• Anonym (Orkar inte)

Något är så FEL med mig!

Vet inte var jag ska börja. Jag mår så dåligt. Är så otroligt trött, trött. Kan sova hela dagarna. Nätterna oroar jag mig pga ekonomiska problem. Så har svårt att sova och vaknar mitt i natten och mår dåligt över ekonomin och jobbet. Jobbet ja, jag vantrivs något fruktansvärt. Känner mig så totalt värdelös och dålig, mitt självförtroende försvinner mer och mer för varje dag. Jag har inte jobbat där länge. Fick missfall I vecka 13 för två veckor sedan. Efter det har jag inte orkat jobba, har inte orkat något alls. Inte städat hemma. Vill bara sova, sova och sova... Har värk i hela kroppen, huvudvärk och mår illa. Dag efter dag. Vill bara sova och inte vakna.

• Svar på tråden Något är så FEL med mig!
  • PadimeP

Sjukskriv dig en period och sov tills du sovit klart. Du kanske måste lyssna på din kropp och ta det lugnt ett tag. Vad är det för ekonomiska bekymmer? Är de stora? Har du råd att vara sjukskriven med gott samvete.

• Anonym (Orkar inte)
    PadimeP skrev 2016-09-27 16:32:27 följande:

Sjukskriv dig en period och sov tills du sovit klart. Du kanske måste lyssna på din kropp och ta det lugnt ett tag. Vad är det för ekonomiska bekymmer? Är de stora? Har du råd att vara sjukskriven med gott samvete.

Tack för svar! Nej, jag har inte råd att vara sjukskriven dessvärre. Senaste tiden har jag inte kommit ur sängen, jag är så fullständigt utmattad och har så ont i kroppen. Jag får inte ekonomin att gå ihop, inte ens om jag jobbar varje dag. Går back några tusen varje månad, får skjuta på räkningar och brev från kronofogden ramlar in. Jag separerade från barnens pappa för tre år sedan, och bor kvar i huset. Ville inte att barnen skulle drabbas mer än nödvändigt. Svårt att få lägenhet och har bara deltidsarbete.
  • Anonym (jultomten)

Börja med ett besök till vårdcentralen för att utesluta sjukdom. Sedan vore det på sin plats att du skaffar dig heltidsjobb om det är möjligt eller i alla fall anmäler dig på arbetsförmedlingen, ställer dig i bostadskön och säljer huset och köper mindre och billigare. Tror jag skulle kunna vara en bra första början

• Anonym (Orkar inte)
    Anonym (jultomten) skrev 2016-09-27 17:19:02 följande:

Börja med ett besök till vårdcentralen för att utesluta sjukdom. Sedan vore det på sin plats att du skaffar dig heltidsjobb om det är möjligt eller i alla fall anmäler dig på arbetsförmedlingen, ställer dig i bostadskön och säljer huset och köper mindre och billigare. Tror jag skulle kunna vara en bra första början

Har varit på vårdcentralen, de har kollat sköldkörteln mm. Men de tror det är psykiskt. Anmäld på arbetsförmedlingen är jag, och står även i bostadskö.
  • Anonym (jultomten)
    Anonym (Orkar inte) skrev 2016-09-27 17:48:44 följande:

Har varit på vårdcentralen, de har kollat sköldkörteln mm. Men de tror det är psykiskt. Anmäld på arbetsförmedlingen är jag, och står även i bostadskö.

Då återstår det för dig att sälja huset och köpa någonting mindre. Och sedan ta itu med resten.
  • anonymäz

Jag lider verkligen med dig kan inte vara lätt. Du skrev att du fick missfall, är du tillsammans med den killen? Isf förstår han dig och tar hand om dig?

Jag skulle tro att du är nere/deprimerad eller har ångest liknande symptom. Du beskrev inte jättemycket så svårt att veta exakt vad det kan vara med har man fått missfall, inte trivs på sitt jobb och är orolig och stressad vore det omänskligt att inte må dåligt?! 

Jag tror du behöver tid, du hade också behövt lugn.. Jag tror din själ behöver återhämta sig och behöver läka fast att det "inte går" pga att du är tvingad att jobba som det verkar, pga kostnader och oro över barnet. 

