• Anonym (Mum2b)

Magen har sjunkit (förstföderska)

När jag var i vecka 32 (33 nu) så såg jag stor skillnad på min mage som plötsligt var väldigt mycket lägre. Det är alltså synligt även för andra som kommenterat det. Vad innebär det att magen sjunker, och är det vanligt att den gör det redan i v. 32? 

Kommer mitt SF-mått att vara samma som gången innan hos BM då? Sist var det på 29. Brukar sjunkande mage även indikera att bebisen har fixerat sig eller kan det dröja ett tag till innan den gör det? 

• Svar på tråden Magen har sjunkit (förstföderska)
  • BuoBä

Det gör den när barnet lägger sig med huvudet neråt och det kan det göra redan i v32. Fixerat tror jag inte det måste vara nödvändigtvis men för en förstföderska är det nog vanligast att det även är så.

Var glad att magen sjönk tidigt, då får lungorna mer plats.

• aleakim

Med lillebror sjönk magen i vecka 32, men han fixerade sig inte. Var på sista bm-besöket i vecka 41+2 och då hade han fortfarande inte fixerat sig. Födde tre dagar senare.

Sf-måttet kan sjunka lite, vilket är helt normalt men kan ändå få bm att vilja hålla lite extra koll (vilket såklart är jättebra).

• aleakim
    aleakim skrev 2016-09-21 23:45:47 följande:

Med lillebror sjönk magen i vecka 32, men han fixerade sig inte. Var på sista bm-besöket i vecka 41+2 och då hade han fortfarande inte fixerat sig. Födde tre dagar senare.

Sf-måttet kan sjunka lite, vilket är helt normalt men kan ändå få bm att vilja hålla lite extra koll (vilket såklart är jättebra).

Tillägg: räknades som förstföderska med lillebror, för storebror kom med planerat snitt.
  • Anonym (Mum2b)
    BuoBä skrev 2016-09-21 23:36:47 följande:

Det gör den när barnet lägger sig med huvudet neråt och det kan det göra redan i v32. Fixerat tror jag inte det måste vara nödvändigtvis men för en förstföderska är det nog vanligast att det även är så.

Var glad att magen sjönk tidigt, då får lungorna mer plats.

Den låg med huvudet neråt redan vid första SF-mätningen i v. 25 och har gjort det sedan dess. Däremot var huvudet ruckbart i v. 31. Sen i v. 32 sjönk även magen ordentligt...

Jag har lång överkropp, så har aldrig känt att bebisen kommit åt revbenen eller att den påverkat andningen. Andas likadant som jag gör som icke gravid och har ingen påverkan alls.
Svar på tråden Magen har sjunkit (förstföderska)