• Iamadela

Nackspalt 4,8 mm

Hej, 
    Efter två helvetesveckor så behöver jag få skriva av mig då jag trots sambo, familjer o vänner känner mig oerhört ensam i detta nu.
    Jag har två fullt friska barn sedan tidigare och har just fyllt 38 år. Vi hade inte planerat ett tredje barn men blev så glada när vi fick veta att det skulle komma ett syskon till. Kubb-testet har inte varit aktuellt tidigare men nu nämnde min sambo det iom min ålder och för att vi redan har två barn att ta hänsyn till ifall något skulle visa sig vara alvarligt med fostret.
    Jag var hos bvc för 2 veckor sedan för att bekräfta hur långt gången jag var vilket då visade v.13. UL visade att allt såg bra ut och när KUBB-testet skulle göras så var både min sambo o jag så lugna o såg fram emot att få se den lilla. UL gjordes på SÖS och enligt UL såg allt bra ut fram till barnmorskan skulle mäta nackspalten. Hon såg direkt att den var större än vad den borde vara. Hon vart helt tyst och nämnde in ens ordet nackspalt. Hon sa bara att hon såg en svullnad på nacke och en bit ned på ryggen och att vi skulle komma tillbaka dagen efter för att få träffa en läkare. 
    Vi förstod ingenting. Menar du att det du ser inte är bra? Att det du ser är ovanligt? Vad menar du? Jag vill inte säga något utan ni får ta det här med en läkare imorgon. Det enda jag kan säga är att detta är ovanligt.
    Hela rummet blev tyst, tomt, kallt.. Vi blev helt lämnade o allt bara rasade när vi kom ut från byggnaden. Jag bröt ihop totalt o tusen frågor snurrade i huvudet. 
    Sambon åkte till jobbet o jag åkte hem. Jag grät o grät, tog hand om huvudvärken o grät igen. Sen googlade jag. "Svullnad på nacke foster". Nackspalt..kromosomavvikelse..downs syndrom..hjärtfel....
    Ringde direkt till SÖS och efterfrågade nackspalt i mm o de svarade att vår bebis hade 4,8 mm.

Dagen efter träffade vi överläkaren och en barnmorska. UL visade att allt stod rätt till med moderkaka, hjärta vad de kunde se, ryggrad osv..men nackspalten, 4,8 mm. Inte bra sa läkaren. Det här skulle kunna vara antingen Downs eller Turners. 
    Hon rabblade därefter medicinska termer och förkortningar. Min sambo o jag bad om en mer tydlig förklaring, varken han eller jag är läkare. Ännu mer otydligt..
    Jag ställde frågor och direkt högg hon på att jag googlat runt. Ja vad sjutton tror du att man gör när man blivit lämnad med information om att det inte står rätt till med ens barn i magen och när man blir lämnade med tusen frågor på ett sätt som totalt saknar medkänsla.
    Nu blev jag plötsligt dumförklarad av självaste överläkaren och oavset fråga så högg hon.

En vecka senare, nu i tisdags, gjorde vi ett moderkaksprov. Idag torsdag alt imorgon fredag får vi vårt första svar av två.

Eftersom vi inte får någon information om ifall vårt barn vuxit längs vägen eller ej, hur det står till i övrigt, så kan vi bara vänta. Det är detta som gör att allt känns så ensamt. Jag har inget att gå på. Nu har jag t.o.m fått känslan av att jag inte längre är gravid, vilket känns så fel och så orättvist mot vårt barn som finns inuti mig och som kämpar för ett liv.

Trots överläkarens uttalanden så vägrar jag att sluta hoppas på att det här är ett friskt barn. Vårt barn mår bra. Sen ifall han eller hon har downs syndrom så kommer vi att älska hen oändligt. För så länge det inte visar på allvarliga komplikationer som inte är förenat med ett liv och med ett liv som vi och vår familj skulle orka med, så kommer vi att fortsätta vår graviditet.

• Svar på tråden Nackspalt 4,8 mm
  • Angeleyez

Åhh stackarn känner igen den känslan hoppas det går bättre för er än det gick för oss. Lycka till!

• Mirelle

Vårt barn: 4.0 mm - och frisk som en nötkärna! På alla sätt. Makens bekant hade större än 4.8 och det var inte heller något galet.

Oddsen är nog ofta bättre än vad som presenteras. Kan vara lymfsystemet som inte är moget har jag hört.

Håller tummarna

• Mirelle

Vi fick fö göra provtagning samma dag! Helt otroligt att ni fick vänta så länge. Och att ni inte fick relevant info med en gång. Vi fick svart på vitt att det var 50 procent på alla tre kromosomgrejer. Och sen ringde bm och bokade provtagning akut på sjukhuset.

• lompan

Vilken chock! Så okänsliga dom var, klart man blir orolig. 
    Tycker du tänker helt rätt, för jag lovar att du kommer älska barnet oavsett. 

