• NewportBeach

    Förtvivlad pappa!

    Hej allihopa!
    Här kommer ett inlägg från en förtvivlad pappa i södra Kalifornien. Träffade min numera exfru slutet på -98, gifte oss 2002 och fick barn 2006 och skilde oss 2012 flyttade isär i början på 2013. Jag bor våren 2013 i Kalifornien och har varit mycket i Sverige för att försöka träffa sonen vilket inte har fungerat något vidare. Kulminerade i april då jag inte tyckte att det fungerade alls och fick då veta att mitt ex hade gjort urkundsförfalskning på äktenskapsskillnaden när skickades in av henne. Jag trodde att vi hade gemensam vårdnad utan något reglerat umgänge men så fel jag hade. Hon hade efter att jag hade skrivit på ansökan fyllt i att jag skulle ha sonen varannan helg, 3 veckor på sommaren, varannat lov och betala 3ggr så mycket i underhåll som lagen säger och att vi hade bott isär sedan 2008 vilket gjorde att skillsmässan gick igenom utan något betänketid. Ingen på tingsrätten reagerade på att detta var handskrivet utan någon som helst signatur på detta. Jag fick aldrig domen utan trodde att vi hade gemensam vårdnad och skulle komma överens om umgänget som vi hade bestämt men så fel jag hade. Jag har gjort polisanmälan 5 ggr utan att någonting händer och är så trött på polisen så det

  • Svar på tråden Förtvivlad pappa!
  • NewportBeach

    Hej allihopa!
    Här kommer ett inlägg från en förtvivlad pappa i södra Kalifornien. Träffade min numera exfru slutet på -98, gifte oss 2002 och fick barn 2006 och skilde oss 2012 flyttade isär i början på 2013. Jag bor våren 2013 i Kalifornien och har varit mycket i Sverige för att försöka träffa sonen vilket inte har fungerat något vidare. Kulminerade i april då jag inte tyckte att det fungerade alls och fick då veta att mitt ex hade gjort urkundsförfalskning på äktenskapsskillnaden när skickades in av henne. Jag trodde att vi hade gemensam vårdnad utan något reglerat umgänge men så fel jag hade. Hon hade efter att jag hade skrivit på ansökan fyllt i att jag skulle ha sonen varannan helg, 3 veckor på sommaren, varannat lov och betala 3ggr så mycket i underhåll som lagen säger och att vi hade bott isär sedan 2008 vilket gjorde att skillsmässan gick igenom utan något betänketid. Ingen på tingsrätten reagerade på att detta var handskrivet utan någon som helst signatur på detta. Jag fick aldrig domen utan trodde att vi hade gemensam vårdnad och skulle komma överens om umgänget som vi hade bestämt men så fel jag hade. Jag har gjort polisanmälan 5 ggr utan att någonting händer och är så trött på polisen så det får vara nu. Snabbspolar till våren 2015 då umgänget helt slutar och fungera och tvingas stämma henne i domstol då hon vägrar och lämna ut passet inför sommarumgänget och vägrar och komunisera helt. I tingsrätten när jag begär ett interimistiskt beslut om umgänge så förklarar hon att orsaken till att hon inte vill lämna ut passet är för att jag skulle kidnappa sonen och behålla honom i USA. Om man är något påläst så förstår man att ta ett barn till USA inte kommer att slut bra då USA är en av Sveriges största kritiker gällande Haag konventionen och skulle kicka ut mig ganska omgående om jag hade min son där utan tillstånd. Fick interimistiskt beslut om umgänge 2 helger efter detta och drygt 3 veckor i slutet på sommaren med vite 15000:- per tillfälle. Första 2 helgerna fungerade hyfsat men inget umgänge inför sommarledigheten. Begärde verkställighet och vitet utdömdes + advokatkostnader.
    Detta skedde igen och är på väg och ske igen 3:e gången nu dock så hamnar skulderna hos kronofogden och har ingen verkan. Samman fattar lite hur hon agerar då detta blir så långt annars.

    Har redan från början stängt ute mig från tandläkare, läkar, dagis, fritids o skolbesök då jag har sagt att jag ville gå men inte orkade "bråka" då hon alltid vill gå på dessa och inser nu i efterhand att det var en del av "planen".

    Urkund på skillsmässoansökan till hennes fördel både ekonomiskt och umgängesmässigt.

