• Anonym (Julmusten)

Med i bagaget på en resa?

Väljer att vara anonym då jag har en väldigt öppen profil och inte vill skylta med att jag skall ut och resa!

Jag skall åka till släkten i USA över jul. Och tänkte ta med mig lite juligt hemifrån.

Glögg vet jag att jag kan få med mig, lite pepparkakor, och sedan tänkte jag ta med mig lite julmust. Och där kom mitt problem. Kan man ha en flaska julmust incheckad i bagaget på en sån långflygning? Funderade annars på att köpa en liten flaska eller två efter säkerhetskontrollen på flygplatsen här i svergie... Men sedan måste jag ju gå igenom en till kontroll i Frankfurt (åtminstonde har det alltid varit en andra kontroll när jag flugit via Heathrow eller Charles de Gulle.... 

Sen undrar jag hur hårt det är med införsel reglerna. Har haft med mig jordnötsringar och lösgodis tidigare. Och helt enkelt inte nämnt det.... hrm.... liksom inte kännst som det farligaste i världen att ta med sig... 

Men har en släkting som hade med sig en parmesan ost, köpt på gård i italien, och därför inte vakumförpackad. Och den tog de ifrån honom. Men de sa visserligen att det var pga att den inte var just vakumförpackad, inte för att det var en ost... 

Men försöker förstå vad som gäller och hur illa det är om jag tar med och de stoppar mig..... Någon som har lite koll

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-22 22:35
    Då folk inte verkar hänga med riktigt:

1: IKEA är INTE ett alternativ!!! Finns inget i närheten av min släkt!!
    2: Jag tänker inte stå och förlora dyrbar tid som kunde spenderas med att umgås med släkten till att baka pepparkakor.
    3: Jag tänker inte heller be dem fixa glögg själva, glöggen är en överraskning från mig till dem!

Så vad jag undrar är:
    Klarar julmust tryckförändringen på ett flygplan. Eller riskerar jag att det rinner ut i hela väskan?
    Skippa recept på glögg, eller funderingar kring hur man gör julmust själv!! Och låtsas som IKEA inte finns för det finns inget dit jag skall!!
  • Svar på tråden Med i bagaget på en resa?
  • Anonym (K)

Jag har haft med mig julmust till Thailand. Då mellanlandade jag i Amsterdam. Jag hade dem i det incheckade bagaget och det var inga problem. Var försiktig när du öppnar den bara! :) Vad som gäller om vad man får ta in i USA vet jag dock inte. Trevlig resa!

• Anonym (Julmusten)
    Anonym (K) skrev 2016-09-22 21:01:53 följande:

Jag har haft med mig julmust till Thailand. Då mellanlandade jag i Amsterdam. Jag hade dem i det incheckade bagaget och det var inga problem. Var försiktig när du öppnar den bara! :) Vad som gäller om vad man får ta in i USA vet jag dock inte. Trevlig resa!

Får plasta in den rejält kanske för säkerhetsskull Är orolig att kolsyran skall reagera på tryckförändringar... Fast när jag tänker på det har jag flugit med både öl och cider i incheckat bagage... Dock kortare flighter..... Får känslan att man kanske inte kommer så högt upp med de flighterna :-P 
  • Anonym (IKEA)

Julmust måste de väl ändå sälja på IKEA i USA? Bättre att köpa där kanske om du är osäker.

• Marten

Finns väl IKEA i USA också, eller?

IKEA har alltid varit min räddning på påskar, jular och midsommar.
    Rökt lax, sill, julmust, ahlgrens bilar, lingonsylt och skorpor.

Glögg eller versioner av glögg finns nästa överallt och är enkelt att göra själv, personligen föredrar jag "vin chaud" före glögg.

Böcker på Svenska är eftersökta bland utlandssvenskar, skvallertidningar och korsord, korsord, korsord. Det mesta annat finns att köpa överallt.

• Anonym (Julmusten)
    Anonym (IKEA) skrev 2016-09-22 22:02:36 följande:

Julmust måste de väl ändå sälja på IKEA i USA? Bättre att köpa där kanske om du är osäker.

Marten skrev 2016-09-22 22:12:04 följande:

Finns väl IKEA i USA också, eller?

IKEA har alltid varit min räddning på påskar, jular och midsommar.
    Rökt lax, sill, julmust, ahlgrens bilar, lingonsylt och skorpor.

Glögg eller versioner av glögg finns nästa överallt och är enkelt att göra själv, personligen föredrar jag "vin chaud" före glögg.

Böcker på Svenska är eftersökta bland utlandssvenskar, skvallertidningar och korsord, korsord, korsord. Det mesta annat finns att köpa överallt.

Allt beror på vart man bor... Finns inget IKEA i närheten av min släkt så det är inte ett alternativ. De har dessutom ingen möjlighet till att göra glögg, och har dessutom meddelat att de är sugna på just Blossa Glögg och har därför efterlyst det Inget konstigt jag beställde samma saker när jag bodde utomlands, råkar dessutom tycka att IKEAs egna versioner av allt inte smakar bra, deras köttbullar är vedervärdiga tex. (nu kan jag göra köttbullar själv men ändå.... ) och deras glögg är blaskig.... Men som sagt IKEA ligger för långt bort! 

Jag vet att böcker och tidningar osv är något som är uppskattat. har dels själv bott utomlands i många år, men har även haft släkt utomlands de senaste 15 åren och är inte första gången jag åker och hälsar på (men första gången vid jul därav funderingen kring julmust) . Brukar alltid ha med mig lite standard saker och denna gång ville jag glädja med just glögg, julmust och pepparkakor! 