Detta samhället är sjukt på många sätt. Min bästa killkompis tog livet av sig för några år sedan hans mamma hittade honom och fick bara vara sjukskriven i 2 veckor?! Tror de att man är någon jävla robot eller?! Min älskade pappa avled i cancer när jag var barn och vår familj fick ingen hjälp i överhuvudtaget. 

Menar bara att jag inte förstår hur samhället fungerar! Allt handlar om egoism och pengar. 

Nu vet jag inget om dig... Men skulle det kunna vara så att du har en diagnos fast som du själv inte vet om? (själv har jag Asperger och adhd.) 
    Tänkte eftersom du har kronofogden på dig och har verkar satt dig i ett liv du inte klarar av... Menar inget illa utan menar väl, att hjälpa dig. Många har diagnoser idag utan att veta om det. Samhället innefattar mer krav och att man ska klara av att vara mer social, stress och press. Så var det inte förr-- Därför tror jag dessa diagnoser bara kommer öka och öka...

Ta hand om dig. Hör av dig om jag kan göra något. Mvh

• Anonym (Orkar inte)
    anonymäz skrev 2016-09-27 18:17:41 följande:

Jag lider verkligen med dig kan inte vara lätt. Du skrev att du fick missfall, är du tillsammans med den killen? Isf förstår han dig och tar hand om dig?

Jag skulle tro att du är nere/deprimerad eller har ångest liknande symptom. Du beskrev inte jättemycket så svårt att veta exakt vad det kan vara med har man fått missfall, inte trivs på sitt jobb och är orolig och stressad vore det omänskligt att inte må dåligt?! 

Jag tror du behöver tid, du hade också behövt lugn.. Jag tror din själ behöver återhämta sig och behöver läka fast att det "inte går" pga att du är tvingad att jobba som det verkar, pga kostnader och oro över barnet. 

Detta samhället är sjukt på många sätt. Min bästa killkompis tog livet av sig för några år sedan hans mamma hittade honom och fick bara vara sjukskriven i 2 veckor?! Tror de att man är någon jävla robot eller?! Min älskade pappa avled i cancer när jag var barn och vår familj fick ingen hjälp i överhuvudtaget. 

Menar bara att jag inte förstår hur samhället fungerar! Allt handlar om egoism och pengar. 

Nu vet jag inget om dig... Men skulle det kunna vara så att du har en diagnos fast som du själv inte vet om? (själv har jag Asperger och adhd.) 

Tänkte eftersom du har kronofogden på dig och har verkar satt dig i ett liv du inte klarar av... Menar inget illa utan menar väl, att hjälpa dig. Många har diagnoser idag utan att veta om det. Samhället innefattar mer krav och att man ska klara av att vara mer social, stress och press. Så var det inte förr-- Därför tror jag dessa diagnoser bara kommer öka och öka...

Ta hand om dig. Hör av dig om jag kan göra något. Mvh

Tack! Ja, jag är tillsammans med killen. Men vi är särbo just nu, allt blev så jobbigt. Missfallet och mitt dåliga mående har slitit på vår relation. Jag tror med att jag är deprimerad, har varit det tidigare, och äter antidepressiva sen flera år. Jag är så trött, fysiskt och psykiskt, vill bara sova resten av mitt liv känns det som. Jag kan mycket väl ha någon odiagnosticerad diagnos, det skulle inte förvåna mig alls.
  • Anonym (y)
    Anonym (jultomten) skrev 2016-09-27 17:51:05 följande:
    Då återstår det för dig att sälja huset och köpa någonting mindre. Och sedan ta itu med resten.
    Precis, att ha det så där är ju ekonomiskt ohållbart i längden. Gå back några tusen per månad funkar ju inte! Så kan man prata med psykiatrin om en utredning om neuropsykiatriska utredningar osv.
  • villhjälpa

