• Kakmonsterarg

Hund juckar DYGNET RUNT på katten

Behöver all hjälp jag kan få.. Otrevlig svar undanbeds tack!

Har en liten chihuahua kille på 9 år som är kastrerad.

Min hanhund har sen 1 år tillbaka bott med vår katt vi skaffade (katten är också kastrerad) då och då har han juckat på honom men stundtals har de varit månader helt lugna, men helt plötsligt för 1,5 månad så började han jucka konstant! Jag skojar inte, det är dygnet runt!

Vi trodde först de va för tikar löper ute men nu när de gått så lång tid och han inte slutar så vet vi inte vad vi ska ta oss till.

Vi säger till honom på skarpen hela tiden, försöker avleda honom med lekar, sprutar vatten ur en blomspruta samt tar honom på en promenad men då börjar han direkt när han sen kommer innanför dörren.

Han har skvättskydd på sig och markerar även i denna VARJE GÅNG han varit igång på katten, trots att man precis halvtimmen innan varit ute med honom.

Han juckar som sagt nattid som dagtid och får han inte va nära katten så börjar han gnälla och pipa. Detta är så ENORMT frustrerande och vi vet alltså inte vad vi ska göra.

Vi sätter katten i ett annat rum men då står han och gnäller utanför dörren och de oväsendet klarar man till slut inte av.

Snälla säg inget elakt som att göra sig av med katten eller hunden. Det är sista alternativet.

Ska OBS tilläggas att katten ändå leker med vår hund och stryker sig mot honom så även om han såklart lider av dom här övergreppen eller vad man kallar de, så leker dom ändå ibland och katten "bumpar" på honom.

Så alla tips hjälp hjälp!

• Svar på tråden Hund juckar DYGNET RUNT på katten
  • Birgitta02

Om jag läst på rätt ang hundar (haft jyckar själv) så handlar det inte om sexualitet utan om att befästa ordningen. Din hund är ranghög. Vilket är lite ovanligt, eftersom katter brukar vara det. Du måste helt enkelt fostra hunden att det inte är ok. Lika lite som att bitas, rivas, hugga, skälla osv. På samma sätt måste du tala om för hunden att det inte är ok att gå på katten på det viset.

• Kakmonsterarg

Okej men (ursäkta språket) han har stånd undertiden , men då kanske de är dominans menar du?

Men vi säger åt honom precis hela tiden.. Vad mer kan man göra? Säger till säkert 20 ggr om dagen nu i 1,5 månad.. Känner mig helt maktlös

• Anonym (Stress)

Det skulle kunna vara stress också?

• Birgitta02

Säg till INNAN. Man kan oftast läsa av hunden när han får idén i huvudet. När han väl fått grepp om katten är det redan för sent.  Och lyft bort honom och ha ögonen på honom precis hela tiden. Använd gärna koppel även inomhus under tiden. Skrik aldrig. Använd aldrig hundens namn vid tillrättavisning.

Om katten är irriterad över detta så ha ett rum där katten kan gå till som inte hunden kan komma till. När vi hade hundvalp och katter så ställde vi kompostgaller för ett rum. Katten klarar att hoppa över, men inte hunden. Lösningar finns alltid med lite fantasi.

• Kakmonsterarg

De blir ju så att sitter man ex framför tvn o vi ser han är på gång så säger vi till, men sen blir de man har saker fixa o laga mat o diverse så man missar ju säga till precis i början när han håller på.

Men hur länge ska man orka hålla på? Hur får man de sluta?

På natten har vi gjort ett hinder av en gammal hylla som ligger i dörröppningen i sovrummet så katten får hela köket för sig själv, men då blir de att hunden står vid dörröppningen o piper o väntar på honom, då säger vi till hela tiden men man orkar ju till slut inte.

Till förgående som skrev om stress: jo de skulle väl kunna stämma då han är en väldigt rädd och osäker hund. Men jag har varit precis likadan mot honom senaste åren o såhär höll han inte på för ett halvår sen..

• Birgitta02

Vad många gör fel är att man inte fullföljer reprimanden. Man måste ta sig den tiden. Det handlar inte om att orka, för det går ganska fort, på några timmar, om man verkligen följer upp så hunden förstår att det är allvar. Men om ni inte fullföljer så förstår den omgående att ni inte är starka nog att fullfölja och då blir den osäker och gör som vanligt. Det är ingen ide att bli arg och irriterad. Då blir det bara fel och precis tvärtom mot vad du tänkt.

• Kakmonsterarg

Så du menar jag ska säga till honom precis innan han börjar jucka, då får jag ha koll på honom precis hela dagen.. Vet vi gjorde så i början men han gav sig aldrig, han är nog den mest envisaste hund jag någonsin mött haha. Men får försöka, stängde sovrumsdörren nu o han står piper vid dörren , så kan hålla dig uppdaterad berätta hur de går .

• Dexter dot com

Juckande är väldigt sällan sexuellt eller dominansutlöst utan en överslagshandling utlöst av stress, frustration, understimulering. Hur aktiverar ni hunden för att göra den mentalt trött?

