Snabb och enkel svamprätt, tips
Kan någon ge ett bra recept på pasta(helst!)//alternativt en paj
Det jag har hemma, som kanske skulle pass,är champinjoner & kantareller, lök, vitlök, phillaost, cheme fraiche, pasta, grädde..
Tacksam för svar =)
Kan någon ge ett bra recept på pasta(helst!)//alternativt en paj
Det jag har hemma, som kanske skulle pass,är champinjoner & kantareller, lök, vitlök, phillaost, cheme fraiche, pasta, grädde..
Tacksam för svar =)
Jag hade bara fräst svamp och hackad lök i smör med lite salt och sen slagit på antingen grädde eller creme fraiche beroende på hur syrligt du vill ha. Perfekt pastasås. Vill du ha mer protein är det gott med kikärtor i, bara att ha i färdigkokta tillsammans med grädden så att de hinner värmas utan att bli mosiga.
Jag hade bara fräst svamp och hackad lök i smör med lite salt och sen slagit på antingen grädde eller creme fraiche beroende på hur syrligt du vill ha. Perfekt pastasås. Vill du ha mer protein är det gott med kikärtor i, bara att ha i färdigkokta tillsammans med grädden så att de hinner värmas utan att bli mosiga.
Min "go-to" svamp-sås till pasta är ungefär som Carambolan beskriver...
Jag fräser upp lök (charlotte, gul, silver, beror på vad jag har hemma. charlotten e godast tycker jag, men ingen större skillnad egentligen), i med kryddor (peppar, torkade örter som timjan rosmarin mejram körvel dragon), ev. lite vin/sherry som får reducera till nästan ingenting, och i med vitlök.
I med svampen, och när den är färdig (ingen mer vätska) så häller jag i lika delar grädde och creme fraiche. Sedan har jag gärna i en ohygglofil mängd med parmesan också, men det är ju valfritt.
Kan serveras till pasta som det är, eller till en bit kött om man gillar sådant.
Fräs svampen torr, tillsätt smör och hackad lök. I med grädde. Krydda med salt och peppar. Strö över ost vid servering