• CinnamonGirl

Utbetalning från CSN

Får man pengar från CSN i december om man pluggar på högskola?

Jag har börjat plugga på högskola men får ännu inte studiemedel pga av poäng som släpar efter. Går inte att se på CSNs hemsida där det bara står att man ska logga in för att se utbetalningar, men det funkar ju bara om man är beviljad studiemedel.

Jag har kurser fram till den 23 december, sen är det juluppehåll och kurserna startar igen den 9 januari (2 veckors jullov alltså).

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Utbetalning från CSN
  • Mallemamma

Så här ser mina utbetalningar ut, då har jag sökt för heltidsstudier för två terminer. Så man får betalt under jullovet som om man studerade, kan däremot inte säga om det gäller för alla.

Man får extra i januari, men mindre i maj.

Jag har tilläggsbidrag för barn om summan är lite högre än andras.
  • CinnamonGirl

Okej, tack för att du delar med dig av din utbetalningsplan.

Jag får snällt vänta och hoppas att jag klarar min tenta och kan söka studiemedel.

• Mallemamma

Ja jag tror min utbetalningsplan är rätt standard :) brukar söka för så många veckor som möjligt i taget så man slipper vänta in studieresultat till ladok innan man får godkänt CSN över t e x terminsskifte

• Kerubmamman

Utbetalningsplanen kan variera från lärosäte till lärosäte beroende på hur terminerna är upplagda. Sen kan din utbetalningsplan skilja sig från dina kursares eftersom du blivit beviljad senare/färre antal veckor. Oavsett borde du inte bli helt utan i december. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • CinnamonGirl
    Kerubmamman skrev 2016-09-25 15:56:45 följande:
    Utbetalningsplanen kan variera från lärosäte till lärosäte beroende på hur terminerna är upplagda. Sen kan din utbetalningsplan skilja sig från dina kursares eftersom du blivit beviljad senare/färre antal veckor. Oavsett borde du inte bli helt utan i december. 
    Jo, vi har ju faktiskt jullov i två veckor, då är det inga föreläsningar eller uppgifter som ska göras, som jag vet att man kan få över jul och nyår för att få poäng. Vi börjar istället 1 vecka tidigare på hösten och slutar 1 vecka senare  på våren, så vi har 20 veckor per termin ändå.
  • Kerubmamman

Börjar vårterminen 9/1 eller är det nån vecka kvar på höstterminen? 

• CinnamonGirl
    Kerubmamman skrev 2016-09-25 16:15:38 följande:
    Börjar vårterminen 9/1 eller är det nån vecka kvar på höstterminen? 
    Höstterminen går till 20/1 och vårterminen börjar direkt därefter den 23/1.
  • Kerubmamman
    CinnamonGirl skrev 2016-09-25 16:34:22 följande:
    Höstterminen går till 20/1 och vårterminen börjar direkt därefter den 23/1.
    Då borde din decemberutbetalning se ut ungefär som Mellemammas. Det beror lite på om jullovet är officiellt (= inget csn) eller om det är självstudieveckor, vilket de flesta universitet/högskolor brukar köra med. 
  • CinnamonGirl
    Kerubmamman skrev 2016-09-25 17:46:10 följande:
    Då borde din decemberutbetalning se ut ungefär som Mellemammas. Det beror lite på om jullovet är officiellt (= inget csn) eller om det är självstudieveckor, vilket de flesta universitet/högskolor brukar köra med. 

Det är officiellt julledigt och inga självstudier, jag har frågat om det.
Svar på tråden Utbetalning från CSN