• malin7878

    Lån trots många UC?

    Hej!

    Jag och min make har samlat på oss lite för många lån och krediter. Vi har ansökt om att få samla dem till ett större lån men fått Nej från Lendo, Freedom finance och bluestep. Anledningen verkar vara att vi har för många UC och därmed låg kreditvärdighet. Vi har båda fasta inkomster och inga betalningsanmärkningar.

    Är det någon som vet vart man kan vända sig för att få samla lån trots detta?

  • Svar på tråden Lån trots många UC?
  • Kerubmamman

    Har ni kollat med er egen bank? Ex Swedbank erbjuder "samla dina lån"-lån.


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (12345)

    Hur kommer det sig att ni endast sökt lån hos dessa banker?
    Det måste ligga något mer bakom än antalet förfrågningar eftersom bluestep väljer att inte bevilja er lån.

    Det där med antalet förfrågningar är lite korkat, tror många banker använder det som svepskäl när det inte vill  låna ut pengar.

  • Anonym (anoonym)
    malin7878 skrev 2016-09-22 16:32:40 följande:

    Hej!

    Jag och min make har samlat på oss lite för många lån online och krediter. Vi har ansökt om att få samla dem till ett större lån men fått Nej från Lendo, Freedom finance och bluestep. Anledningen verkar vara att vi har för många UC och därmed låg kreditvärdighet. Vi har båda fasta inkomster och inga betalningsanmärkningar.

    Är det någon som vet vart man kan vända sig för att få samla lån trots detta?


    Ta en titt på lånforum.se som är ett utmärkt forum, med många användare som är experter på hur man får ett lån trots dåliga omständigheter, som tex många UC. jag kan dock nämna att man sällan får bra villkor under mer desperata omständigheter...
  • Steven01
    Anonym (12345) skrev 2018-04-12 19:06:35 följande:

    Hur kommer det sig att ni endast sökt lån hos dessa banker?
    Det måste ligga något mer bakom än antalet förfrågningar eftersom bluestep väljer att inte bevilja er lån.

    Det där med antalet förfrågningar är lite korkat, tror många banker använder det som svepskäl när det inte vill  låna ut pengar.


    Varför är det korkat? Bankerna vet ju att har man många förfrågningar är risken stor att man inte kommer kunna betala lånet dvs det är en större risk för banken.

  • danskaVictoria

    Har själv varit i den situationen och trodde verkligen det var kört för mig där ett tag! För tydligen är det bara de stora bankerna som kollar med UC va? Sökte runt lite på olika jämförelsetjänster, t.ex matchbanker.se/lana-pengar/lana-pengar-utan-uc/ eller fair-laan.se/lana-utan-uc/, och hittade en helt ny värld av lånmöjligheter haha! Så ge inte upp hoppet, det gäller bara att veta vart du ska leta!

  • Anonym (12345)
    Steven01 skrev 2018-04-20 21:39:39 följande:
    Varför är det korkat? Bankerna vet ju att har man många förfrågningar är risken stor att man inte kommer kunna betala lånet dvs det är en större risk för banken.
    Hur blir det svårare att betala tillbaka menar du?
  • Steven01
    Anonym (12345) skrev 2018-04-23 19:15:39 följande:
    Hur blir det svårare att betala tillbaka menar du?
    Jag ska försöka förklara: Bankerna vet av erfarnhet att dom som har många förfrågningar oftare får problem att betala än dom som har få förfrågningar, det är alltså en större risk att låna ut till den som har många förfrågningar än till den som har få.
    Exempel: Den som har dålig ekonomi köper det mesta på avbetalning och får då många förfrågningar - den som har bra ekonomi och har pengar och betalar kontant får inga förfrågningar.
  • Anonym (Utter)
    Steven01 skrev 2018-04-27 22:00:28 följande:

    Jag ska försöka förklara: Bankerna vet av erfarnhet att dom som har många förfrågningar oftare får problem att betala än dom som har få förfrågningar, det är alltså en större risk att låna ut till den som har många förfrågningar än till den som har få.

    Exempel: Den som har dålig ekonomi köper det mesta på avbetalning och får då många förfrågningar - den som har bra ekonomi och har pengar och betalar kontant får inga förfrågningar.


    Visst kan det fortfarande ligga något i det du skriver men lite förlegat är det oxå. Jag får ofta UC kollar på mig då jag handlar ofta på nätet. Köper sällan med betalkortet utan tar faktura. Då blir det ofta UC koll. Jag har ordning och reda på ekonomin. Faktura gör att jag har bättre koll på min ekonomi och så har jag en hållhake på företaget ifall de vägrar leverera det jag förväntar mig.
  • Anonym (12345)
    Steven01 skrev 2018-04-27 22:00:28 följande:
    Jag ska försöka förklara: Bankerna vet av erfarnhet att dom som har många förfrågningar oftare får problem att betala än dom som har få förfrågningar, det är alltså en större risk att låna ut till den som har många förfrågningar än till den som har få.
    Exempel: Den som har dålig ekonomi köper det mesta på avbetalning och får då många förfrågningar - den som har bra ekonomi och har pengar och betalar kontant får inga förfrågningar.
    Om du har säg 5 förfrågningar men inga skulder, hur blir det då svårare att låna betala tillbaka menar du?
    Det är det som är grejen, en förfrågan är en förfrågan inte ett beviljat lån.
    Jag kan ha sökt hos 3 st banker samt tecknat ett telefoni abonneamng , som genererat 4 förfråganingar, men inte har några lån.

