• Anonym790

    Pappa vägrar lämna ut pass

    Hej
    Min ex man ville resa till Irak och han fick barnens pass för att resa med de och nu när jag vill resa med på jullovet vägrar han lämna ut passen. 
    Vem ska jag vända mig till? han har gjort livet ett helvete för mig och varje gång är det något! 
    När jag kontaktade polisen sa de, ta kontakt med Soc och när man ringer de så säger de att vi kan inte göra något. Du får ta kontakt med familjerätten och därefter tingsrätten om det inte hjälper

    Finns det en annan väg än så? jag vet att det finns risk att han förlorar vårdnaden om de ifall det kommer till tingsrätten. 
    Tillägg är att vi har delad vårdnad men det blir svårare och svårare för han vill inte samarbeta

  • Svar på tråden Pappa vägrar lämna ut pass
  • Mrs Moneybags

    Du fick ju rådet från socialtjänsten att kontakta familjerätten.

    Gör det och gör det i tid, annars får du nog ställa in resan.

  • Anonym790
    Mrs Moneybags skrev 2016-09-27 10:40:54 följande:

    Du fick ju rådet från socialtjänsten att kontakta familjerätten.

    Gör det och gör det i tid, annars får du nog ställa in resan.


    Tänkte också på det men jag undrar vad händer ifall han vägrar och komma på familjerätt träffen
  • Anonym (//)
    Anonym790 skrev 2016-09-27 13:38:10 följande:
    Tänkte också på det men jag undrar vad händer ifall han vägrar och komma på familjerätt träffen
    Då går du till en advokat. Ett brev från advokat om stämning i domstol brukar få de flesta föräldrar att mjukna. Och om han fortfarande inte lämnar över passen så stämmer du honom på vårdnaden, det blir väldigt jobbigt för honom när han ska stå i rätten och förklara varför barnen inte får åka på semester med dig.
  • Anonym (Leila Hussein)
    Anonym (//) skrev 2016-09-27 14:16:39 följande:
    Då går du till en advokat. Ett brev från advokat om stämning i domstol brukar få de flesta föräldrar att mjukna. Och om han fortfarande inte lämnar över passen så stämmer du honom på vårdnaden, det blir väldigt jobbigt för honom när han ska stå i rätten och förklara varför barnen inte får åka på semester med dig.
    Finns ju risk att han sätter sig på ett plan till Irak och aldrig kommer tillbaka.
  • Anonym790

    Måste bara säga att jag är så besviken på svenska systemet :( 
    Familjerätten och soc säger att han kan neka barnen och resa för det behövs bägges samtycke medan om han åker utan din samtycke har han gjort brott och du kan polisanmäla han men polisen kan inte göra så mycket.
    Med andra ord han kan ta mina barn överallt och jag kan inte göra något

  • Anonym790
    Anonym (Leila Hussein) skrev 2016-09-27 20:12:47 följande:
    Finns ju risk att han sätter sig på ett plan till Irak och aldrig kommer tillbaka.
    Det är exakt det som kommer hända när han har sålt allting här och polisen kan inte göra något, polisen säger ring arlanda polis och de säger vi tar inte emot sånt
  • Anonym790

    Eftersom svenska systemet har så många håll, så undrar jag ifall en förälder kan makulera barnens pass?

  • Anonym (//)
    Anonym790 skrev 2016-09-28 11:50:34 följande:

    Eftersom svenska systemet har så många håll, så undrar jag ifall en förälder kan makulera barnens pass?


    Det ska man kunna göra som vårdnadshavare.
  • Anonym (Som vanligt)
    Anonym790 skrev 2016-09-28 11:49:07 följande:

    Det är exakt det som kommer hända när han har sålt allting här och polisen kan inte göra något, polisen säger ring arlanda polis och de säger vi tar inte emot sånt


    Varför lät du honom få passen då och varför tillät du barnen att resa dit om det nu är en uppenbar risk att han tar med dem dit och stannar?
Svar på tråden Pappa vägrar lämna ut pass