• Långbenopluto

Har du försäkrat din katt?

Min vän har två katter som hon inte försäkrar för hon tycker det är "onödigt"...  Skrikandes

Vi har haft mååånga diskussioner kring detta och hon hävdar bestämt att det är många som inte försäkrar sin katter.

Hur gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har du försäkrat din katt?
  • Birgitta02

Självklart försäkrar jag katterna så man vet att man har råd med veterinärvård den dagen oturen är framme.

• viseversa

Ja nu har jag ingen katt längre men när vi hade det var dom försäkrade ja. Tycker det är en självklarhet.

• Jasmin Karlsson

Ja jobbar inom djursjukvården och uppskattar att ca 75% av katterna är försäkrade. (Har ingen statistik på det, de oförsäkrade kanske inte ens åker till veterinären?)
    Om man inte har försäkring ska man ha en buffert på banken på minst 10.000 kr, gärna ca 25.000 kr (beroende på hur mycket man vill behandla om/när det händer något). Det minsta man måste ha är kostnaden för enkla behandlingar som tex öronskabbsbehandling och avlivningskostnad om katten skulle bli akut mycket dålig, vilket kan kosta ca 2.000 kr. Men även "enkla" saker som FORL måste behandlas vilket kan kosta 5.000-10.000 kr. Om man inte har de pengarna kan man bli tvungen att avliva katten, och det är ju synd att avliva en katt som kan bli helt frisk med rätt behandling.

• Esther90

Har inte försäkrat mina två katter av flera anledningar. Båda är bondkatter och har betalat 200kr/styck för dem. Fastän de är värda enormt mkt för mig har de inget värde "på papper" och det är en anledning att de inte är försäkrade. En annan är att mkt inte täcks av försäkring ändå. Jag tänker som så att skulle något hända någon av mina katter får jag fundera och ta ett beslut där och då. Kan säga att jag hade varit villig att lägga hyfsat mkt pengar för att rädda en av katterna, så länge oddsen var stora att de skulle bli helt återställda.

• Zadre

Självklart, även om de är bondkatter och jag fick den ena gratis. Självklart är de försäkrade.

• Ellie
    Esther90 skrev 2016-09-20 19:53:40 följande:
    Har inte försäkrat mina två katter av flera anledningar. Båda är bondkatter och har betalat 200kr/styck för dem. Fastän de är värda enormt mkt för mig har de inget värde "på papper" och det är en anledning att de inte är försäkrade. En annan är att mkt inte täcks av försäkring ändå. Jag tänker som så att skulle något hända någon av mina katter får jag fundera och ta ett beslut där och då. Kan säga att jag hade varit villig att lägga hyfsat mkt pengar för att rädda en av katterna, så länge oddsen var stora att de skulle bli helt återställda.
    Jag förstår inte riktigt hur du tänker här. Inköpspris och ras spelar väl mindre roll. Har du massor av pengar som buffert så kanske en försäkring inte är viktig, men annars är väl dina katter lika viktiga för dig som om de kostat mer pengar att köpa?

Vi hade försäkrade katter och inom 2 års tid behövde vi använda den 2 gånger. Ena gången för ett infekterat sår på benet som behövde dräneras och antibiotikabehandlas. Hade kostat ca 7000 kr utan försäkring. Andra gången blev en katt antagligen påkörd, behövde operation för inre skador och det hade kostat ca 25000 kr utan försäkring. Visst, jag hade valet att avliva, men det kände inte aktuellet, och i och med försäkringen behövde jag ju inte fundera på detta.

Du skriver ju att du är villig att lägga hyfsat mycket pengar för veterinärvård, och har du pengarna så behövs inte försäkringen, men som sagt... det var formuleringen att de inte har något värde på papper jag reagerade på.
  • caveat emptor

Nu har jag bara en katt kvar, den andra avlivade vi för en månad sen pga hög ålder och diverse krämpor. Ivf, de var/är inte försäkrade. Trots det har jag aldrig tvekat att uppsöka veterinär när det har behövts. Katten vi avlivade hade en del problematik med magen och ögonen och hon fick alltid den vård hon behövde.

Vår kvarvarande katt har aldrig behövt veterinärvård (nio år gammal) men samma sak gäller honom. Vi har ett särskilt konto för djuren (har två hundar också) och därför tycker vi att försäkring är onödig. Vi har råd att betala för all vård vi tycker är nödvändig.

Svar på tråden Har du försäkrat din katt?