• Finlandssvensk

Frågor angående pcos, ägglossning och ägglossningstest

Hej!

Jag har pcos och har tempat sedan våren. Då tempen inte höjts har jag varit orolig att jag inte haft någon ägglossning. Denna cykel har jag börjat testa med ägglossningstest. Idag blev det en glad gubbe Glad

Jag vet att man kan ha mens utan ägglossning. Om min mens kommer när den "ska" komma om man ser till ägglossningen på stickan, är chansen större att jag har ägglossning då eller har det mer med hormonhöjningen att göra?

Jag har nu läst på internet om ägglossningstest. Det har stått både att man är som mest fertil när det visar på stickan och att det är försent när det visar på stickan (har också för mig att min gyn sa det till mig när pcos konstaterades). Vad stämmer egentligen?

Har funderat på att köpa clearblues ägglossningstest med dubbel hormonindikator, någon som testat och kan säga om det faktiskt fungerar bättre än vanliga?

Är det så, att det inte finns något sätt att säga om jag har ägglossning eller inte?

Det har varit World cup den här veckan så det har varit korta nätter (=trötta sambos = ingen sex sen förra helgen). Obestämd Hade sex idag och hoppas nu att jag verkligen hade ägglossning!

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Frågor angående pcos, ägglossning och ägglossningstest
  • CrazyChristina

Tyvärr kan ägglossningstest visa positivt hela tiden när man har pcos/pco jag fick aldrig någon "diagnos" men hade positivt test i 1mån till och från innan jag fick äl på dag 55 och tempen gick upp dagen efter. LH är som högst precis INNAN ägglossningen (dvs det är inte försent) har man haft äl så blir testen svagare igen. Tempen däremot går upp först efter att ägget släppt.

♥Erik 2010-06-09♥-♥Wilhelm 2012-04-17♥-♥Gift sedan 2014-03-28♥-♥Lovis 2015-02-02♥
  • CrazyChristina

Om du verkligen ska ha äl inom 48h som testet antyder bör även tempen gå upp med minst iaf 0.2gr senast om 48h.

♥Erik 2010-06-09♥-♥Wilhelm 2012-04-17♥-♥Gift sedan 2014-03-28♥-♥Lovis 2015-02-02♥
  • Jossan82

Jag har pcos och jag har lite oregelbundna cyklar men inte så långa ändå. Jag har mellan 32-40 dagar men oftast 32-36. Jag får alltd possitivt glad gubbe på CB test även fast jag inte släpper ägg. Tar tid för mig att bli gravid naturlig väg. Men de flesta som faktiskt inte har ägglossning brukar inte heller få positivt test. Man fårnpositivt test 24-48 timmar innan ägget släpper. Men har hört att ägget oftast släpper ca 24 timmar efter positivt test. Jag tycker att cbs ägglosnningstest är best för dom visar tidligt när du är mest fertil med en glad gubbe och då ska man ha sex på den dagen och dagen efter och kanske även dagen efter det. Dom är dyra. Men det är det faktist värt så man verkligen vet tycker jag!

• Jossan82

Glömde även skriva att ja om du får mensen när du ska så har du mer troligt verkligen haft ägglossning. Sen mens eller oregelbunden mens betyder ofta att man inte haft ägglossning.

• Finlandssvensk
    CrazyChristina skrev 2016-09-24 22:10:47 följande:

Om du verkligen ska ha äl inom 48h som testet antyder bör även tempen gå upp med minst iaf 0.2gr senast om 48h.

Måste man alltså ha temphöjning? Får kolla närmaste dagarna då :)

Jag har inte haft äl denna månad förutom idag då, men jag vet också att det kan vara lite hur som helst när man har pco....
  • Finlandssvensk
    Jossan82 skrev 2016-09-24 23:01:52 följande:

Glömde även skriva att ja om du får mensen när du ska så har du mer troligt verkligen haft ägglossning. Sen mens eller oregelbunden mens betyder ofta att man inte haft ägglossning.

Min mens har varit ganska regelbunden precis som din, mellan 30-40 dagar. Mest runt 32 och stämmer det denna gång så blir det precis 32 nu.

Min gyn sa att jag troligen har en "mild" pco då jag inte är överviktig och min mens är ganska så regelbunden, så hoppas att det stämmer! Glad
  • Finlandssvensk
    Jossan82 skrev 2016-09-24 23:01:52 följande:

Har du förresten testat att tempa? Tänkte om du får nån höjning vid äl?
  • Jossan82

Jag har också en milde pcos då jag väldigt smal och inte har några andra syptom som man ofta har vid pcos. Det ända är att jag inte släpper ägg varje månad. Jag har varit hos flera olika läkare nu när jag äter pergotime igen och där jag går nu så kollar dom hela tiden om och hur och hur många ägg som växer. Dom kollar också efter varje kur så man inte får cystor och liknande. Och är det något jag lärt mig då är det att man ska ta det dom säger med en nya salt. Vissa tror på varje ord som deras läkare säger och visst ska man lyssna men det är lite som med psykologi att det även finns olika saker dom läst, tar till sig och tror på.

