• Jaijen

    Belöningssystem

    Hej!

    Vi är en familj med ett varsitt barn. Jag (mamma) har en dotter på 7 år och min sambo har en son på 6 år. 
    Vi har bott gemensamt i ett hus sedan januari i år. Jag har min dotter nästan jämt förutom ibland på helgerna och pojken är här varannan vecka.

    Vi känner att vi behöver ha ett belöningssystem. Vi har valt att använda oss av stjärnor som ska samlas under en månads tid så ska familjen göra något roligare tillsammans som t.ex badhuset, Leos lekland, bio o.s.v. 

    Hur gör man detta rent praktiskt, samlar man stjärnorna gemensamt? Ella ska dom ha varsin, eftersom pojken är här halva tiden bara? Har man gemensamt känns det som det andra barnet kanske blir mer drabbat av borttagande av en stjärna..

    Hur många stjärnor tycker ni att man ska kunna samla ihop allt som allt på en månad? 

  • Svar på tråden Belöningssystem
  • Carambolan

    Vad är det ni vill belöna? Vad vill ni uppnå med ett belöningssystem?

  • Piff

    Oavsett om barnen bor heltid/vv/vh så blir det ju negativt för den som sköter sig bäst om det är ett gemensamt belöningssystem? Jag har två barn i en kärnfamilj, om jag belönar fint uppförande med en stjärna, och bara ena barnet har tendenser till dåligt beteende (ta bort stjärna) så påverkas ju det "snälla" barnet av det trots att hon inte gör nåt.

    Jag skulle ta bort systemet och berömma rätt uppförande, korrigera om nån gör npt dumt. Sen hitta på utflykter osv tillsammans ändå. Sen kan man ju i vissa fall tex belöna att nån varit duktig länge med lekland ändå, och om andra barnet missköter sig kan konsekvensen bli att man får stanna hemma. Kanske känsligare i er sits än min.

    Alt ett eget belöningssystem med individuella belöningar!

  • Jaijen
    Carambolan skrev 2016-09-25 09:53:57 följande:

    Vad är det ni vill belöna? Vad vill ni uppnå med ett belöningssystem?


    Vi vill få fram att man inte kan få allt roligt om man inte hjälper till hemma, och framförallt om man inte lyssnar.

    Vi vill belöna när vi tex varit ute i köpcentret och barnen inte har sprungit sig igenom alla affärer och levt rövare, lyssnar att dom inte får springa vid vägen och bara gå rakt ut över gatan utan vänta på en av oss vuxna.

    Idag så ville pojken ha ett sugrör till frukost och vi har bestämt att vi inte ska använda det jämt utan bara vid kalas eller fredagsmys osv. Det blev en jättestor grej o pojken skrek och sa att vi bara klagar och får aldrig göra nått kul ( vi var på bio senast igår) och detta tog typ 1 timme innan han bittert satte sig o åt. 

    Det blir sån tråkig stämning, känns som vi bara tjatar om allt. Kanske kan det bli bättre om man kan få sätta upp en stjärna och känns sig uppskattad och att man varit duktig
  • Friedan
    Jaijen skrev 2016-09-25 10:11:37 följande:

    Vi vill få fram att man inte kan få allt roligt om man inte hjälper till hemma, och framförallt om man inte lyssnar.

    Vi vill belöna när vi tex varit ute i köpcentret och barnen inte har sprungit sig igenom alla affärer och levt rövare, lyssnar att dom inte får springa vid vägen och bara gå rakt ut över gatan utan vänta på en av oss vuxna.

    Idag så ville pojken ha ett sugrör till frukost och vi har bestämt att vi inte ska använda det jämt utan bara vid kalas eller fredagsmys osv. Det blev en jättestor grej o pojken skrek och sa att vi bara klagar och får aldrig göra nått kul ( vi var på bio senast igår) och detta tog typ 1 timme innan han bittert satte sig o åt. 

    Det blir sån tråkig stämning, känns som vi bara tjatar om allt. Kanske kan det bli bättre om man kan få sätta upp en stjärna och känns sig uppskattad och att man varit duktig


    Fast med er inställning förstår jag om det blir tjat om allt. Ni som vuxna har ju också ett ansvar att välja era strider. Vad hade det för betydelse om han fått ha sugrör? Det var tydligen viktigt för killen och jag förstår inte föräldrar som bråkar bara för att bråka, om skitsaker. Spara konflikter och regler till tillfällen och situationer där de gör skillnad. Då får ni gladare barn och kanske slipper ni belöningssystem där barnen ska förtjäna att få gå till simhallen (!?).
  • Jaijen
    Friedan skrev 2016-09-25 10:47:26 följande:
    Fast med er inställning förstår jag om det blir tjat om allt. Ni som vuxna har ju också ett ansvar att välja era strider. Vad hade det för betydelse om han fått ha sugrör? Det var tydligen viktigt för killen och jag förstår inte föräldrar som bråkar bara för att bråka, om skitsaker. Spara konflikter och regler till tillfällen och situationer där de gör skillnad. Då får ni gladare barn och kanske slipper ni belöningssystem där barnen ska förtjäna att få gå till simhallen (!?).
    Jag känner att vi väljer våra strider också. Det här mer sugrör blir tjatigt när man ska ha sugrör till varenda gång man ska dricka någonting. Det leks och bubblas och ingen slänger sina rör. Dessutom tar dom slut väldigt snabbt. Därför har vi valt att endast använda det vid kalas och fredagsmys. Vi är inte särskilt strikta.

    Som andra skrivit att belöna och korrigera när dom väl gör fel har vi såklart gjort tidigare.

    Vi berömmer ständigt när dom gör bra men med deras selektiva hörsel så kommer dom bara ihåg när vi sagt åt dem. Det var bara en ide med belöningssystem att det skulle bli mer tydligt att dom faktist har fått en stjärna
  • mullemamma

    Kanske lättare med direkta "belöningar", typ att om alla hjälper till att städa kan man göra något roligt sen. Eller om man sköter sig när ni är i centrum så orkar mamma baka med er sen, annars är hon för trött och måste vila.

    Hur ska ni göra om en samlat tillräckligt många stjärnor men den andra inte? Får bara den ena gå på utflykt då?

Svar på tråden Belöningssystem