• kakmamman

    Gravid, sjuk- lön!

    Hej,

    jag har, liksom lönekontoret på min arbetsplats, lämnat in min årsinkomst till er på försäkringskassan! Min inkomst är väldigt oregelbunden från månad till månad då OB-tillägget varierar med arbetspassen. Om några månader skall jag få barn och alldeles snart även graviditetspenning, de senaste veckorna har jag varit sjuk en del och kommer troligen att vara det en tid framöver... kommer min SGI Då att sänkas eftersom summan på min (framöver) månadsinkomst kommer att bli lägre?

    Eller får man vara sjuk hur mycket som helst nu utan att den påverkas? 
    Jag räknar ju årsinkomsten på en 12-månaders period men det är nu 4 månader kvar tills barnet beräknas föda, jag är dock orolig att årsinkomsten plötsligt blir lägre nu när jag har haft fler frånvaropass.


     


    Vänligen,
    Kakan


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-09-23 00:00
    Angående "er på försäkringskassan" :
    Skulle ha postat till "fråga experten.." men det gick tydligen inte...
  • Svar på tråden Gravid, sjuk- lön!
  • Anonym (FK anställd)

    Hej,

    Du behöver inte vara orolig :) Ditt ob-tillägg räknas utifrån de 12 månader som föregick ditt anspråk. Antar att du fick din sgi fastställd i samband med att du beviljades graviditetspenning?- denna kommer inte att sänkas. Vid graviditet är sgi dessutom skyddad under de sex månader som föregår förlossning.

  • kakmamman

    Tack för svar,
    jag har bara skickat in anmälan och fått beviljad graviditetspenningen, men inte skickat in försäkran om det- är det inte Då dom fastställer inkomsten?

  • Anonym (FK anställd)
    kakmamman skrev 2016-09-23 09:09:01 följande:

    Tack för svar,

    jag har bara skickat in anmälan och fått beviljad graviditetspenningen, men inte skickat in försäkran om det- är det inte Då dom fastställer inkomsten?


    Jag jobbar med sjukpenning och sgi så kan inte svara med säkerhet men vid förebyggande sjukpenning skickar man också in försäkran och först då fastställs sgi. Mycket troligt att det är samma med gravpenning. Men likväl, det räknas bakåt snarare än framåt i tiden vad gäller ob så borde inte vara några problem!
Svar på tråden Gravid, sjuk- lön!