• Dexter dot com
    Kakmonsterarg skrev 2016-09-21 17:44:24 följande:

Har jämt bara gått promenader.. Men antar de inte räcker.. Några tips på övningar? :)

Låt hunden jobba för maten genom att stoppa fodret i en aktiveringsboll, kasta ut maten på gräsmattan och låta hunden leta efter den är enkel aktivering. Personligen tycker jag att låta hunden spåra är det bästa, det bygger självförtroende, gör hunden riktigt trött i huvudet och sänker stressnivån.
  • Birgitta02
    Kakmonsterarg skrev 2016-09-21 17:44:24 följande:
    Har jämt bara gått promenader.. Men antar de inte räcker.. Några tips på övningar? :)
    Är han trött efter promenaderna? Får han springa? Cyklar du med honom? En hund behöver röra på sig. Om du cyklar med honom så låt honom trava (eller galoppera om han är jättepigg). Har ni lite lydnad på promenaderna ibland, eller får han yra runt på kissrunda och sen hem?
  • Kakmonsterarg

Nej jag är rätt bestämd mot honom på promenaderna men erkänner ni blir korta rundor då han sen flera år tillbaka ändå kissar inomhus ibland o han blev aldrig dessvärre särskilt rumsren efter valpperioden.

Nu har han fått leka med en aktiveringsboll några timmar o de gillar han :) men så fort maten är slut i bollen så är han på katten. Ska köpa en bättre boll till honom och försöka varje dag , så hoppas han lugnar sig lite .

• Dexter dot com
    Kakmonsterarg skrev 2016-09-21 21:50:49 följande:

Nej jag är rätt bestämd mot honom på promenaderna men erkänner ni blir korta rundor då han sen flera år tillbaka ändå kissar inomhus ibland o han blev aldrig dessvärre särskilt rumsren efter valpperioden.

Nu har han fått leka med en aktiveringsboll några timmar o de gillar han :) men så fort maten är slut i bollen så är han på katten. Ska köpa en bättre boll till honom och försöka varje dag , så hoppas han lugnar sig lite .

Promenader och aktivering har ju väldigt lite med att hunden ska göra sina behov utan att hunden ska få en aktiv och stimulerande livskvalitet. Börja gå ordentliga promenader på nya ställen så hunden får nya intryck och röra på sig ordentligt och aktivera den på något sätt så han även blir trött i huvudet. Jag går ju minst 3 timmar/ dag med min dvärgras utan problem så öka på motionen vartefter om hunden inte är van att röra på sig ordentligt.

www.csigora.com/produkter/hundleksaker/aktivering/103523__trixie_snack_ball_-_aktiveringsboll/

En sån här boll använder jag. Tuggben är också bra sysselsättning när hunden går upp i varv men är naturligtvis inte ersättning för motion och hjärngympa.
  • Anonym (Skamligt!)

Självklart måste ni aktivera er hund så den är både fysiskt och mentalt stimulerad! Och stackars er lilla katt som måste stå ut med denna hund och dess beteende för att ni inte orkar jobba med hunden (ha den kopplad innomhus, hålla koll på den så den beter sig vettigt, stimulera dess hjärna, aktivera den fysiskt....). Det är faktiskt djurplågeri att låta kitten leva i en sådan situation. Om ni nu inte pallar ta ert ansvar så får ni ju omplacera den stackars katten så den kan få ett drägligt liv.

• Anonym (A)

Eftersom det här är ett beteende som kommit nyligen och som inte funnits tidigare.
    Så funderar jag på om något hände runt hunden vid tidpunkten som det startade.
    Om det kan finnas något där, för hade det varit något ni gjort fel hela tiden så borde problemet funnits där hela tiden också, så jag köper inte riktigt det. 
    Men om ni ändrat beteende så kan det i och för sig vara en reaktion på det.
    Hursomhelst jag skulle börjat med att  ta hunden till veterinären för att utesluta att det inte är något fysiskt som orsakar beteendet.
    Om det inte är det skulle jag ha sökt proffessionell hjälp av en tränare.
    Det kanske kostar, men såhär kan ni ju inte ha det, det är ju jobbigt för alla, inklusive hunden 
    Lycka till och du får gärna följa upp tråden och berätta hur det går. 

• Gizmo

Detta handlar om dominans, hunden anser att det är han som bestämmer. Om hunden har fått bestämma i 9 år är det jättesvårt & jättejobbigt att bryta det mönstret. Men du måste vara konsekvent och visa att du är bossen.

Skaffa kompostgaller så att katten får vara i fred! 

• Birgitta02
    Kakmonsterarg skrev 2016-09-21 21:50:49 följande:

Inte rumsren? Kanske han faktiskt inte hann tömma sig under promenaderna och nu vant in sig med att kissa inne. Och för korta promenader?
    Det verkar verkligen som om ni har något att ta tag i där. Se till att hunden blir stimulerad, annars stimulerar den sig själv (som ni ju märker). Ni har ett stort ansvar som hundägare och kattägare där. Som nån sa ovan: omplacera katten. Nu. Bättre för er, bättre för katten och bättre för hunden.

Småhundar lever länge. Din hund kan leva 6-7 år till. Då krävs att den mår bra!
Svar på tråden Hund juckar DYGNET RUNT på katten