• Christi38

Körkort - hur lång tid tog det?

Ett par frågor till er med körkort eller håller på att ta:

Hur många timmar övningskörde ni på körskola innan ni körde upp? Privat också eller bara i skola?

Vad la ni ner mest tid på?

Bor ni på landet eller i storstad?

Vad gick det på tillslut? Om ni vågat räkna på det? :0)

Många frågor. Nu kör vi!

• Svar på tråden Körkort - hur lång tid tog det?
  • hrewak

Nu var det ett antal år sedan, men svarar ändå.

Tror jag körde totalt 12-15 lektioner på körskola och resten privat med mina föräldrar. Körde jättemycket med mina förändrar, i princip så fort vi skulle någonstans allihopa.

Bor i storstad men familjen har sommarstuga så det blev mycket körning även där och till och från stugan (motorväg och landsväg).

Vad det gick på vet jag inte exakt. Mina föräldrar betalade mitt körkort. Köpte nåt paket med teori + 10 körlektioner. Sen fick jag köpa till några körlektioner till och så betala för halkkörning, ett teoriprov och en uppkörning.
    Skulle jag gissa så gick det på kanske runt 10000 kr. Men då var det som sagt rätt längesedan (12 år).

• Fjäril kär

Totalt 18.000 inklusive allt

Det tog sex månader och hann med att föda barn också.

25 körlektioner. Typ 3 timmar privat körning.

Bor i småstad Norrland

• Carambolan

Jag tog också 25 körlektioner men hade ingen möjlighet att köra privat. Körde i Stockholm.

• gahadas
    Hur många timmar övningskörde ni på körskola innan ni körde upp? Privat också eller bara i skola?
    Lite privat (typ till affären ibland). Tog kanske Tog 8 lektioner tror jag. 

Teorin, helt i onödan. Överkattade svårighetsgraden något enormt.

Stad med ca 80 000 invånare

Vad gick det på tillslut? Om ni vågat räkna på det? :0)
    Kommer inte ihåg. Föräldrarna som betalade förutsatt att jag inte började röka eller dricka innan 18 :)

Alldeles för enkelt att ta körkort i Sverige tycker jag.
  • BlueBalloon

Kostade sammanlagt cirka 17k.

Började övningsköra privat 28 november och körde ganska kontinuerligt (jobbade även 100%) fram till 8 februari då jag tog en intensivkurs på 2 veckor och därmed 24 lektioner. Klarade uppskrivningen 22 februari och uppkörningen 24 februari.

• lyckligmamma87

Hur många timmar övningskörde ni på körskola innan ni körde upp? 6 timmar

Privat också eller bara i skola? 20 minuter privat o resten skola (paket pris så blev 10 lektioner men la ihop vissa så blev bara 6 köptillfälle sen uppkörning)

Vad la ni ner mest tid på? Motorväg o svänga av blev 2 lektioner annars blandning

Landet

Vad gick det på tillslut? 10 tusen

Om ni vågat räkna på det? Kunde fått det billigare.. o tog 2 mån typ pga kö till uppkörning

• Christi38

Man kan konstatera att tid för teoriprov och uppkörning varierar stort beroende på var man bor helt klart. Antal lektioner på skola också tycks vara lite beroende av var man bor.

• Rabarbapuppa

Hur många timmar övningskörde ni på körskola innan ni körde upp?

2h.

Privat också eller bara i skola?

Privat, under ett par månader + en dubbellektion på körskola.

Stadskörning, filer, filbyten, hitta och planera till rätt destination.

Storstad. Den största.

Vad gick det på tillslut? Om ni vågat räkna på det?

Bensinpengar och några mil i farsans gamla Saab. 

/Puppa

• nevermind

Cirka 30 lektioner, 14 000 kr. Hade ingen att övningsköra med privat. Fick lära mig hos körskolan från scratch. Tog fyra månader eftersom jag pluggade heltid samtidigt (gymnasiet) och jobbade för att kunna betala kortet.

• nevermind
    nevermind skrev 2016-09-27 14:16:43 följande:

Cirka 30 lektioner, 14 000 kr. Hade ingen att övningsköra med privat. Fick lära mig hos körskolan från scratch. Tog fyra månader eftersom jag pluggade heltid samtidigt (gymnasiet) och jobbade för att kunna betala kortet.

Glömde:
    Bodde på landet, men körde mest i en liten stad.
    Minns inte vad jag la mest tid på. Stadskörning kanske.
  • ostpaj

Övningskörde mest privat till och från i 11 månader. blev lite paus och barnafödande i mitten. köpte ngt teorifrågorpaket som höll i trettio dagar. hade två dagar kvar med körkortet i handen. Betalade 600 för en lektion på körskola. 15 lektioner tippade han på. Körde upp veckan efter i Uppsala och klarade det. Kanske la ner sammanlagt 5000, med diverse kurser, halka, teori osv.

• Christi38

Tack alla för att ni delat med er!

Teorin då, gjordes den allteftersom ni körde eller blev ni klara med den snabbare även om ni gjorde provet i samband med uppkörning? Hur många timmar teori la ni ner? :)

• Mandel

Många år sedan nu, men 6 lektioner inklusive halkbana och stadskörning.
    Bor man på landsbygden får man åka in till en större stad och öva
    Vet att det jag gjorde min första lektion tog det 4-5 lektioner för andra elever på den "fina" bilskolan.

Tog E-kort nu i våras och övningskörde en gång för på så vis fick man ha bilskolans bil och släp gratis på uppkörningen.
    Annars hade jag varit tvungen att hålla med eget rätt lastat ekipage och eftersom jag inte fick köra det till uppkörningen hade jag även behövt en extra chaufför, så det blev smidigast att övningsköra en gång.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Körkort - hur lång tid tog det?