• Ankmeister

Val av sjuksköterskeutbildning, vad är bäst?

Hej! Har tänkt söka till syrrautbildningen i vår men behöver lite vägledning.

1. Är du nöjd med ditt yrkesval? Är syrrejobbet något du rekommenderar? (Jag har tänkt läsa spec. I medicinsk vård sen också. Om ngn har erfarenhet a det, berätta gärna! Trivs du?)

2. Var pluggade du och hur var det?

Jag velar mellan Lund, Linköping, KI och uppsala. Jag var först mest inne på lund men det verkar vara mer akademiskt snobbigt och dessutom långt från sthlm där jag har min familj. Är LiU bättre då? Det känns mer folkligt. Har jag rätt? Vill gärna vara i en öppen o avslappnad miljö och inte jurist/ekonomi-snobbarna jag hänger med varje dag här hemma. Gillar småstadsfolk! Helt klart fördel att man snabbt kan åka hem över helgen och krama på familjen!

Sen.. KI är ju outstanding gällande medicinsk utbildning, bra på CVet men tråkigt studentliv. Och Uppsala är ju som Lund fast nära hem och därför en fördel.

• Svar på tråden Val av sjuksköterskeutbildning, vad är bäst?
  • Porslinsblomman

Är distriktssköterska. Jag ÄLSKAR att jobba som ssk/dsk. Skulle dock inte rekommendera det till vem som helst. Det är jobbigt, särskilt som ny. Kan vara svårt att inte ta med sig jobbet hem de första året/åren. Yrket passar heller inte alla. Även om vissa seglar igenom utbildningen utan problem så är de personliga egenskaperna otroligt viktiga, vilket alla inte fattar.

Kan inte svara på dina funderingar om vilket lärosäte av dessa som är bäst, läste inte på något av dem.

• Mantrasina

Uppsala eller Lund på grund av studentlivet, helt klart. Vilket lärosäte som står på CVt är viktigt inom vissa yrkesområden - men inte inom vården/som sjuksköterska. Där är det vilka erfarenheter du har som är det viktiga!

Själv pluggade jag här i Uppsala, och trivdes bra både med utbildning och med staden. Det är förstås ett helvete att få tag i bostad om en inte har varit förutseende, alternativt kan köp, men det är samma sak i alla de städer du nämner. Uppsala har fördelen av att skolan håller till bara ett stenkast från själva sjukhuset där mycket av det praktiska undervisas, och förstås praktikerna. Det möjliggör också att det, åtminstone när jag läste, ofta är personer som arbetar kliniskt som håller i undervisningen. Superbra och viktigt med klinisk koppling likaväl som teoretisk grund!

• Ankmeister

Tack för era svar! Porslinsblomman, jag har tänkt en del på dedär med att ta med sig jobbet hem. Jag är tuff men kan bli otrolig berörd i visa situationer och jag skulle nog intr passa på t.ex. onkologen av det skälet att jag skulle tänka på patienterna privat, man träffar ju dem under en lång o svår period och skapar en personlig kontakt med dem och familjen.. Medan t.e.x akutvård är det mer snabba puckar och man hinner ej etablera en stark kontakt på samma sätt. Dsk så har man möjlighet till just till egen mottagning där patienter oftast inte alltid är extremt/akut sjuka, eller iafl inte lika påtagligt mkt som på onkologen. Man får ju testa olika avdelningar under utbildningen så man får väl en uppfattning då.. Men jag är faktiskt osäker på hur jag kommer reagera på all död och sjukdom som förekommer i jobbet. Det är väl mycket man får lära sig under sina hundår att bearbeta och kunna ha distans till det.

Jag har trivs inte heller med att vara för mycket "underdog". Vill kunna utföra arbetet på mitt sätt. Sen ska man göra sina uppgifter o prioritera rätt såklart men just att man inte har en chef som är på en hela tiden. Men ssk brukar väl vara de som styr upp vad alla ska göra och är "spindeln i nätet" så det borde ju passa då!

• Anonym (ssk också)

Val av högskola/universitet (säg inte "skola") spelar ingen som helst roll. Det är din sjuksköterskeexamen man vill åt (leg ansöker man om efter avslutad utbildning). Jag skulle istället fokusera på om det finns bostad i närheten av både undervisning och verksamhetsförlagd utbildning, det som slarvigt kallas praktik. Under utbildningens gång kommer du att hitta områden du gillar mer eller mindre. Alla tjatar om att bli BM, men efter återträff med kurserna tio år senare, är det bara två som blev det. Man hittar sin nisch.  

Svar på tråden Val av sjuksköterskeutbildning, vad är bäst?