• rocky0278

Köpråd ~ Familjebil <30.000:-

Är helt ny på familjeliv.se så jag vet inte om jag lägger tråden på rätt plats, mod får gärna flytta/säga till om jag gjort fel 

Här är jag och söker tips på prisvärda bilar för max 30.000:- kom gärna med för/nackdelar!

De krav jag har är : Kombi(ska rymma kärring, två barnstolar + vagn och ha plats för annat), soppasnål(under litern), billig skatt och försäkring.

De bilar jag kikat på är : 

SAAB 9-5

SCODA OCTAVIA 

VW PASSAT 

Vad kan ni säga om dessa? 

Ni får som sagt komma med båda för och nackdelar,  tips om andra bilar osv.

Det blir min första bil, jag har tummen mitt i handen och vill att allt bara ska funka ???? vad ska jag se upp för? Vad ska jag kolla efter? Lönar det sig att handla av bilhandlare eller går det lika bra med privatperson? Som sagt,  jag är helt ny och fattar ingenting vad gäller bilar ????

/ Rocky

• Svar på tråden Köpråd ~ Familjebil <30.000:-
  • StevenDiese
    Mullan skrev 2016-09-22 12:45:10 följande:

Rekommenderar V70 :)

Instämmer!
  • fredrik69

Toyota Avensis. Jag har en 2004:a som jag har haft sen den var ny och det enda som är bytt på 17.000 mil är några glödlampor. Vilket annat bilmärke kan slå det?

• StevenDiese
    fredrik69 skrev 2016-09-22 12:56:14 följande:

Toyota Avensis. Jag har en 2004:a som jag har haft sen den var ny och det enda som är bytt på 17.000 mil är några glödlampor. Vilket annat bilmärke kan slå det?

Ja det är inte dåligt. Men TS ska ju köpa en beg bil. Kanske i klass med hur din är nu? Och du kan ju inte förutsäga vad som sker med din Toyota i framtiden? Har man inte behövt byta något på så många år så lär man ju behöva göra det.

Med andra ord så är det dumt av TS att köpa en sån.

Förstår du hur jag menar?
  • Friedan

När det gäller bilar i den prisklassen handlar det mer om tur/otur än vilka märken som är bra. Eftersom du inte kan mecka själv kan det även vara värt att kolla priser på vanliga reparationer gällande olika märken.

• fredrik69
    StevenDiese skrev 2016-09-22 14:08:37 följande:
    Ja det är inte dåligt. Men TS ska ju köpa en beg bil. Kanske i klass med hur din är nu? Och du kan ju inte förutsäga vad som sker med din Toyota i framtiden? Har man inte behövt byta något på så många år så lär man ju behöva göra det.

Med andra ord så är det dumt av TS att köpa en sån.

Förstår du hur jag menar?
    Nä, det förstår jag faktiskt inte...
    TS kan köpa en Avensis från ca:2005-2006 för 30.000:-
    Bara för att man inte har behövt byta något på 17.000 mil så innebär ju inte det att man måste byta en massa sedan. Med det resonemanget så skulle man ju köpa en bil som har behövt repareras var varannan dag för att då är det inte mycket mer som kan gå sönder...

• nnnnnnnn
    fredrik69 skrev 2016-09-22 12:56:14 följande:
    Toyota Avensis. Jag har en 2004:a som jag har haft sen den var ny och det enda som är bytt på 17.000 mil är några glödlampor. smile2.gif Vilket annat bilmärke kan slå det?
    Instämmer!
  • StevenDiese
    fredrik69 skrev 2016-09-22 15:00:37 följande:
    Nä, det förstår jag faktiskt inte...
    TS kan köpa en Avensis från ca:2005-2006 för 30.000:-
    Bara för att man inte har behövt byta något på 17.000 mil så innebär ju inte det att man måste byta en massa sedan. Med det resonemanget så skulle man ju köpa en bil som har behövt repareras var varannan dag för att då är det inte mycket mer som kan gå sönder...

Poängen var ju främst att man inte kan jämföra ditt köp med TS köp. Du köpte en ny bil. TS ska köpa en beg.

Som någon skrev innan så är det i stort sätt omöjligt att ge ett bra råd i denna prisklass. Det handlar om tur.

Men kul att din bil har varit så bra. Men tyvärr säger det inget om hur den kommer vara i framtiden.
  • Rabarbapuppa

En bil i den prisklassen ska för det första köpas privat. 
    Om den handlas av handlare kan man ju räkna ut i vilken prisklass bilen verkligen ligger i, om man skalar bort handlarens marginal. Undvik.
    För det andra, en bil i den prisklassen och inte ha en susning om bilar/reparationer - mnja, det är ingen höjdarkombination. Jag lider lite med TS där.
    Jag kör själv enbart bilar i den prisklassen och gör allting själv. Då blir det ekonomi i det. Jag noterade för övrigt att den bil jag kört de senaste 4 åren gett mig ett värdetapp på ca 5 kr milen. Detta har jag jämfört med en kamrat som har nästan ny bil, och hans tapp är 4 ggr högre, alltså 20 kr per mil. Så på så vis förordar ju jag bilar i de lite lägre prisklasserna. Men som sagt, man brukar få ta tag i det själv annars blir det ingen ekonomi. 

ALLA bilar behöver underhåll och reparationer och byte av slitna delar och i viss mån felsökning när de börjar komma upp i åren och miltalen. Det är inte evighetsmaskiner. Om en bil köps NY, är sannolikheten att det uppträder fel pga förslitning av komponenter naturligtvis mindre, och dessutom finns garantier o liknande kvar mot sådant. En bil runt 30K där man inte kan något själv kommer kräva verkstad för i stort sett allting som uppkommer med användandet och miltalet. Så grunden är naturligtvis att köpa en erkänt bra bil/märke för att minimera fel som beror på kvalitetsbrister, men service och reparationsbehovet kvarstår ju naturligtvis och det är här man bör budgetera och ha ekonomiska reserver om man inte själv kan fixa/meka. 

Givet att det går att få en V70 för 30 lax är det nog ett bra val. Likaså Saab 9-5 tror jag kan vara nåt. Men under litern, nja.. i bästa fall.

Men ärligt talat fattar jag inte folks fokus på förbrukningen när vi pratar bilar i den här prisklassen. Här är vi ju redan i "riskzonen" för större reparationer och underhåll som garanterat skulle/kommer monetärt överstiga den tänkta bränsleförbrukningen. 
    Jag skulle inte haft med förbrukningen i kravbilden, det är andra parametrar som styr för mig när vi pratar denna prisklass. 

/Puppa.

Svar på tråden Köpråd ~ Familjebil <30.000:-