    Det är gammalmodigt det där och oftast en urshäkt från banken för att man inte vill låna ut pengar. 
  • FragaUgglan
    Anonym (12345) skrev 2018-04-29 12:01:25 följande:
    Om du har säg 5 förfrågningar men inga skulder, hur blir det då svårare att låna betala tillbaka menar du?
    Det är det som är grejen, en förfrågan är en förfrågan inte ett beviljat lån online.
    Jag kan ha sökt hos 3 st banker samt tecknat ett telefoni abonneamng , som genererat 4 förfråganingar, men inte har några lån.

    Det är gammalmodigt det där och oftast en urshäkt från banken för att man inte vill låna ut pengar. 
    Det fungerar faktiskt så, det beror på att bankerna ser att du har sökt om kredit på flera olika ställen, vilket de bedömer som ett riskfullt beteende. Det kan också tyda på att de andra institutionerna vet något som de inte vet, som har lett till att de ger avslag. Banker vill helt enkelt tjäna pengar, och vill ha kunder som klarar av att betala tillbaka sina skulder, samt ränta så att de kan tjäna en hacka.
  • Steven01
    Anonym (12345) skrev 2018-04-29 12:01:25 följande:
    Om du har säg 5 förfrågningar men inga skulder, hur blir det då svårare att låna betala tillbaka menar du?
    Det är det som är grejen, en förfrågan är en förfrågan inte ett beviljat lån.
    Jag kan ha sökt hos 3 st banker samt tecknat ett telefoni abonneamng , som genererat 4 förfråganingar, men inte har några lån.

    Det är gammalmodigt det där och oftast en urshäkt från banken för att man inte vill låna ut pengar. 
    Tro mig, bankerna vill inget hellre än att låna ut pengar.. Men dom vill också ha tillbaks pengarna.
    Men som vanligt kan det vara svårt att tänka utanför sig själv märker jag här, det kan vara svårt att förstå/tro på statistik. Du får helt enkelt acceptera att personer med fler förfågningar är sämre på att betala lån än dom med få förfrågningar.
  • Anonym (12345)
    Steven01 skrev 2018-04-30 22:17:16 följande:
    Tro mig, bankerna vill inget hellre än att låna ut pengar.. Men dom vill också ha tillbaks pengarna.
    Men som vanligt kan det vara svårt att tänka utanför sig själv märker jag här, det kan vara svårt att förstå/tro på statistik. Du får helt enkelt acceptera att personer med fler förfågningar är sämre på att betala lån än dom med få förfrågningar.
    "svårt att tänka utanför själv märker jag här" hur menar du då?
    Vart skrev jag att jag har svårt att tro förstå eller tro på statistik eller att acceptera att de ibland nekar folk lån pga många förfrågningar?

    Läs om, Läs rätt.
  • Steven01
    Anonym (12345) skrev 2018-05-01 10:12:19 följande:
    "svårt att tänka utanför själv märker jag här" hur menar du då?
    Vart skrev jag att jag har svårt att tro förstå eller tro på statistik eller att acceptera att de ibland nekar folk lån pga många förfrågningar?

    Läs om, Läs rätt.
    Bankerna vet med hjälp av statistik att antalet förfrågningar påverkar förmågan att betala skulder.

    Du har inte problem att betala skulder trots flera förfrågningar och därför gör du kopplingen att det inte spelar någon roll.

    Du tror alltså mer på din egna upplevelse än på statistik.
  • Anonym (12345)
    Steven01 skrev 2018-05-01 21:13:55 följande:
    Bankerna vet med hjälp av statistik att antalet förfrågningar påverkar förmågan att betala skulder.

    Du har inte problem att betala skulder trots flera förfrågningar och därför gör du kopplingen att det inte spelar någon roll.

    Du tror alltså mer på din egna upplevelse än på statistik.
    Du som är någon form expert.
    Hur kommer det sig att folk med mycket pengar får lån trots många förfrågningar?
  • Steven01

    Äh äntligen en vettig fråga i ämnet.

    Antalet förfrågningar är bara en av många parametrar man använder för att bedömma personers kreditvärdighet. Det handlar om att bedömma risker och där beaktar man även sånt som vilken lön personen har och hur mycket pengar man har och även hur mycket man sparar i månaden.

    Ex om man har 2 miljoner på banken och tjänar 120.000/månad "tål" man att ha fler förfrågningar än om man tex inte har några pengar sparade och tjänar 18.000/månad.

    Så antalet förfrågningar är alltså inte den enda faktorn banken tittar på när man bedömmer personers kreditvärdighet.

  • Anonym (jobbar på bank)

    Det är som de andra skriver. Allt bygger på statistik. Personer under 25 års ålder är de som oftast får betalningsproblem och personer med många UC-förfrågningar påvisar kreditbenägenhet. Statistiken är långt ifrån förlegad.

    Värt att veta är att en ensam parameter kommer aldrig kunna generera ett avslag. Det är alltid kombinationen av flera parametrar som gör det.
    Sen skiljer faktiskt bankerna på UC-förfrågningar. Att kolla bolån på flera banker uppmuntras av de flesta bolånegivare för att tillåta konkurrens. Däremot är det förfrågningar på konsumtionslån och dylikt som ger utslag.

  • alexandersundell

    Efter ett sökande på lån utan uc så ligger Ferratum på första plats och Meddelandelån på andra plats enligt länkade hemsida. Men vad jag tycker enligt kundbetygen så verkar Meddelandelån bättre.

    Hopps det är till hjälp!   

Svar på tråden Lån trots många UC?