Alternativa yrken för en sjuksköterska?
Jag har jobbat som sjuksköterska i knappt fyra månader och känner bara att jag hamnat helt fel! Jag avskyr det enorma ansvaret, att känna att folks liv hänger på MIG. Jag kan inte släppa tankarna på jobbet när jag kommer hem och mår bara allmänt dåligt över mitt yrkesval. I dagsläget jobbar jag på ett äldreboende och det av arbetet jag gillar är möten med planering kring de boende och de administrativa arbetsuppgifterna. Det jag tycker minst om är den arbetsledande funktionen jag har för omvårdnadspersonalen, jag är verkligen inte chefstypen.
Sjukhusjobben går bort, jag vägrar jobba treskift för en usel lön. Har haft funderingar på psykiatrin, men i så fall mottagningsarbete och det känns inte realistiskt utan att först jobba på avdelning, vilket jag alltså inte vill.
Vad kan man tänka sig för alternativa karriärvägar? Skulle man kunna komplettera med någon kurs för att få ett mer administrativt arbete kanske? Jag har funderat på jobb på Försäkringskassan till exempel, men vet inte riktigt vad jag skulle kunna komplettera med i så fall.
Jag är 37 år och har förbrukat mina terminer hos CSN, känner att jag borde ha hittat "mitt" yrke för länge sedan egentligen...