• åttiosjuu

    ev allergi mot komjölk

    Hur märkte ni att era så bebisar var allergisk mot komjölk ? 

    Vår dotter (6v) har svårt att bajsa, när väl avföringen kommer är det ganska löst (dock inte rinnande), vi får nästan alltid hjälpa henne att bajsa (termometer eller windi). Hon är även ganska orolig till och från. Vi är inte övertygad om att det är allergi, men följer BVCs råd såklart. Därför vill jag gärna höra hur det var för era barn i början. 

  • Svar på tråden ev allergi mot komjölk
  • Fia 28

    Syrrans flicka fick extrema magknip, så de testade helt enkelt att ta bort all komjölk och det blev en helt annan flicka. 

  • Aileen Allannah

    Du skriver att bebisen bajsar löst, du vet om att det är helt normalt? Är konsistensen fast så är bebisen högst troligt förstoppad.

  • åttiosjuu
    Aileen Allannah skrev 2016-09-21 14:04:38 följande:

    Du skriver att bebisen bajsar löst, du vet om att det är helt normalt? Är konsistensen fast så är bebisen högst troligt förstoppad.


    Ja, jag vet om att det är normalt. Trodde dock att bajset skulle vara mer rinnande ifall det var allergi !!
  • åttiosjuu
    Fia 28 skrev 2016-09-21 13:58:47 följande:

    Syrrans flicka fick extrema magknip, så de testade helt enkelt att ta bort all komjölk och det blev en helt annan flicka. 


    Tack för ditt svar, tycker att det är så svårt att veta och speciellt när det är första barnet.. Hur fort blev det skillnad för din systers barn ? 
  • Aileen Allannah

    Komjölksproteinallergi kan ofta ge trög mage i stället. Ammar du? Uteslut i så fall all mjölk ur din kost, läs på, för det är lätt att missa. Laktosfritt fungerar till exempel inte. Får hon ersättning så ge henne mjölkfri ersättning, finns på Apoteket, men du kan nog få en provburk på bvc.

  • Fia 28
    åttiosjuu skrev 2016-09-21 14:15:04 följande:
    Tack för ditt svar, tycker att det är så svårt att veta och speciellt när det är första barnet.. Hur fort blev det skillnad för din systers barn ? 
    Om jag itne minns helt fel så blev det skillnad rätt snabbt, men tog kanske 2 veckor innan det blev helt bra. Däremot gick det itne att fuska det minsta, för då blev hon direkt sjuk i magen igen. 
  • Porslinsblomman

    Kaskadkräkningar 2-5 ggr/dag

    Magont/kolikliknande symtom

    Hudutslag i ansiktet

    Viktnedgång och slutade växa på längden

    Allmänt missnöjd

    Vid 3 månader uteslöts all komjölk ur min kost (helammar). Efter ca 2 veckor var ungen som förbytt, tack och lov. Är snart 6 månader gammal.

  • Aleimand

    Min son på 7 veckor är komjölksallergiker och han slutade bajsa helt och var så förstoppad att vi till slut hamnade på akuten.


    Han bajsade stenhårt "vuxenbajs" som liknade små harlortar när han äntligen blev tömd efter 1,5 vecka (inte naturlig tömning).


    Andra symptom:
    * Ligger och pressar timme efter timme utan att bajsa
    * Magknip dygnet runt
    * Torr, rödflammig hud i ansiktet
    * Hes
    * Kaskadspyor (framförallt då vi gav Semper som tydligen är extra fet och innehåller grädde)

    Vet inte om löst bajs är ett tecken på allergi... 

Svar på tråden ev allergi mot komjölk