• bamse1

Stress/ångest men tror man är sjuk

Det började en natt när jag vaknade och hade jordens panik ångest attack. Strupen knöt sig, kroppen blev kall och skakade, pulsen ökade, jag mådde illa, blev snurrig och trodde jag skulle dö. Jätteläskigt. 
    Har vart mycket runt om på sista tiden och vi har fått 2 stora chocker efter varandra. Dessutom har jag oroat mig för min som som haft det jobbigt med magen m.m
    Och så är vi mitt i en flytt. 

Efter panik attacken har jag mått konstigt. Känt mig stressad hela tiden. Hoppat högt av ljud. Folk pratar med mig men jag kopplar inte direkt för jag orkar inte ta in mer. Jag har ofta hjärtklappning och små ångest attacker om dagarna med overklighets känsla tryck i huvudet och känner mig snurrig/yr. 

Har ett tryck i huvudet som inte ger sig. Obehagligt. Magkatarr som gör att jag inte har aptit och mår illa. 

Var hos läkare igår och vi pratade och hon tog EKG som var jättebra. Gjorde en neurologisk undersökning som även den var felfri. 

Kan man verkligen känna sig allvarligt sjuk av stress/ångest? 

Får för mig att jag ska ha en tumör i huvudet då det känns tryckande och inbillar mig kanske att jag har ont å olika punkter i huvudet. Att jag känner knölar m.m Kanske stressar jag upp mig för det med. 

Förmiddagarna är värst med ångest, vill springa ifrån mig själv. 

Hur har ni mått ni som lider av samma sak. Hur gick det över?

Så skönt att få prata med sådana som är i samma sits <3

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-22 08:40
    Ska tillägga att jag hade lågt blodtryck med, vilket kanske förklarar att jag blir yr ibland.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-22 08:54
    Glömde en sak till :) Jag är stel som cement i nacken och har ofta problem med just nacke och axlar. Någon mer som har det problemet och att det är därför man känner tryck i huvudet?

• Svar på tråden Stress/ångest men tror man är sjuk
  • Långbenopluto

Ja, man kan känna sig så sjuk av stress.

Ja, dina problem med nacken är troligvis orsaken till din huvudvärk.

Det kan ta tid att varva ned igen när det har gått så långt som det har gjort för dig.

Fick du ingen hjälp alls av läkaren?

• bamse1

Tack för svar :)
    Jag skulle kontakta sjukgymnast. Få tid till att prata med någon och så togs det en massa andra prover med. 

Blev lite lugnare då men på morgonen fick jag ångest igen och det bara snurrar. 

Känns bättre från och till och försöker lugna mig och hålla mig balanserad. Tror att trycket i huvudet just nu är det som utlöser paniken. Men försöker att tänka att det inte är någon fara. Hon gjorde undersökningar igår och misstänkte inte något farligt. 

• MeandHim

Jag tror att alla dina krämpor är kroppen sätt att säga till dig att du ska varva ner.
    Hade oxå problem med nacken, fick nackspärr som höll i sig i Två veckor vilket gör att du blir yr o illamående.
    Tror du har fått utmattningssymptom.

• Långbenopluto
    bamse1 skrev 2016-09-22 09:10:12 följande:
    Tack för svar :)
    Jag skulle kontakta sjukgymnast. Få tid till att prata med någon och så togs det en massa andra prover med. 

Blev lite lugnare då men på morgonen fick jag ångest igen och det bara snurrar. 

Känns bättre från och till och försöker lugna mig och hålla mig balanserad. Tror att trycket i huvudet just nu är det som utlöser paniken. Men försöker att tänka att det inte är någon fara. Hon gjorde undersökningar igår och misstänkte inte något farligt. 
    Ja, du ska vila mycket och även ta promenader, för det ger en lugnande effekt i kroppen.

Du ska inte vara orolig att det är nåt allvarligt!

Ta hand om dig!
  • bamse1

Tack vad gulliga ni är :)
    Ja jag ska försöka varva ner och andas mig igenom ångesten när den slår till. 
    Funkar  ibland men ibland tar den över. Måste låta det ta tid. 

Tack för ni lugnar :)

• zoolook1

Har haft allt det där. Var 28 år. Vaknade på natten av dubbelslag på hjärtat, blev rädd för allt möjligt. Undvek att träffa folk och kunde bli alldeles kallsvettig. Fick magkatarr och "bultande puls" som inte ville ge med sig.
    Det tog säkert ett par år innan en läkare tog mig i handen och tittade mig djupt i ögonen; "Det är inget fel på dig!" så han. "Gå hem nu" (jag hade sökt för att jag trodde att jag hade hjärtfel, magsäckscancer och problem med blodcirkulationen).

Det var en lång resa att börja leva annorlunda, men nästan alla besvär är borta idag.

För katarren knaprade jag Losec ett tag, men det hjälpte inte. Det som hjälpte var att äta bättre och mindre. Gick ner i vikt också på kuppen.

• molly11

Började det inatt eller till och från?
    Min sambo lider av generaliserad ångestsyndrom (GAD) och din historia låter väldigt likt. Det är också här typiskt med muskelspänningar och huvudvärk.

• bamse1

Det började den där natten efter ångest attacken :( 
    Den tryckande känslan i huvudet är värst just nu och overklighets känslan ibland. Är så stel i nacke och axlar att det värker och knakar därifrån när jag rör mig. Troligtvis är det därför jag är spänd i huvudet med. 

Ångesten har varit bättre idag i alla fall men känner mig konstig. 
    Ni som haft attacker av ångest m.m har det tagit några dagar att komma ikapp sen och bli sig själv :)

• bamse1

Om det finns flera som vill berätta hur dom mått under ångest och stress så blir jag glad :) 

• molly11

Inte upplevt det men eftersom sambon har det så är man ju stöttepelare när det drar igång. Fight or flight systemet kickar igång och därmed förstärks sinnen, klar syn, höjd puls och kaoskänsla. Vill springa ifrån sin egen kropp men rädd att han ska dö för att hjärtat inte ska orkar med högre puls! Sitter ofta och känner på pulsen i halsen för att försäkra sig om att hjärtat faktist slår. Strålar ut och domnar i fingrar och hugger i bröstet. Klarar inte att ligga ner. Söker kontakt och vill inte vara själv. Med mitt sällskap så går en attack över på typ 45 min till timmen. Ofta rädd att hjärtat ska stanna pga den höjda pulsen. försäkrar honom om att jag är närvarande och att jag, om han drar i backen/svimmar, ringer 112. Man märker att han blir lugnare och lugnare ju mer tiden går. Sen kan han bara helt plötsligt säga att nu är de värsta över. Grejen är att inte dra igång det igen genom att stressa upp sig på någon sätt utan bara slappa.

• molly11

Då menar jag en panikångest attack. Kanske misstolkade dig? Ångest kan man gå med väldigt länge. Kbt är tydligen väldigt bra!

Svar på tråden Stress/ångest men tror man är sjuk