En läkare på ett annat ställe skrev bara ut pergo och kollade aldrig upp mig med vul!!!??? Hade ingen aning då att så många ägg kan bildas och rinsker för trillingar osv. Jag får har jag lärt mig nu ofta flera stora äggblåsor som lätt kan släppa. Som tur var blev det bara en bebis den gången.

På det här stället så är dom super noggranna! Men alla läkarna jag träffat där säger ändå olika. En säger att man måste ha en slemhinna på minst 10mm för annars kommer inte ägget fästa. En annan säger att det inte spelar någon roll eftersom just pergotime oftast gör slemhinnan tunnare än vanligt och att ägget fäster ändå. Och sådär håller det på att dom säger olika. Vissa ger sexförbud bara det finns fler ägg andra bara om det finns fler ägg som är nästan lika stora och som kan hinna släppa. Till saken hör ju att det ligger ägg i våra äggblåsor och mognar hela tiden varje månad, bara att vi med pcos inte får ägg lika ofta eller aldrig som mognar så mycket så äggblåsan spricker. Även hos en kvinna utan pcos som inte äter pergo så mognar flera ägg men nästan alltid är det bara ett som utvecklas och blir stort nog att äggblåsan spricker. Resten tillbaka bildas. Så jag tycker det är jättekonstigt när en utbildad läkare ger sexförbud när någon tex har en blåsa på 20 mm som kommet spricka när som och två på kanske 11 och 13?! Men jag förstår det om en blåsa är 20 och en är 17. Sen kan man ju då vänta en eller två dagar och gå på vul igen och se om den på 17 mm avstannat. För har den det så vet man ju att man bara kommer släppa ett ägg. Jaja långt inlägg men man läser så mycket här på familjeliv och det får tankarna att snurra.

Det här med att äta pergo kräver mycket tid och man måste gå flera gånger och kolla upp sig varje cykel på vul. Där jag går nu så kollar jag upp blåsorna och hur äggen utvecklas och massa annat minst 3 gånger i veckan runt ägglossning. Det är ju tidskrävande för mig men också för dom men det ska vara tidskrävande för det ska kollas upp ordentligt! Tror en del ställen är lite slappa och ger sexförbud istället för att göra fler uppföljningar dom kommande dagarna för att verkligen se hur äggblåsorna utvecklas.

Nej jag tar inte tempen :)

• Finlandssvensk
    Jossan82 skrev 2016-09-25 01:02:20 följande:

Jag har också en milde pcos då jag väldigt smal och inte har några andra syptom som man ofta har vid pcos. Det ända är att jag inte släpper ägg varje månad. Jag har varit hos flera olika läkare nu när jag äter pergotime igen och där jag går nu så kollar dom hela tiden om och hur och hur många ägg som växer. Dom kollar också efter varje kur så man inte får cystor och liknande. Och är det något jag lärt mig då är det att man ska ta det dom säger med en nya salt. Vissa tror på varje ord som deras läkare säger och visst ska man lyssna men det är lite som med psykologi att det även finns olika saker dom läst, tar till sig och tror på.

En läkare på ett annat ställe skrev bara ut pergo och kollade aldrig upp mig med vul!!!??? Hade ingen aning då att så många ägg kan bildas och rinsker för trillingar osv. Jag får har jag lärt mig nu ofta flera stora äggblåsor som lätt kan släppa. Som tur var blev det bara en bebis den gången.

På det här stället så är dom super noggranna! Men alla läkarna jag träffat där säger ändå olika. En säger att man måste ha en slemhinna på minst 10mm för annars kommer inte ägget fästa. En annan säger att det inte spelar någon roll eftersom just pergotime oftast gör slemhinnan tunnare än vanligt och att ägget fäster ändå. Och sådär håller det på att dom säger olika. Vissa ger sexförbud bara det finns fler ägg andra bara om det finns fler ägg som är nästan lika stora och som kan hinna släppa. Till saken hör ju att det ligger ägg i våra äggblåsor och mognar hela tiden varje månad, bara att vi med pcos inte får ägg lika ofta eller aldrig som mognar så mycket så äggblåsan spricker. Även hos en kvinna utan pcos som inte äter pergo så mognar flera ägg men nästan alltid är det bara ett som utvecklas och blir stort nog att äggblåsan spricker. Resten tillbaka bildas. Så jag tycker det är jättekonstigt när en utbildad läkare ger sexförbud när någon tex har en blåsa på 20 mm som kommet spricka när som och två på kanske 11 och 13?! Men jag förstår det om en blåsa är 20 och en är 17. Sen kan man ju då vänta en eller två dagar och gå på vul igen och se om den på 17 mm avstannat. För har den det så vet man ju att man bara kommer släppa ett ägg. Jaja långt inlägg men man läser så mycket här på familjeliv och det får tankarna att snurra.

