Det gjorde det inte.. med första kräktes jag till v.21-22, mådde sen "bara" illa resten av graviditeten. Med andra pågick kräkningarna i några veckor till, men mådde illa resten av graviditeten plus att jag fick några enstaka kräkningsåterfall mot slutet.
I första graviditeten så började det runt v.8, och eskalerade vid v.12 när det sägs att det ska börja gå över. I andra graviditeten så började illamåendet redan v.5 och då hade jag inga stora förhoppningar om att det skulle ta slut. Fick sjukskriva mig efter semestern, jobbade en vecka och sen sjukskriven igen. Skulle börja nytt jobb då och hatade att behöva vara sjukskriven, missade de 2 första veckorna på nya jobbet. Sen ville jag bara jobba, illamåendet var mer hanterbart även om jag ibland var tvungen att sjukskriva mig.. fick även vätska vid 2 tillfällen i senaste graviditeten.
Men även om jag bara haft illamående utan kräkningar mot slutet av graviditeterna så var det varit jobbigt, för det är svårt att få i sig mat. Se bara till så du får i dig vätska, helst vätskeersättning då vätskebalansen blir störd när man kräks och saltförlusterna kana göra att man mår mer illa. B-vitamin är bra, helst i b-vitaminkomplex. Ingefära sägs hjälpa mot illamåendet, dock upplevde inte jag det, tog i kapsel. Äta små måltider ofta fungerade okej mot slutet, dock inte i början. Frukost mådde jag bara mer illa av, annars är ju tipset att man ska äta nåt litet innan man kliver upp. Järntillskott kanske du inte har börjat med än, men det kan förvärra illamåendet.
Hoppas det går över snart för dig, alla är ju olika och har inte samma otur som jag hade.