• Anonym (Anna)

Hjärnskakning? Vågar jag sova?

Idag slog jag huvudet i en dörr. Stumt slag. Smällen tog i överkant på pannan men på sidan. Blev en ca 5 cm lång och 0,5 cm bred bula. Tuppa inte av. Hände vid kl 11.

Nu på kvällen huvudvärk (dov men inte så jag behöver värktabletter). Väldigt öm över bulan. Inget illamående

Kan detta vara farligt?

Hjärnskakning?

• Svar på tråden Hjärnskakning? Vågar jag sova?
  • Anonym (Anna)

Ensam med barn. Ingen barnvakt.

• Birgitta02

Ring 1177 och hör med dom.

• Anonym (Anna)
    Birgitta02 skrev 2016-09-20 20:32:45 följande:

Ring 1177 och hör med dom.

Rädd de säger att jag måste åka in
  • Anonym (F)

Ring 1177 om du är orolig. Men jag har hört att så länge man inte tuppar av / blir trött  pga själva hjärnskakningen så är det inte farligt att sova. 

(Min dotter (då 8 mån) slog i snarlikt din beskrivning av bula precis innan läggdags, 1177 sa då att det inte var farligt att hon somnade)

Krya på dig {#emotions_dlg.flower}

• Birgitta02
    Anonym (Anna) skrev 2016-09-20 20:35:11 följande:
    Rädd de säger att jag måste åka in smile4.gif
    Det innebär ju inte att du MÅSTE åka in ju. Men kan vara skönt att höra att "troligen är det ingen fara, men om du är orolig så åk in".
  • Anonym (!)

Du har ingen hjärnskakning. Det är inga problem att sova.

• Anonym (Anna)

Blir lätt orolig när jag är ensam med mitt barn. Att något ska hända.

• Anonym (!)
    Anonym (Anna) skrev 2016-09-20 21:04:18 följande:
    Blir lätt orolig när jag är ensam med mitt barn. Att något ska hända.
    Inget kommer hända. Garanterat. Det blir inte bättre för att du sitter vaken i natt. Sov lugnt.
  • modsey

Har du inte varit avsvimmad, känner dig yr/svimningskänsla är det ingen fara. Och ingen hjärnskakning.

• Milleman

Jag slog huvudet i en dörrkarm när jag skulle hoppa över en hög med tvätt och snubblade till. Men jag tappade stora delar av synfältet och sluddrade i talet. Ambulans skickades och de trodde jag fått en lindrig hjärnskakning. Jag åkte inte med in.
    Vår bebis föll ur barnvagnen förra veckan och landade rakt på huvudet. Akuten såklart men hon fick inte hjärnskakning.
    Du behöver nog inte vara orolig. Bulor gör ont. De sa till oss att hårda bulor är ingen fara, mjuka bulor är värre.

• Anonym (Ej läkare)

Det är inte farligt att sova. Anledningen till att undvika sömn om man misstänker hjärnskaknimng är att omgivningen då inte märker om personen blir medvetslös.

• Anonym (Anna)

Över ett dygn efter slaget har jag nu yrsel. Kom plötsligt när jag stod och skar grönsaker till middagen. Inte känt något alls under dagen förutom ömhet över bulan.

Orolig igen. Såklart. Kan yrseln bero på slaget igår? Eller är det mer troligt att jag spänt mig och att yrseln beror på det.

Inte kräkts. Ingen huvudvärk. Möjligen tröttare än vanligt.

• Birgitta02
    Anonym (Anna) skrev 2016-09-21 15:12:09 följande:
    Över ett dygn efter slaget har jag nu yrsel. Kom plötsligt när jag stod och skar grönsaker till middagen. Inte känt något alls under dagen förutom ömhet över bulan.

Orolig igen. Såklart. Kan yrseln bero på slaget igår? Eller är det mer troligt att jag spänt mig och att yrseln beror på det.

Inte kräkts. Ingen huvudvärk. Möjligen tröttare än vanligt.
    Men varför ringer du inte läkare istället för att sitta här på FL och fråga? Då kan du få adekvat hjälp med människor som faktiskt tittar på dig och kan undersöka dig.
  • Anonym (Anna)

På väg in...

Skickade inlägget i kön till 1177.

• Anonym (!)
    Anonym (Anna) skrev 2016-09-21 16:01:39 följande:
    På väg in...

Skickade inlägget i kön till 1177.
    Ok. Det är väl bra för att du skall slippa fundera mer på saken. Jag satsar dock en miljon på att du inte har hjärnblödning. Eventuellt gör de en röntgen, eventuellt skickas du hem utan.
  • Anonym (Nej)

Nej du har garanterat INTE hjärnskakning!!' 100% säker på det!

• Flygfotogen

När jag fick hjärnskakning så fick jag yrsel och blev supertrött och orimligt känslosam. Krya på dig!

Svar på tråden Hjärnskakning? Vågar jag sova?