• Anonym (Amma)

Börja delamma hur gjorde ni?

Hur gjorde ni när ni skulle börja delamma?

Jag ha bestämt mig för att göra de av två anledningar,

Jag har en stor pojke som äter hela tiden och jag vantrivs helt enkelt med amningen som det är just nu, vet inte om de beror på att jag fick lite dålig start på BB med alltför stor press. I nuläget är amningen endast ett stress moment för mig och pojken blir inte nöjd alla gånger dessutom.

Har läst om delamning och tror de kan passa oss bra, sett många som skrivit om att dem inte mått bra under amningen precis som jag men då dom började delamma så har det blivit mindre press och dom har då klarat av att amma flera månader, vilket oxå är mitt mål med det hela.

Men hur gör man, just nu får han ca 40-50ml 2gånger per dygn då han inte blivit nöjd.

Ska jag successivt öka dessa två mål eller ja hur gjorde ni?

Tänker att hans mage kanske måste vänja sig sakta men säkert eller?

Igår då han fick ersättning ena gången så kräktes han upp allt, men fick de förklarat som att det va rätt vanligt om dom var glupsk?

Jag vet att man är en egoistisk mamma enligt många om man väljer bort amningen helt därför jag vill försöka med detta så inga onödiga påhopp tack!

• Svar på tråden Börja delamma hur gjorde ni?
  • Anonym (Klara)

Vi gjorde så att vissa mål ersattes med flaska med ersättning. Vi gav henne tills hon blev mätt. I början fick vi slänga lite ersättning efter varje mål men ganska snart lärde vi oss hur mycket hon ville ha. Sen får man så klart öka mängd i takt med att de växer.

Lite synd att den här möjligheten kommer i skymundan. Det pratas ofta om att amma eller inte amma. Men för många kan det här funka jättebra.

Jag blir lite nostalgisk när jag skriver det här. Min lilla bebis har fyllt två år nu. <3

• Anonym (Amma)
    Anonym (Klara) skrev 2016-09-26 14:53:18 följande:

Vi gjorde så att vissa mål ersattes med flaska med ersättning. Vi gav henne tills hon blev mätt. I början fick vi slänga lite ersättning efter varje mål men ganska snart lärde vi oss hur mycket hon ville ha. Sen får man så klart öka mängd i takt med att de växer.

Lite synd att den här möjligheten kommer i skymundan. Det pratas ofta om att amma eller inte amma. Men för många kan det här funka jättebra.

Jag blir lite nostalgisk när jag skriver det här. Min lilla bebis har fyllt två år nu. <3

Okej tack för svar :)

Men när våran pojke får ur flaska så ser de ut som att de rinner lite på sidan ibland, vad bero de på? Vi ha MAM flaskorna minsta storleken.

Och kan man ge ett helt mål utan att magen reagerar tokigt? :)

Han kräktes idag efter att han ätit en flaska med ersättning, han har aldrig gjort de förut,gissar på att han var för glupsk?

Ja jätte synd tycker jag att de pratas som att man måste utesluta antingen de ena eller de andra.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Amma) skrev 2016-09-26 21:24:38 följande:

Okej tack för svar :)

Men när våran pojke får ur flaska så ser de ut som att de rinner lite på sidan ibland, vad bero de på? Vi ha MAM flaskorna minsta storleken.

Och kan man ge ett helt mål utan att magen reagerar tokigt? :)

Han kräktes idag efter att han ätit en flaska med ersättning, han har aldrig gjort de förut,gissar på att han var för glupsk?

Ja jätte synd tycker jag att de pratas som att man måste utesluta antingen de ena eller de andra.

Vet tyvärr inget om kräkningarna. Vår dotter kräktes kopiöst oavsett vad hon åt. Hon fick aldrig några problem med matsmältningen iaf.
  • Fru Ve

Du kan försiktigt öka mängden ersättning dag för dag tills ni är uppe i en nivå som ni trivs med. Om du inte vill helamma så gör inte det, man mår bara dåligt då. Så känn inte dåligt samvete. Jag valde själv att försöka delamma med yngsta barnet p.g.a. liknande skäl som du. MEN måste bara tillägga att delamning inte funkar för alla (bl.a. inte för mig). Min son ville efter ett tag bara ha flaska och inte amma alls. Så jag fick välja då. Valde att gå tillbaka till helamning en period igen. Så risken finns att barnet blir väldigt "flaskvan". Det är ju mer bekvämt för barnet många gånger att äta på flaska, mer jobb med bröstet. Men om detta känns OK för dig så är det ju inget problem! Låt ingen annan styra hur du ska göra.

