• UndrandePappa82

Hjärntumör elakartad

Hejsan på er där ute...

Nu är det så att far min ska opereras nästa vecka för en hjärntumör i Linköping.

Tydligen sitter den rätt dumt till och str på den är 2.5 × 3.5 och dom var rätt säkra på att den är elakartad.

Kan man bli helt återställd efter operation när det är en elakartad?

Ungefär hur länge brukar man få ligga kvar?

Mvh

Andreas

• Svar på tråden Hjärntumör elakartad
  • Långbenopluto

Helt omöjligt att svara på... det beror på hur han återhämtar sig och hur läkarna planerar den fortsatta behandlingen med ev. cellgifter och strålning.

• Nymphaea

Vet du vilken typ av tumör han har?

• UndrandePappa82

Misstänkte det :(

Hans sambo ska med upp men känner att det skulle nog vara bra om man lastar av henne lite...

Jag minns inte så mycket sen mötet med läkarn förra veckan då det mesta blev en soppa i huvudet.

Dom har inte tagit nåt prov på den utan han ha gjort ct röngen. Den satt rätt djupt in å dom va säkra på att det är en elakartad...

• molly11

Hade de varit helt kört redan så hade de inte ens opererat så det är ju positivt. Till elakartade tumöre så sätter man efter operation oftast in cytostatika men det beror på vad de hittar, vad de får bort och vad patienten efter den informationen vill. Vet att överlevnadstatistiken har blivit bättre men vet tyvärr inte huruvida man kan bli helt återställd! Håller tummarna för er!!

• Nymphaea

Anledningen till att jag frågade om du minns vilken typ av tumör det är var att glioblastom t.ex. är svår att få bort helt genom operation, eftersom gränserna är lite "flytande" (den växer in i den omkringliggande vävnaden, så det är svårt att få bort varenda cancercell). Tycker dock utifrån det du skriver att det inte tyder på glioblastom, då de i så fall borde vara HELT säkra på att den är elakartad och aggressiv i så fall.

Hoppas allt går bra med din pappa och att den behandling de sätter in ger effekt!! Har själv en farbror som överlevt en hjärntumör.

• Bmwz34

Min fästman opererades för en grad 2a eller 3a (kommer inte riktigt ihåg..) i frontalloben för 3 år sedan. Satt avgränsad från alla viktiga centras. Ett år senare sprang han sitt första marathon. Har inga fysiska men idag men mentalt är det fortfarande rätt jobbigt från och till. Hjärnkirurgerna är otroligt skickliga, och jag önskar allt gott för din pappa!!

• UndrandePappa82

Hej å tack för svaren.

Nu ligger han på operation men tydligen kunde dom inte operera bort tumören utan dom skulle göra en biopsi. Läkaren sa att det är troligast en 4a...

Så allt detta kom som en chock för oss för vi var ju inställda på att dom kunde försöka få bort den å det märktes att läkaren blev irriterad att vi inte alls blivit informerade...

Så nu ligger jag här på hotellet å väntar på att dom ska ringa om några timmar...

• Nymphaea

Hoppas det har gått bra, TS. Har du fått någon mer information?

• UndrandePappa82

Nu på måndag ska vi äntligen få träffa läkare 3,5 v efter biopsin utfördes... Känns som allt har dragits ut på tiden å ingen information har vi fått :/

Far han har bara blivit sämre speciellt höger ben å arm. Vi ringde om det så vi skulle öka kortisonet från 6 st till 10 st per dag men det hjälpte inte... Han har iaf fått en rullator så han kan ta sig fram i huset...

Det som rullar runt i huvudet nu är ju vad för besked man kommer få genom dom inte kunde operera bort den å han är sämre så känns det som att det kommer att komma riktigt dåliga besked :( Hur kommer en annan att reagera, hur ska jag lyckas hålla mig hyfsat stark inför far å styvmor...

Å hur ska jag kunna hålla mig ifrån att knäckas på kvällen inför barnen...

• Nymphaea

Har inte sett ditt inlägg förrän nu. Hoppas innerligt att det gick bra igår...

En sak vill jag säga, och det är att det är OK att vara ledsen inför anhöriga och även barn. Vill inte att du ska behöva tänka på att vara "stark" inför någon annan. Är du ledsen så var det.

• UndrandePappa82
    Nymphaea skrev 2016-10-25 21:47:48 följande:

Har inte sett ditt inlägg förrän nu. Hoppas innerligt att det gick bra igår...

En sak vill jag säga, och det är att det är OK att vara ledsen inför anhöriga och även barn. Vill inte att du ska behöva tänka på att vara "stark" inför någon annan. Är du ledsen så var det.

Tack :) Är mer att jag inte vill vara ledsen inför far för då blir han ännu mer ledsen...

Känns på nåt sätt fel att bli ledsen inför barnen men är väl nåt man ärvt från far å hans släkt...

Dom ska testa och stråla å sen så skulle vi få mer information om dom kan ge cellgift eller inte... Läkaren va italienska å kunde inte så bra svenska så det va svårt å hänga med...

Tumören är en 4a sa hon men sen när jag googlade på den typen av tumör så står det på flera sidor att det är en typ 3 men vi skulle träffa nån mer läkare när han skulle läggas in för strålningen...

Dom ökade hans kortison med 14 tabletter så nu äter han 24 st per dag men han ha blivit lite klarare efter det...
Svar på tråden Hjärntumör elakartad