Hej!
Skrev ett långt svar som försvann
Men provar igen!
Jag förstår din situation upplevs riktigt svår, det är den också!
Jag tänker spontant när jag läser om dig att du kan lida av hormonella obalanser som behöver korrigeras. Jag vet lite för lite om dig. Ålder, tidigare besvär av PMS, trötthet, utmattninng nedstämdhet, besvär under eller efter graviditeter med utmattning, PMS etc. Det startar oftast där med hormonella obalanser. En del har besvär redan tidigare i livet, för de är känsliga för stress och lättare får obalanser. Många får utskrivet p-piller vilket inte alltid hjälper, en del mår faktiskt sämre.
Jag tänker att bioidentiska hormoner och kosttillskott kan vara en hjälp för dig att komma i balans. De kan hjälpa dig framåt och bli mer balanserad och slutligen må mycket bättre igen. Du behöver samtidigt jobba med stressen, för den stör den fina balansen alla dina hormoner behöver för att må bra. Sök hjälp hos sjukvården och be att få remiss till ett stressbehandlingsprogram, försäkra dig om att du kan få KBT via psykoog. Ej psykolog utan den kunskapen, du behöver KBT! Via sjukvården och stå på dig. Gå inte med på antidepressiva initialt- det är troligast inte lösningen. Du har troligast för lite serotonin, dopamin och noradrenalin. Det kan du få via koststillskott. Antidepressiva hjälper din kropp att öka det serotonin du har, men om du bara har två från början och medicinen stöttar upp så det blir fyra så fattas det fortfarande sex st om du behöver 10 för att må bra. Hänger du med?
Så prova med bioidentiska hormoner och kosttillskott. Bioidentiskt progesteron rätar upp på bla PMS, rikliga blödningar, humörsvängningar. Det kan ta några cykler, så det behövs lite tålamod. Själv märkte jag förbättring redan första gången. Jag orkade ta initiativ, livet kändes lite lättare och roligare
Kosttilskotten hjälper att öka din nivå av serotonin, noradrenalin och dopamin. Du kommer även behöva korrigera din kosthållning på sikt, men det kommer när man börjar må lite bättre och ens orkar tänka på det.
Det är en tuff resa du har framför dig, men den kan bli kortare om du kompletterar sjukvårdens hjälp med de bioidentiska hormonerna och tillskotten. Observera att sjukvården ej är så insatt i detta ännu, så troligast kommer din läkare inte förstå det upplägget. Hitta all hjälp du kan få i din omgivning med att reda ut det ekonomiska läget, låt någon göra det praktiska arbetet i det tills du själv orkar igen.
Ja, jag kan skriva mycket om detta...har själv lidit i 4 år. Men nu hittat de bioidentiska hormonerna...jag hamnade på din tråd av en händelse när jag försökte hitta andras beskrivningar på utsättningssymtom. För jag håller på att skrota mina antidepressiva nu. Mitt stöd är Mia Lundin och hennes bok. Den följer jag och den är toppen. Googla henne och biodidentiska hormoner rent generellt, så får du mer kunskap än det jag skrivit här. Jag vill bara visa dig att denna vägen finns!!
Jag hoppas du vågar satsa, krämen och tillskotten kommer kosta dig några kronor, men kommer troligen vara den bästa investering du någonsin gjort på lånade pengar!
En träningsform, eller snarare avslappningsform som ibland också kan fås via din sjukgymnast är Mediyoga. Mycket bra för stressreducering. Det kan du göra hemma själv med ljudfil. Den kostar, men om du får gå hos sjukgymnasten så går det på ditt högkostnadskort!!
Jag håller tummarna för dig!!