Hej!
    Skrev ett långt svar som försvann
    Men provar igen!
    Jag förstår din situation upplevs riktigt svår, det är den också!
    Jag tänker spontant när jag läser om dig att du kan lida av hormonella obalanser som behöver korrigeras. Jag vet lite för lite om dig. Ålder, tidigare besvär av PMS, trötthet, utmattninng nedstämdhet, besvär under eller efter graviditeter med utmattning, PMS etc. Det startar oftast där med hormonella obalanser. En del har besvär redan tidigare i livet, för de är känsliga för stress och lättare får obalanser. Många får utskrivet p-piller vilket inte alltid hjälper, en del mår faktiskt sämre. 
    Jag tänker att bioidentiska hormoner och kosttillskott kan vara en hjälp för dig att komma i balans. De kan hjälpa dig framåt och bli mer balanserad och slutligen må mycket bättre igen. Du behöver samtidigt jobba med stressen, för den stör den fina balansen alla dina hormoner behöver för att må bra. Sök hjälp hos sjukvården och be att få remiss till ett stressbehandlingsprogram, försäkra dig om att du kan få KBT via psykoog. Ej psykolog utan den kunskapen, du behöver KBT! Via sjukvården och stå på dig. Gå inte med på antidepressiva initialt- det är troligast inte lösningen. Du har troligast för lite serotonin, dopamin och noradrenalin. Det kan du få via koststillskott. Antidepressiva hjälper din kropp att öka det serotonin du har, men om du bara har två från början och medicinen stöttar upp så det blir fyra så fattas det fortfarande sex st om du behöver 10 för att må bra. Hänger du med?  
    Så prova med bioidentiska hormoner och kosttillskott. Bioidentiskt progesteron rätar upp på bla PMS, rikliga blödningar, humörsvängningar. Det kan ta några cykler, så det behövs lite tålamod. Själv märkte jag förbättring redan första gången. Jag orkade ta initiativ, livet kändes lite lättare och roligare Kosttilskotten hjälper att öka din nivå av serotonin, noradrenalin och dopamin. Du kommer även behöva korrigera din kosthållning på sikt, men det kommer när man börjar må lite bättre och ens orkar tänka på det.
    Det är en tuff resa du har framför dig, men den kan bli kortare om du kompletterar sjukvårdens hjälp med de bioidentiska hormonerna och tillskotten. Observera att sjukvården ej är så insatt i detta ännu, så troligast kommer din läkare inte förstå det upplägget. Hitta all hjälp du kan få i din omgivning med att reda ut det ekonomiska läget, låt någon göra det praktiska arbetet i det tills du själv orkar igen.
    Ja, jag kan skriva mycket om detta...har själv lidit i 4 år. Men nu hittat de bioidentiska hormonerna...jag hamnade på din tråd av en händelse när jag försökte hitta andras beskrivningar på utsättningssymtom. För jag håller på att skrota mina antidepressiva nu. Mitt stöd är Mia Lundin och hennes bok. Den följer jag och den är toppen. Googla henne och biodidentiska hormoner rent generellt, så får du mer kunskap än det jag skrivit här. Jag vill bara visa dig att denna vägen finns!!
    Jag hoppas du vågar satsa, krämen och tillskotten kommer kosta dig några kronor, men kommer troligen vara den bästa investering du någonsin gjort på lånade pengar!
    En träningsform, eller snarare avslappningsform som ibland också kan fås via din sjukgymnast är Mediyoga. Mycket bra för stressreducering. Det kan du göra hemma själv med ljudfil. Den kostar, men om du får gå hos sjukgymnasten så går det på ditt högkostnadskort!!
    Jag håller tummarna för dig!!

