu 7 månader gammal. Mina blödningar tror jag dock kom av att jag tog vagitorier med progesteron, så jag är inte säker på att det är samma typ av blödning som du har. 

Så försök så gott det går att ha is i magen. Det finns en god chans att allting är bra. Kanske kan du boka ett VUL om en eller ett par veckor för att kolla läget? Om inte landstinget vill göra det kanske det finns någon privat klinik du kan boka hos? Det kan förstås även vara på väg att gå åt skogen, men då finns ingenting någon kan göra ändå. 

Hoppas allt går bra, stort lycka till! 

• Oline
    emmsiee skrev 2016-09-20 13:17:30 följande:

Jag har haft problem med att bli gravid då jag inte haft ägglossning och vi har fått hjälp genom att jag äter Pergotime (första barnet). För ca 2 veckor sedan plussade jag, tror jag är i v 7 eller 8 nu. Men i lördagskväll kom det en liten brun flytning. Tänkte egentligen inte så mycket på det, men på söndag fortsatte det komma bruna flytningar. Jag började bli lite orolig, googlade lite och ringde 1177. De tyckte jag skulle avvakta och ringa MVC på måndag. Jag ringde på måndag och de tyckte att jag skulle avvakta då jag inte blödde mycket eller hade särskilt ont. 

Men idag, tisdag, har jag mensvärk i princip konstant. Jag blöder mer rött nu, när jag kissar droppar det blod, men det kommer fortfarande inte så mycket i trosorna. Jag ringde 1177 igen, samma svar, ha lite is i magen. Jag har försökt att inte oroa mig, att det är normalt att blöda vid tidig graviditet. Men nu är jag utom mig av oro. Sitter och gråter och nojjar...

Är det någon som varit med om liknande som kan berätta hur det gick för er??  

Åh vad ledsen jag blir för din skull, vad jobbigt :( Min erfarenhet är att om man blöder mycket & rött så är det missfall (haft 2 st) och håller det sig till bruna blödningar i mindre mängd går det bra (hade en graviditet med sådana blödningar som gick bra).

Du kan ju alltid ta ett digitalt test med morgonurin, är du i v 7-8 ska det visa 3+ och visar det mindre skulle jag ställt in mig på missfall tyvärr :(

Hoppas allt går bra, håller alla tummar och tår!!
  • yoshimi

Jag hade åkt in och fått ett VUL gjort, även om man inte kan se så bra såpass tidigt är det ändå skönt att få ett ev missfall konstaterat.

Jag har haft blödningar till och från sen vecka 6, gjort två VUL (ett visade en tom fostersäck, en vecka senare var det ett pickande hjärta och ett litet embryo där).
    Är i vecka 10 nu och ska på nästa koll i vecka 12.

• emmsiee

Tacksam för alla svar! Det som är mest jobbigt just nu är nog ovissheten. Om jag visste att jag fått ett missfall skulle jag kunna börja bearbeta det och gå vidare, men nu finns det fortfarande hopp om att allt är okej. 

Det känns lite bättre nu när jag läst era svar, och även efter att ha pratat med maken. Vi är inbokade på vårt första möte med barnmorskan nu på fredag. Om det inte blir värre (större blödning eller smärta) tänker jag nog vänta tills dess, och höra vad hon säger. Tänker även att jag ska trycka på att få göra ett VUL. 

Ska försöka att inte tänka på det så mycket. Om jag nu fått ett missfall går det ju ändå inte göra något åt.. 

Åter igen, tack för svaren!! 

• 3hjärtan
    emmsiee skrev 2016-09-20 20:37:01 följande:

Tacksam för alla svar! Det som är mest jobbigt just nu är nog ovissheten. Om jag visste att jag fått ett missfall skulle jag kunna börja bearbeta det och gå vidare, men nu finns det fortfarande hopp om att allt är okej. 

Det känns lite bättre nu när jag läst era svar, och även efter att ha pratat med maken. Vi är inbokade på vårt första möte med barnmorskan nu på fredag. Om det inte blir värre (större blödning eller smärta) tänker jag nog vänta tills dess, och höra vad hon säger. Tänker även att jag ska trycka på att få göra ett VUL. 

Ska försöka att inte tänka på det så mycket. Om jag nu fått ett missfall går det ju ändå inte göra något åt.. 

Åter igen, tack för svaren!! 

Hur har det gått för dig?
  • emmsiee

Fick missfall den 21 september, när jag jobbade dessutom... Känns fortfarande tungt, men försöker gå vidare. Väntar nu på att få min mens så vi kan börja försöka igen! :) 

• 3hjärtan
    emmsiee skrev 2016-10-08 20:16:54 följande:

Fick missfall den 21 september, när jag jobbade dessutom... Känns fortfarande tungt, men försöker gå vidare. Väntar nu på att få min mens så vi kan börja försöka igen! :) 

Beklagar. Men önskar lycka till med nya försök!
Svar på tråden Utom mig av oro