Med i bagaget på en resa?
Väljer att vara anonym då jag har en väldigt öppen profil och inte vill skylta med att jag skall ut och resa!
Jag skall åka till släkten i USA över jul. Och tänkte ta med mig lite juligt hemifrån.
Glögg vet jag att jag kan få med mig, lite pepparkakor, och sedan tänkte jag ta med mig lite julmust. Och där kom mitt problem. Kan man ha en flaska julmust incheckad i bagaget på en sån långflygning? Funderade annars på att köpa en liten flaska eller två efter säkerhetskontrollen på flygplatsen här i svergie... Men sedan måste jag ju gå igenom en till kontroll i Frankfurt (åtminstonde har det alltid varit en andra kontroll när jag flugit via Heathrow eller Charles de Gulle....
Sen undrar jag hur hårt det är med införsel reglerna. Har haft med mig jordnötsringar och lösgodis tidigare. Och helt enkelt inte nämnt det.... hrm.... liksom inte kännst som det farligaste i världen att ta med sig...
Men har en släkting som hade med sig en parmesan ost, köpt på gård i italien, och därför inte vakumförpackad. Och den tog de ifrån honom. Men de sa visserligen att det var pga att den inte var just vakumförpackad, inte för att det var en ost...
Men försöker förstå vad som gäller och hur illa det är om jag tar med och de stoppar mig..... Någon som har lite koll
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-22 22:35
Då folk inte verkar hänga med riktigt:
1: IKEA är INTE ett alternativ!!! Finns inget i närheten av min släkt!!
2: Jag tänker inte stå och förlora dyrbar tid som kunde spenderas med att umgås med släkten till att baka pepparkakor.
3: Jag tänker inte heller be dem fixa glögg själva, glöggen är en överraskning från mig till dem!
Så vad jag undrar är:
Klarar julmust tryckförändringen på ett flygplan. Eller riskerar jag att det rinner ut i hela väskan?
Skippa recept på glögg, eller funderingar kring hur man gör julmust själv!! Och låtsas som IKEA inte finns för det finns inget dit jag skall!!