• villhjälpa

Hej igen!
    Glömde också att nämna det att i den situation du är nu, så är det helt OK att bara få vara trött och din kropp säger troligast dig just nu: "Varva ner, jag behöver vila och sömn". För det är i sömnen du återhämtar dig, både mentalt och psykiskt. Så vila på så mycket du har möjlighet till på dagen, men försök komma ut i dagsljuset en stund. Skaffa goda sömnrutiner. I säng med dig själv och barnen i tid. Barnen så klart tidigare, men senast kl 22 för dig, gärna tidigare om du måste upp tidigt för att få klart barn och dig själv. Det är då kroppen behöver sömnen för att starta alla läkande processer, få dina hormoner i balans. Är du i aktivitet senare riskerar du störa din återhämtning som just nu är superviktig för dig!
    I boken jag nämnde finns också tips på kosttillskott som hjälper skenande, tankar oro och sömnsvårigheter. Det är en del av dem jag nämnde i förra inlägget. Det hjälper mig och har hjälpt många andra har jag förstått! 
    Utifrån min egen erfarenhet när man är så trött så man inte orkar något, så vila så mycket som möjligt. Gör hushållssysslor i det du finner mest nödvändigt och gör dem i små steg i taget. Ibland kan det för vissa vara ansträngning nog att ta fram dammsugaren... jag fick lära mig att dammsuga en del av ett rum i taget, att det kunde vara tillräckligt och sen dags att vila igen. För dig tänker jag att din prioritering inte behöver ligga på städning just nu, utan att få mat och kläder och omsorg till barnen på plats så gott som möjligt utifrån dina förutsättningar. Och ta hjälp av alla du bara kan!! 
    En del tar till träning för att mota stress. Men i vissa fall har det gått så långt att kroppen faktiskt inte klarar större fysisk aktivitet. Man kan tro att en joggingrunda eller promenad i rask takt ska vara gynnsamt. Men inte i ett utmattat läge. Så var försiktig om du har några sådana tankar på att försöka bli bättre just nu. Gå korta lugna promenader. Bara ett varv runt kvarteret kan vara tillräcklig belastning för en riktigt utmattad kropp! Så känn efter i allt du gör hur din kropp svarar på det och anpassa dig efter det framöver....
    Känns som allt jag skriver kanske kan vara svårt att ta emot för dig just nu, det är mycket. Men ta emot det du orkar och vill!
    Vill bara dela med mig av mina erfarenheter och kunskaper från mina år...
    Det finns hjälp att få, men det gäller att hamna rätt från början...så det slipper bli många år! Verkligen, kolla in boken. Kanske den går att låna på biblioteket, eller önska den i present av någon!

• Anonym (jultomten)
    Anonym (y) skrev 2016-09-28 09:12:54 följande:

Precis, att ha det så där är ju ekonomiskt ohållbart i längden. Gå back några tusen per månad funkar ju inte! Så kan man prata med psykiatrin om en utredning om neuropsykiatriska utredningar osv.

Exakt. Det är ju inte konstigt om man blir utmattad av en privatekonomisk härdsmälta. Snarare är det en normal reaktion på en yttre påfrestning.

Om man går back flera tusen varje månad och får kravbrev från kronofogden är det hög tid att göra förändringar. Antingen höja sina inkomster eller sönka sina utgifter. Helst både ock.
  • Anonym (Orkar inte)

Jag har nu lyckats ta tag i i alla fall ett par saker. Jag har varit på VC och förklarat för läkaren hur jag mår. Blev sjukskriven omgående. Sedan så har jag kontaktat en mäklare, som ska komma hit nästa vecka. Går back nästan 10 000 kr denna månaden, pga frånvaron pga missfallet och att jag har vabbat. Fy fan. Hur ska man kunna slappna av i denna sitsen. Tar avstånd från min pojkvän för jag känner mig inte värd honom, känner mig som en belastning för honom, precis som för alla andra.

• Anonym (Orkar inte)
    villhjälpa skrev 2016-09-28 10:52:51 följande:

Hej!

Skrev ett långt svar som försvann

Men provar igen!

Jag förstår din situation upplevs riktigt svår, det är den också!

Jag tänker spontant när jag läser om dig att du kan lida av hormonella obalanser som behöver korrigeras. Jag vet lite för lite om dig. Ålder, tidigare besvär av PMS, trötthet, utmattninng nedstämdhet, besvär under eller efter graviditeter med utmattning, PMS etc. Det startar oftast där med hormonella obalanser. En del har besvär redan tidigare i livet, för de är känsliga för stress och lättare får obalanser. Många får utskrivet p-piller vilket inte alltid hjälper, en del mår faktiskt sämre. 

