• verderben

Mac- Safari drar väldigt mycket CPU?

Jag har på senare tid börjat få problem med safari. Så fort jag startar och går in på tex facebook så går datorn på högvarv. Det dyker upp två "tasks" (jag vet inte vad det heter för jag är inte så haj på sånt här själv), som heter Safari-webbinnehåll och går på runt 100 hela tiden. Är det här normalt? Eller har min safari ballat ur? Sitter på chrome nu för att slippa få upp ett meddelande om att jag måste tvångsavsluta allt jag håller på med... 
    Datorn är ca1 år gammal, MacBook Pro... Så man tycker ju inte att det ska vara så mycket problem med den. 
    Det enda tillägget jag har i safari är adblock. 
    Har startat datorn i säkert läge (hette det väl?) och jag har kollat så jag inte har några virus på. 
    Vad mer kan jag göra? 
    (Mitt safari är på svenska också så jag förstår inte vad det är jag ska göra när jag försöker googla på problemet...) 

Tacksam för förklarande svar! Som sagt; jag är inte så duktig på det här med Mac än. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-21 16:01
    Alltså dom "Task"en dyker upp i aktivitetskontrollen.. Glömde jag att säga.

• Svar på tråden Mac- Safari drar väldigt mycket CPU?
  • Fontana

Det första rådet brukar vara just att starta i "säkert läge" (och sedan starta om igen i normalt läge förstås).

Jag föreslår att du registrerar dig på Mac World Forum, där finns säkert någon som kan hjälpa dig, eller kanske finns lösningen på ditt problem redan under rubriken Program: Internet och e-post.

forum.macworld.se

• steffe0109

Helt lätt. Ditt cpu är helt normalt. Det innebär bara att den jobbar extra då den är 100% beror oftsat på antalet prgram som körs i bakgrunden. Jag rekomenderar safari inte chrome. Bli inte heller skrämd av virus. Appel produketer får inte sånt.

• Shizuka
    steffe0109 skrev 2016-10-10 21:50:49 följande:

Helt lätt. Ditt cpu är helt normalt. Det innebär bara att den jobbar extra då den är 100% beror oftsat på antalet prgram som körs i bakgrunden. Jag rekomenderar safari inte chrome. Bli inte heller skrämd av virus. Appel produketer får inte sånt.

Det där stämmer inte riktigt. Om du har 10 program igång samtidigt tar de upp mycket internminne men väldigt lite CPU-tid. Undantaget är om du t.ex. kör massiva beräkningar i bakgrunden, med t.ex. Matlab. Någon eller några sekunders max är inget onormalt, men när CPUn maxas längre stunder bör man kolla upp varför det händer. Det finns olika verktyg för att kolla vad som äter resurserna.

Att Appleprodukter inte skulle kunna infekteras stämmer inte, men tyvärr är det en allmänt utbredd uppfattning. Linuxanhängare är ofta av samma tro.

Alla operativsystem - Windows, Linux och BSD i alla varianter, inklusive Solaris och andra Unixsystem har sina egna svagheter, men också gemensamma sådana. OS X har förresten sina rötter i FreeBSD, om nu någon tror att Apple "uppfunnit" sitt system. De har tagit ett befintligt och utvecklat det.

Jag har kommit till serverhallar med blandad miljö, där Windowsservrarna var rena medan Linuxmaskinerna var hackade.

Varför tror ni att både Apple- och Androidmobiler har säkerhetsproblem? Och varför tror ni att iPhone kan jailbreakas när Apple gör allt för att förhindra det?

Jo, det finns säkerhetsbrister i systemen som kan utnyttjas av folk som är smarta och hängivna nog att offra tid på att "exploita" dem för sina egna ändamål.

Så Macanvändare - även ni måste tillämpa ett säkerhetstänk. Ni är som alla vi andra - dödliga. Och var snälla och sprid inte missuppfattningen att en Appleprodukt inte kan infekteras. För det kan den. Definitivt. Jag råkar ut för detta i mitt jobb då och då.

Svar på tråden Mac- Safari drar väldigt mycket CPU?