Det här med att äta pergo kräver mycket tid och man måste gå flera gånger och kolla upp sig varje cykel på vul. Där jag går nu så kollar jag upp blåsorna och hur äggen utvecklas och massa annat minst 3 gånger i veckan runt ägglossning. Det är ju tidskrävande för mig men också för dom men det ska vara tidskrävande för det ska kollas upp ordentligt! Tror en del ställen är lite slappa och ger sexförbud istället för att göra fler uppföljningar dom kommande dagarna för att verkligen se hur äggblåsorna utvecklas.

Nej jag tar inte tempen :)

Oj, det där verkar komplicerat. Varför ger dom sexförbud? För att det inte ska bli mer än ett barn eller vadå? Låter ju dumt med sexförbud när man har svårt som det är att få barn...

Jag kan inget om det där. Gyn sa att många med pco får barn inom ett år så vi måste försöka ett år innan vi får hjälp. Måste nu fråga på samma gång, tar läkarna förgivet att det är pcon som spökar när man söker hjälp eller blir det utredning för mannen också? Jag hoppas ju innerligt att jag slipper allt det där och att det ska lösa sig ändå :)
  • CrazyChristina
    Finlandssvensk skrev 2016-09-24 23:59:17 följande:

Måste man alltså ha temphöjning? Får kolla närmaste dagarna då :)

Jag har inte haft äl denna månad förutom idag då, men jag vet också att det kan vara lite hur som helst när man har pco....

Finns undantag såklart men efter ägget släppt börjar progesteron bildas av resterna från ägglossningen (gulkroppen) och det gör att tempen går upp. Om man har äl men ingen temphöjning kan man ha progesteronbrist och de brukar märkas av att man har få dagar mellan äl och mens om jag inte minns fel. Jag har aldrig haft äl utan temphöjning och som längst gick jag 61 dagar innan äl och då blödde jag inget mer än lite mellanblödningar.

Temphöjningen kan vara väldigt lite tex 0.15gr men oftast minst 0.2-0.5. Jag har märkt att jag ligger på 36.3 innan äl och 36.5 efter har jag haft äl, lägre temp än 36.3 har varit ett tecken för mig att äl krånglat speciellt när jag tom legat under 36.
  • Jossan82

Vissa med pco och pcos har ju inte ägglossning alls så då spelar det ju ingen hur länge man försöker. När vi försökte blir gravida första gången så visste jag inte att jag hade pcos och då blev jag gravid på 4-5 försöket. Andra gången vi försökte skaffa barn så höll jag på i 6 månader och sen kollade jag upp mig och fick reda på att jag hade pcos. Fick pergotime utskrivet och han var inte så intresserad av hur länge vi försökt bara av att vi försökt flera månader och av det han såg på vul. Han sa att det troligtvis skulle ta runt året för mig med pcos att bli gravid.

Den här gången när vi nu försöker bli gravida med vårt tredje barn så är dom inte intresserade alls av hur länge vi hållit på eftersom jag gått på pergo förut. När jah frågade min nuvarande läkare om han tror att jag kan bli garvid inom ett år utan att äta pergo så svarade han "inte så troligt" man blir inte klok på alla olika svar.

Fått sexfurbud den här månaden eftersom jag kommer släppa två ägg. Vi har redan två barn och vill bara ha ett till och inte tvp till :)

Om man vill ha tvilligar eller trilligar så är det ju bara att köra på men oftast så ger dom ju sexförbud eftersom det inte är optimalt att kanske bära mer än en bebis i magen. Men man gör ju som man vill, sexförbudet är deras sätt att ta ansvar som läkare eftersom om det blir mer än ett barn under en behandlig så är det hos dom ansvaret till det landar eftersom dom via vul kan se om risken för det finns. Risken för flerbörs är ju bra mycket större när man äter pergotime än när man inte gör det.

Det anses ju finnas så mycket mer risker med att bära fler än ett barn, större missfallsrisk, föda för tidigt och liknande.

Vi vill iaf inte få flerbörd och är superförsiktiga och unviker sex när risken finns.

Men hade jag kämpat i flera år och verkligen ville ha barn så snart som möjligt så hade jah kanske kört på ändå oavsett risken/chansen för tvillingar.