• Anonym (Amma)

Tack för dom hjälpsamma svaren :)!

Ytterligare en fråga, min pojke åt 70ml ersättning ikväll och gjorde efter cirka en kvart tecken på hunger igen, så eftersom man läser överallt att man aldrig ska neka dom mat så gav jag honom bröstet vilket han nöjt tog. Men efter ett tag så kräktes han (genom näsan och mun)

Så min fråga tror ni de berodde på ersättningen eller att han helt enkelt åt för mycket?

Och vad kan de typiska tecknen för mat betyda om det inte är just mat?, tecknen jag syftar på är nävarna in i munnen å skaka runt på huvudet - söker bröstet

• En kompis

Alla barn är så olika, och kan ju bara berätta hur det var för mig ich mina barn. Jag helammande mitt första barn, han kaskadkräktes flera gånger om dagen, vet inte varför, BVC fattade aldrig att det inte bara vara de där småkräkningarna som hamnar på hakklappen och kläderna, utan han tömde hela magen, men jag ammade honom igen så han blev mätt, och han är en smart och glad åttaåring nu Tror inte ditt barns kräkningar beror på ersättningen i alla fall. Mitt andra barn delammade jag tills hon var ca tre år. När jag inte ammade henne pumpade jag ut mjölk, men det räckte aldrig helt så hon fick en del ersättning också. Märkte aldrig av något problem med magen, och har aldrig läst eller hört om att barnen behöver vänja sig långsamt till det. Hade lyckligtvis inte heller problem med att skifta mellan bröst och flaska, men det är visst ganska vanligt att barnen bara vill ha det ena eller andra. Att prova några olika flaskor kan också vara smart. För oss funkade Philips avent flaskor och handpump suveränt, bättre än annat vi provat. Vill också bara stötta dig i att inte lyssna på de som tror sig vara bättre vetande vad gäller amning/inte amning. Tro på din egen magkänsla och lyssna lite på andra men mest på dig själv Så länge barn får närhet och kärlek och trygghet kan det inte gå helt fel med flaska det är jag övertygad om.

• En kompis

Alla barn är så olika, och kan ju bara berätta hur det var för mig ich mina barn. Jag helammande mitt första barn, han kaskadkräktes flera gånger om dagen, vet inte varför, BVC fattade aldrig att det inte bara vara de där småkräkningarna som hamnar på hakklappen och kläderna, utan han tömde hela magen, men jag ammade honom igen så han blev mätt, och han är en smart och glad åttaåring nu Tror inte ditt barns kräkningar beror på ersättningen i alla fall. Mitt andra barn delammade jag tills hon var ca tre år. Jag började från ena dagen till den andra när hon var två månader, hon fick då flaska mellan kl åtta och fem. När jag inte ammade henne pumpade jag ut mjölk, men det räckte aldrig helt så hon fick en del ersättning också. Märkte aldrig av något problem med magen, och har aldrig läst eller hört om att barnen behöver vänja sig långsamt till det. Hade lyckligtvis inte heller problem med att skifta mellan bröst och flaska, men det är visst ganska vanligt att barnen bara vill ha det ena eller andra. Att prova några olika flaskor kan också vara smart. För oss funkade Philips avent flaskor och handpump suveränt, bättre än annat vi provat. Vill också bara stötta dig i att inte lyssna på de som tror sig vara bättre vetande vad gäller amning/inte amning. Tro på din egen magkänsla och lyssna lite på andra men mest på dig själv Så länge barn får närhet och kärlek och trygghet kan det inte gå helt fel med flaska det är jag övertygad om.

• 23åring

Med första barnet började jag jobba när han bara var 6månader och sambon var då hemma. Jag pumpade så att det fanns mat han kunde ge sonen under dagarna så sonen har aldrig fått ersättning men han började få flaska med bröstmjölk redan vid 3månader då jag behövde vara borta och sedan flaska flera gånger om dagen från 6månader. Ammade honom tills han var 10månader.

Vi använde endast Medela Calma flaska och det fungerade hur bra som helst för oss att kombinera amningen med att ge ur denna flaska. Så verkar det som att din son blir mindre intresserad av bröstet, vissa barn blir ju det när de får flaska eftersom det är enklare för dem att dricka ur flaskan, men du ändå vill fortsätta amma så är mitt tips att testa den nappflaskan!

Har som sagt själv inte gett ersättning (helammar barn nr 2 nu) men har bekanta som testat att byta ersättning när de tyckt att deras bebisar börjat spy mycket när de börjat med ersättning och att det hjälpt. Har inga egna erfarenheter av detta men kan vara värt att testa. Lycka till :)

Svar på tråden Börja delamma hur gjorde ni?