• Freddie
    Känner igen mig i det du skriver. Att inte få ordentliga svar. Den jäkla ovissheten. Plågan att vänta på svar. Samvetet mot bebe i magen.

Jag har gjort KUB en gång och fostervattenprov två gånger. 37 samt 38 år gammal.
    KUB är enligt mig bara skit då det handlar om sannolikhet. Man får ingen garanti. Fick medhåll av läkaren, därav att jag gick direkt på FVP andra gången. 

Även om du får 1/1000 på KUB så finns faktiskt risken att du är den där 1 på 1000.
    En kompis gjorde KUB med båda sina pojkar. 
    1/56 på första med katastrofal nackspalt. FVP visar senare normalt och ut kommer en perfekt liten pojke.
    Barn nr 2 fick 1/10 på KUB. FVP visar normalt. Om möjligt får hon sedan en ännu finare liten plutt.
    Hon var 29 samt 31 år, frisk och normalviktig.

Jag vet att det är helt omöjligt att slappna av när man är i din sits men det finns faktiskt en massa solskenshistorier!
    Håller alla tummar för dig.
  • Jolly23

Jag fick 1:2 på mitt första barn, alltså 50% chans. Nackspalten som var det avvikande. Var 22 år dessutom. Efter Fvp, hjärtul och alla extra kontroller kom en frisk liten bebis ut.

• DLP

Hade en familjemedlem som fick veta att nackspalten var för stor vid ett tidigt ultraljud. De fick mer eller mindre veta att det bara var att gå hem och vänta sig ett missfall.

Efter nio månader kom det ut en fullt frisk liten bebis som idag flera år senare mår hur bra som helst.

Jag har hört att det egentligen finns alldeles för lite forskning på foster i tidig graviditet för att man ska kunna uttala sig till 100% om varför en del har bredare nackspalt.

Hoppas allt går bra för er.

• Iamadela

I fredags fick vi samtal från SÖS om första provsvaret från MKP. Vi kan utesluta trisomi 13, 18 och 21. Blandade känslor.. Nu kan vi bara hoppas på att det går åt rätt riktning och att det i slutändan är ett fullt välmående barn som kommer till oss.

På fredag kommer det andra mer detaljerade provsvaret att komma. Sen ett UL på det och plan för kommande veckor.

Mitt i allt detta så ska jobbet hinnas med + allt där hemma. Jag blir mer o mer imponerad av oss kvinnor. Vilken inre styrka vi besitter med allt vad vi går igenom <3

• Iamadela

Vill också tacka er som skrivit i tråden för ert stöd. Oj vad det hjälper!! När man inte får särskilt mycket hopp från läkarna så blir ert stöd dubbelt så viktigt. Ni är många här inne som vet vad vi går igenom och bara det hjälper så enormt. Från ensamhet till att det finns fler som gått igenom samma resa och där det många ggr lett till ren Lycka! :)
    Hoppet är ju det sista som lämnar oss <3

• Mirelle

Som sagt oddsen är ofta bättre än deras kalkyl b det är jag övertygad om. Du ska få se att det andra provet oxå visar grönt.

Det *kan* även vara njurar och hjärta med en tjock nackspalt men vårt barn var helt kärnfriskt! Och har de inte sett något annat fysiskt konstigt kan det väl i vart fall inte bli så farligt. Skulle det mot förmodan vara något litet med hjärtat (man ser först senare exakt hur det utvecklar sig och ni kommer få uppföljning) är det ingenting vården inte kan hantera hantera för det är jätteduktiga (oavsett bemötande...). Det är min åsikt. Det värsta har du alltså bakom dig!

• Iamadela

Tack Mirelle :) Hjärtat har sett bra ut hittills och övrigt också. Sen vet jag ju att det har varit och fortfarande är för tidigt att utesluta "fel", komplikationer. Men jag hoppas så att det är som du säger - Det värsta har vi bakom oss
    Jag vill så gärna sätta punkt för oroligheter och istället bara få njuta av min troligtvis sista graviditet. Det är i sådana här stunder man vill slänga ut stoooora NJUT-Kramar till alla gravida kvinnor som kämpar med illamående, trötthet och foglossningar..

• Iamadela

3hjärtan..läs tidigare inlägg :) Vi kan utesluta trisomi 13, 18 och 21. Nu fortsätter resan dock med att utreda hur pass organen är utvecklade eller inte.

• 3hjärtan
    Iamadela skrev 2016-09-26 19:25:25 följande:

3hjärtan..läs tidigare inlägg :) Vi kan utesluta trisomi 13, 18 och 21. Nu fortsätter resan dock med att utreda hur pass organen är utvecklade eller inte.

Skönt de svaren var bra då!

Men varade skulle det vara nåt fel på organen?
Svar på tråden Nackspalt 4,8 mm