Många som försökt länge utreds ju för att se vad orsaken till barnlösheten kan vara och då kollar man ju ofta även upp mannen spermier. Vi har aldrig varit aktuella för det eftersom vi fått barn helt naturligt och vi vet att hans spermier och att min kropp funkar förutom just att jag har pcos.

Har man redan ett barn så får man ju inte heller ivf eller liknande utan att betala.

Om man bara har pcos så betyder ju inte det att man behöver ha svårt för att bli gravid utan tvärtom så har man oftast väldigt bra kvalite på äggen och väldigt många ägg!

Det ända som behövs är ju faktiskt att ägget ska växa och släppa och det är ganska lätt att åtgärda. Detta gäller självklart inte all med pcos men dom flesta!

Så det kommer säkert gå vägen för dig!!!

Så många som har pcos har försökt länge och trott att dom aldrig kommer bli gravida och måste göra ibf och liknade och sen efter 1-3 månader på pergotime så är dom gravida!

Jag har en riktig strulkropp men jag blev gravid på min första kur med pergo efter att ha försökt i flera månader ocj gråtit en massa!

Nu ska vi försöka för ett tredje barn och jag är coollugn för jag VET att det kommer funka! Kan ta 1 försök eller kanske 6 men det kommer gå och det brukar inte ta så lång tid.

• Finlandssvensk
    CrazyChristina skrev 2016-09-25 22:03:58 följande:
    Finns undantag såklart men efter ägget släppt börjar progesteron bildas av resterna från ägglossningen (gulkroppen) och det gör att tempen går upp. Om man har äl men ingen temphöjning kan man ha progesteronbrist och de brukar märkas av att man har få dagar mellan äl och mens om jag inte minns fel. Jag har aldrig haft äl utan temphöjning och som längst gick jag 61 dagar innan äl och då blödde jag inget mer än lite mellanblödningar.

Temphöjningen kan vara väldigt lite tex 0.15gr men oftast minst 0.2-0.5. Jag har märkt att jag ligger på 36.3 innan äl och 36.5 efter har jag haft äl, lägre temp än 36.3 har varit ett tecken för mig att äl krånglat speciellt när jag tom legat under 36.
    Jag har faktiskt tagit blodprov på alla hormoner då jag för flera år sedan gick till läkaren och undrade vad all min behåring berodde på. Att dom inte kom att tänka på pco då är jag förundrad över då det inte är direkt ovanligt. Det var inget som var för lågt iaf, det kommer jag ihåg :) En gång i mars lyckades jag faktiskt pricka in ett ägglossningstest då jag testade då jag hade höjd temp då (tempen ska väl komma efteråt så jag vet inte om det råkade vara en tillfällighet?) och då fick jag min mens efter 15 dagar. Få se om det blir 15 dagar nu också då. Förhoppningsvis kommer den inte alls ;)

Visst ska man ha förhöjd temp ända tills mensen kommer? Hade 36,27 den dagen jag hade ägglossning, 36,46 dagen efter men idag bara 36,16 så inte vet jag :(

Vi får se helt enkelt. Vi kör på till nyår såhär tänkte jag, i januari hör jag av mig även om vi inte aktivt försökt ett år riktigt då, men vi har ju kört oskyddat i mer än ett år redan nu!

• CrazyChristina
    Finlandssvensk skrev 2016-09-26 15:28:28 följande:

Jag har faktiskt tagit blodprov på alla hormoner då jag för flera år sedan gick till läkaren och undrade vad all min behåring berodde på. Att dom inte kom att tänka på pco då är jag förundrad över då det inte är direkt ovanligt. Det var inget som var för lågt iaf, det kommer jag ihåg :) En gång i mars lyckades jag faktiskt pricka in ett ägglossningstest då jag testade då jag hade höjd temp då (tempen ska väl komma efteråt så jag vet inte om det råkade vara en tillfällighet?) och då fick jag min mens efter 15 dagar. Få se om det blir 15 dagar nu också då. Förhoppningsvis kommer den inte alls ;)

Visst ska man ha förhöjd temp ända tills mensen kommer? Hade 36,27 den dagen jag hade ägglossning, 36,46 dagen efter men idag bara 36,16 så inte vet jag :(

Vi får se helt enkelt. Vi kör på till nyår såhär tänkte jag, i januari hör jag av mig även om vi inte aktivt försökt ett år riktigt då, men vi har ju kört oskyddat i mer än ett år redan nu!

Ja helst ska den vara uppe fram till bim men den kan ju dippa tex om man sovit med munnen öppen och sånt eller bara en tillfällig dipp. Och som jag skrev innan om man har progesteronbrist så kan man ha låg temp och lite kortare mellan äl och mens. Finns så mycket som kan fela.

Hoppas att du ska lyckas och slippa cirkusen med läkemedel och tester.
Svar på tråden Frågor angående pcos, ägglossning och ägglossningstest