    Vägrar och kommunisera. Svarar inte på sms, samtal och läger på när hon hör att det är jag vid skyddat nr.

    Vägrar och följa tingsrättens beslut. Vite utdömt.

    Det går månader utan kontakt med sonen. Hon vägrar och medverka till någon kontakt.

    Blandar in sonen i saker som berör vuxna och han skickat sms till mig där han anklagar mig för saker.

    Pratar med skolan för att smutskasta mig så när jag kommer dit för att träffa honom så säger de frågande vad jag gör där och måste gå till tingsrätten som skickar dom till skolan för att klargöra vad som gäller.

    Samma sak med fritids kommer dit och de står i dörren och hindrar mig. Måste återigen gå till rektorn för att klargöra vad som gäller.

    Sonen har börjat ny skolan och det första hon gör är att skriva till skolan och smutskasta mig tar med sonen och "tvingar" honom och säga att han inte vill att jag ska ringa honom dit till rektorn.

    Har nu inte träffat honom på 8 månader och ingen som helst kontakt på drygt 3 månader. Försöker få till kontakt men mamman vägrar och skyller på att sonen bestämmer själv och inte vill.

    Har blockerat iMessage så jag inte kan komunisera med sonen och han kan inte skicka sms eller ringa mig då han har kontantkort.

    Hennes ombud har ringt mina vittnen och smutskastar mig har sagt om detta sker igen så kommer jag stämma henne för förtal.

    Manipulerar sonen att säga saker inför familjerätten, fritids, skolan m.m

    Sonen hade förra året 20 % frånvaro med ont i magen, huvudet med 1-3 dgr frånvaro. Som tur är så är sonen extremt begåvad och ligger ändå först i klassen.

    Kan fortsätta lika mycket till men ville bara ge en bild av situationen.

    Hur mycket kan man hålla på som vårdnadshavare och ljuga, smutkasta, misskreditera, förtala m.m.

    Man verkar helt ha glömt bort att i detta så finna det en liten 10 årig killen som sitter i kläm och mår dåligt och mamman bara ger 100 % för att kasta skit på mig istället för att försöka få till ett fungerande samarbete.

    Känns hopplöst inför huvudförhandligen då jag är umgängesförälder och bor utomlands.

    Sonen behöver en lugn och trygg miljö där ingen vuxen trycker på och att han kan ha en bra kontakt med båda föräldrarna via telefon och via umgänge.

    Hade jag som pappa agerat på detta vis så är jag ganska säker att jag hade förlorat vårdnaden för länge sedan. Känns som lagstiftningen är från 1800 talet även om en förändring sakta sker.

    Hoppas på det bästa!

  • MammaJD

    Har inga råd att ge annat än att skriva att jag lider med dig. Nu har jag ju bara läst din version och det är ju din verklighet och jag förstår hur tufft det måste vara. Jag vet av erfarenhet hur smutsiga vårdnadstvister kan bli och hur mycket föräldrar är villiga att ljuga. Och hur de använder barnen... Jag hoppas det löser sig på bästa sätt för din son och att ni föräldrar kan komma överens.

  • Dixie

    Men hur planerar du att vara en närvarande förälder om du bor på andra sidan jordklotet?!

    Du kan ju inte signera skolpapper, följa med på utv samtal etc.

  • surfersara

    Så sjukt tråkigt att höra :(, lider med dig.


    Ligg på polisen så att de driver det vidare, vad din fru gjort och gör är ju absolut inte ok. 

    Lycka till!

    (och btw, bara för att du nu bor i Kalifornien behöver ju ändå inte betyda att du inte kan få ta del så mycket det nu bara är möjligt. Klart att det vore enklare om du bor i Sverige men hon borde ju vilja försöka hjälpa till så att ni kan ha kontakt, herregud det är inte så svårt med facetime etc, och det är ganska billigt och snabbt att flyga emellan, och med lönerna i Kalifornien har du förhoppningsvis möjlighet till det. Tänk vad spännande det kommer att vara för er son när han är lite äldre och kan komma till USA och bo hos dig då och då. Vi bor i San Francisco och jag åkte precis hem igen med min 9 månaders så hon får träffa mormor och morfar, kusiner etc igen :) )

Svar på tråden Förtvivlad pappa!