Jag tänker att bioidentiska hormoner och kosttillskott kan vara en hjälp för dig att komma i balans. De kan hjälpa dig framåt och bli mer balanserad och slutligen må mycket bättre igen. Du behöver samtidigt jobba med stressen, för den stör den fina balansen alla dina hormoner behöver för att må bra. Sök hjälp hos sjukvården och be att få remiss till ett stressbehandlingsprogram, försäkra dig om att du kan få KBT via psykoog. Ej psykolog utan den kunskapen, du behöver KBT! Via sjukvården och stå på dig. Gå inte med på antidepressiva initialt- det är troligast inte lösningen. Du har troligast för lite serotonin, dopamin och noradrenalin. Det kan du få via koststillskott. Antidepressiva hjälper din kropp att öka det serotonin du har, men om du bara har två från början och medicinen stöttar upp så det blir fyra så fattas det fortfarande sex st om du behöver 10 för att må bra. Hänger du med?  

Så prova med bioidentiska hormoner och kosttillskott. Bioidentiskt progesteron rätar upp på bla PMS, rikliga blödningar, humörsvängningar. Det kan ta några cykler, så det behövs lite tålamod. Själv märkte jag förbättring redan första gången. Jag orkade ta initiativ, livet kändes lite lättare och roligare Kosttilskotten hjälper att öka din nivå av serotonin, noradrenalin och dopamin. Du kommer även behöva korrigera din kosthållning på sikt, men det kommer när man börjar må lite bättre och ens orkar tänka på det.

Det är en tuff resa du har framför dig, men den kan bli kortare om du kompletterar sjukvårdens hjälp med de bioidentiska hormonerna och tillskotten. Observera att sjukvården ej är så insatt i detta ännu, så troligast kommer din läkare inte förstå det upplägget. Hitta all hjälp du kan få i din omgivning med att reda ut det ekonomiska läget, låt någon göra det praktiska arbetet i det tills du själv orkar igen.

Ja, jag kan skriva mycket om detta...har själv lidit i 4 år. Men nu hittat de bioidentiska hormonerna...jag hamnade på din tråd av en händelse när jag försökte hitta andras beskrivningar på utsättningssymtom. För jag håller på att skrota mina antidepressiva nu. Mitt stöd är Mia Lundin och hennes bok. Den följer jag och den är toppen. Googla henne och biodidentiska hormoner rent generellt, så får du mer kunskap än det jag skrivit här. Jag vill bara visa dig att denna vägen finns!!

Jag hoppas du vågar satsa, krämen och tillskotten kommer kosta dig några kronor, men kommer troligen vara den bästa investering du någonsin gjort på lånade pengar!

En träningsform, eller snarare avslappningsform som ibland också kan fås via din sjukgymnast är Mediyoga. Mycket bra för stressreducering. Det kan du göra hemma själv med ljudfil. Den kostar, men om du får gå hos sjukgymnasten så går det på ditt högkostnadskort!!

Jag håller tummarna för dig!!

Tack!! Jag har reserverat böckerna på mitt bibliotek nu, ser fram emot att läsa dem! Antidepressiva tar jag sedan många år, men är öppen för alternativ. P-piller får jag inte äta, och vill inte heller. Skriver mer lite senare, när jag har lite mer ork och tid! Men tack än en gång för att du tog dig tid att skriva så långa och utförliga svar till mig!
  • Anonym (jultomten)
    Anonym (Orkar inte) skrev 2016-09-29 18:32:30 följande:

Jag har nu lyckats ta tag i i alla fall ett par saker. Jag har varit på VC och förklarat för läkaren hur jag mår. Blev sjukskriven omgående. Sedan så har jag kontaktat en mäklare, som ska komma hit nästa vecka. Går back nästan 10 000 kr denna månaden, pga frånvaron pga missfallet och att jag har vabbat. Fy fan. Hur ska man kunna slappna av i denna sitsen. Tar avstånd från min pojkvän för jag känner mig inte värd honom, känner mig som en belastning för honom, precis som för alla andra.

