• Äldre 26 Sep 11:23
    2209 visningar
    4 svar
    4
    2209

    chefen vill att jag går hem

    Jag har planerat gå hem 2 v innan bf och nu har jag 5 veckor kvar att jobba.
    Min chef pikar mig ständigt att jag kanske borde gå hem ännu tidigare (har en del problem med sömn och smärta så jag ör lite medtagen).
    Själv vill jag inte gå hem tidigare än två veckor pga ekonomiska anledningar och det är väl säkert inte så lätt att bli sjukskriven heller.

    Kan min chef "tvinga mig" att gå hem?

    Någon annan som känner igen sig?

  • Svar på tråden chefen vill att jag går hem
  • Äldre 26 Sep 11:27
    #1

    Nej din chef kan inte tvinga dig att gå hem. Beroende på vad du hart för jobb har dessutom din chef skyldigheter att anpassa dina arbetsuppgifter efter ditt "gravida tillstånd" så att säga. :)

  • Äldre 26 Sep 11:49
    #2
    SmultronSöt skrev 2016-09-26 11:27:02 följande:

    Nej din chef kan inte tvinga dig att gå hem. Beroende på vad du hart för jobb har dessutom din chef skyldigheter att anpassa dina arbetsuppgifter efter ditt "gravida tillstånd" så att säga. :)


    Även om jag inte kan arbeta av samma kaliber som vanligt?
    Kontorsjobb men mitt jobb kräver en del engagemang.. Som jag inte har
  • Äldre 26 Sep 12:30
    #3

    Japp, även om du inte kan arbeta i samma takt/utformning som du brukar. Du kan nog bara googla frågan om arbetsmiljö, chefens skyldigheter och graviditet, tror tex att gravida ska ha tillgång/möjlighet att lägga sig och vila kortare stunder om det krävs under arbetsdagen. 

    En annan sak du kan göra är att slänga iväg ett mail till din fackförening eller om ni har en arbetsmiljörepresentant på ditt jobb, förklara din situation och hur dina rättigheter/möjligheter till lättnad i arbetet ser ut. 

    För övrigt får jag säga - vilken oempatisk chef! Själv har jag haft tillgång till att gå iväg och lägga mig och vila samt att mina chefer (två olika men vid samma arbetsplats) skurit ner rätt rejält på mina arbetsuppgifter mot slutet av mina graviditeter och jag har inte ens behövt bett om det, lättnader har gjorts ändå. Har jobbat fram tills 2 veckor innan beräknad BF båda gångerna. 

    Lycka till! :) 

  • Äldre 26 Sep 12:33
    #4

    Självklart. Vad skulle han ha för nytta av någon personal som hela tiden håller på med sin mobil istället för att jobba?

Svar på tråden chefen vill att jag går hem