Jag har egentligen aldrig oroat mig särskillt när jag har med mig saker då jag vet om att det inte är så illa, men var nyfiken på om någon visste vad som faktiskt skulle kunna hända OM något hände. Och ja om något kunde svara på om must klarar trycket uppe i luften eller om jag kommer hitta mina kläder dränkta i det... Men jag får helt enkelt slå in det väl och hoppas det håller, för det känns för krångligt att ha med sig i handbagaget, dessutom då blir det ju bara en liten flaska medan jag kan ta en normalstor incheckad! 

• Hi5

Man kan göra precis allt själv, utom julmust. Kanske testa att blanda Cola och svagdricka? Jag klarade mig med hemlagat när jag bodde i Colombia. Där fanns inget Ikea. Men som tidigare sagt så finns både glögg, pepparkakor och julmust på Ikea, så det är bara att åka dit.
    Läsken man får "i lösvikt" i restaurangerna smakar skit där, vet inte om det är nåt med vattnet, så jag tar alltid flädersaft, för det är på tetra ;) Kanske har de julmust på flaska med :)

• Anonym (Julmusten)
    Hi5 skrev 2016-09-22 22:22:22 följande:

Man kan göra precis allt själv, utom julmust. Kanske testa att blanda Cola och svagdricka? Jag klarade mig med hemlagat när jag bodde i Colombia. Där fanns inget Ikea. Men som tidigare sagt så finns både glögg, pepparkakor och julmust på Ikea, så det är bara att åka dit.
    Läsken man får "i lösvikt" i restaurangerna smakar skit där, vet inte om det är nåt med vattnet, så jag tar alltid flädersaft, för det är på tetra ;) Kanske har de julmust på flaska med :)

Som sagt... IKEA är INTE ett alternativ. 

Vi har ingen chans att stå och göra glögg, de hinner helt enkelt inte, dessutom är det en kass överraskning om jag ber dem göra det istället för att ha med mig. Den där som man gör själv på 24 h tycker jag smakar bäver och har faktiskt ingen lust att jaga runt efter ingredienser i ett annat land. 

IKEAs julmust och glögg smakar bäver! Pepparkakorna var Annas för ett par år sedan och då var det ok, men sen bytte de. i det landet jag bodde i iallafall, och de smakade kartong, degen som de hade var inte mycket bevänt med heller, sätta egen deg tar tid och är inte alltid det mest praktiska att göra. 

Men som sagt nu skall jag dit där IKEA inte är ett alternativ, hem till släkt som jag vill överraska med liten bit Sverige då de uttryckt att de saknat vissa saker tidigare år. 

Det jag undrar är inte om man kan göra glögg, eller julmust själv. Jag undrar om en flaska läsk klarar trycket uppe i luften, samt om det värsta de gör är att ta vad jag har (som det gjorde med osten för min släkting) eller om jag faktiskt ovetandes har riskerat fängelse för att jag smugglar ett paket pepparkakor!

• Nellan12

Kan ju finns en risk för att julmusten/glöggen fryser i väskan eller läcker med trycket som blir. I vissa plan blir det väldigt många minus grader i bagageutrymmet. Men jag hade chansat. lägg den i flera påsar så kanske de blir mindre spill i väskan. Om du kollar på transportstyrelsen under flyg så står det vad du får ha med dig och inte. Hade en burk med godis jag köpt på taxfree som "exploderade" på flyget. Även en pringels chips burk och en liten dricka som de hände något konstigt med för trycket, men jag är ute och flyger flera gånger i månaden och de är sällan de händer något för mig :-/

• Anonym (Julmusten)
    Nellan12 skrev 2016-09-22 23:41:33 följande:

Kan ju finns en risk för att julmusten/glöggen fryser i väskan eller läcker med trycket som blir. I vissa plan blir det väldigt många minus grader i bagageutrymmet. Men jag hade chansat. lägg den i flera påsar så kanske de blir mindre spill i väskan. Om du kollar på transportstyrelsen under flyg så står det vad du får ha med dig och inte. Hade en burk med godis jag köpt på taxfree som "exploderade" på flyget. Även en pringels chips burk och en liten dricka som de hände något konstigt med för trycket, men jag är ute och flyger flera gånger i månaden och de är sällan de händer något för mig :-/

Har oftast inte haft problem men blev lite nojig nu när det rörde något mörkt som fläckar så väl som Julmusten :-P 

Haft cider och öl som klarat resan till och från södra europa, men hade en silverpenna som exploderade, min bror fick en likör som började läcka sen ok vin flaska som gått sönder för att jag inte packat in den tillräckligt men det är ju mitt fel!! 

Hmm får helt enkelt chansa!!! Svepa in det i flera påsar helt enkelt och kanske packa in i något som gör att det håller temperaturen lite lättare... Hmmm.... 

Som sagt inte hela världen kanske om den läcker men synd om det fläckar kläder helt enkelt  

Tack!!

• Anonym (K)
    Anonym (Julmusten) skrev 2016-09-22 21:13:08 följande:

Får plasta in den rejält kanske för säkerhetsskull Är orolig att kolsyran skall reagera på tryckförändringar... Fast när jag tänker på det har jag flugit med både öl och cider i incheckat bagage... Dock kortare flighter..... Får känslan att man kanske inte kommer så högt upp med de flighterna :-P 

Ja, ner i plastpåsar och så kanske handdukar runt. De suger ju upp bra om det skulle läcka. Har även flugit med ett gäng barnmatsburkar. Visserligen ingen kolsyra men glas som riskerar att gå sönder. De rullade vi in i blöjor, både som stötdämpning och skydd om de ändå skulle gå sönder. Så reser du med barn och ska ha lite blöjor med dig kan du ju använda dem runt.
Svar på tråden Med i bagaget på en resa?