Bra jobbat!! Tror inte att du kan bli frisk och pigg med ett hus som du inte har råd med. Tror att du gjort helt rätt. Börja planera för ett bra billigt boende. Skulle rekommendera dig att hitta såpass billigt så du aldrig behöver ligga på marginalerna. Om du senare får heltidsjobb eller bli sambo igen kan du alltid byta upp dig. Men har man goda ekonomiska marginaler och har råd att spara till en liten buffert så sover man mycket bättre. Tror du behöver göra annat också för att må bra men det var ett bra första steg.
  • villhjälpa

Ja, verkligen bra jobbat!!

Att känna sig mindervärdig är mycket vanligt när man är i obalans, tyvärr! Men det är du inte, mindre värd alltså! Kom ihåg det! Det kommer du också att se när du står starkare igen.

Din pojkvän står säkert helt villrådig å sin sida. Sin sorg som han troligast har över missfallet och kanske osäkerhet i hur kunna vara stöd även i det som varit jobbigt innan missfallet. Släpper du in honom?

Har du orkat/hunnit titta på Mias hemsida? Där finns formulär man kan ladda hem i form av brev till sin partner. Det kan vara en hjälp för dig att hitta ord om du känner att du behöver det!?

Bra att du tagit tag i de ekonomiska bekymren! Alla stressorer som finns behöver reduceras i så snabb takt DU klarar av. Och en stressor behöver inte bara vara yttre händelser. Det kan vara gamla känslor som behöver bearbetas.

Alltså inte glömma att det inte bara är vardagsstressen i form av praktiska göromål som kan stressa.

Sen är ett missfall både en känslomässig och hormonell härdsmälta. Otroligt stressande både psykiskt men också en fysiologisk förändring för din kropp att hantera. Hormonerna är verkligen i obalans. Viktigt att tänka på och ha förståelse o respekt för. Lite som att om man har en svår influensa så behöver man ta hand om sig och låta kroppen få läka innan man orkar igen. Men det här är flera ggr tuffare än en influensa! Tänk också på att kvinnokroppen är ett delikat system av hormoner och den behöver tillbaka i balans efter ett missfall och behöver sin tid för det!

Det är viktigt i förhållande till Mias råd att ta hänsyn till att du äter antidepressiva. Vissa av tillskotten bör inte kombineras eller tas med försiktighet. Vill du redogöra för vilka antidepressiva du får och dos? Det finns ju både de som fokuserar enbart på serotonin och de som fokuserar både på serotonin och dopamin, noradrenalin. Det finns också olika sorter som verkar på olika sätt i kroppen. Därav viktigt att veta just vad man själv äter innan man tar kosttillskotten.

Glöm nu inte att sömnen är viktig! Kom ihåg sömnhygienen som man även kan kalla den ????Sov mellan 22-06 som så ofta som möjligt o längre om du har möjlighet o din kropp signalerar det!

Om du ligger o snurrar tankar (vilket jag förstår att du gör) så är L-Teanin bra! Ett av de tillskott som Mia rekommenderar. Kan du köpa hos hälsokosten. Finns även i grönt the. Men mkt mer koncentrerat i ett tillskott. Det kan vara jobbigt dricka så mkt te???? Så skönt när hjärnan får lite mer ro utan så mycket orostankar! Värt att prova. Jag vaknade häromnatten o tankarna snurrade (jag är i min uttrappning nu så nog ett utsättningssymtom) tog en L-Teanin och efter ett tag, kanske 20-40min så var det som ngn stänkte av tanke kranen ???? Så skönt och jag somnade om igen och sov tungt.

Mia beskriver alla kosttillskott på sin sida! Sen när du får tag på boken får du lite mer guidning när det gäller de andra bitarna.

Styrkekram till dig!

• Anonym (Orkar inte)

Tack för era svar! Jag har läst, men orkar inte skriva så mycket just nu. Förlåt! Är så fruktansvärt trött och orkeslös! Återkommer när jag kan samla mina tankar lite mer och klarar att skriva... Men tack snälla för att ni svarar!

Svar på tråden Något är så FEL med mig!