• Anonym (villöverleva)

Socialsekreterare nära gränsen

Hej!

Jag är 26 år och har arbetat som socialsekreterare med försörjningsstöd i cirka 3 år. Jag har ingen erfarenhet av andra områden inom socialtjänsten.

Egentligen tycker jag att yrket passar mig ganska bra. Jag älskar att skriva, är noggrann, empatisk och social. Jag har även ett intresse för den juridiska delen i arbetet och tycker om att se saker utifrån olika perspektiv.

Mitt problem är att jag ständigt går runt med dåligt samvete. Det känns som att jag gör allt men ändå inte lyckas nå upp till en, för mig, acceptabel nivå. Den nivån handlar för mig om att utföra ett rättssäkert arbete som jag kan känna att jag står för. Idag känns det som att jag gör mitt bästa (och mer därtill) utifrån de förutsättningar jag har. Jag hatar dock känslan av att ändå inte vara nöjd med vad jag gör i varje ärende. Det jag tycker är minimum, t.ex kolla att de som ansöker har sökt alla ersättningar de kan ha rätt till, bedöma om de har rätt till bistånd till de olika kostnader de ansöker om och se om de följer sina planeringar, tycker jag tar otroligt mycket tid och kraft. Ansökningsperioderna sträcker sig nästan upp till tre veckor per månad och jag hinner knappt andas innan det är dags för en ny period igen. Det känns som att jag ständigt jobbar 200 %.

Jag har svårt att sätta ribban och bestämma vad som är good enough. Jag tänker varje dag att jag ska försöka ändra inställning, typ bli lite mer lättsam och inte ta allt så allvarligt, kanske bli mindre empatisk (??)... men jag lyckas aldrig. Jag tycker att klienterna är värda en rättssäker handläggning, och varför ska jag behöva bli mer känslokall? När jag då lägger ner mycket tid på att utreda innebär det att jag behöver slå knut på mig själv för att hinna med alla ansökningar. Om jag gjorde all i "normal" arbetstakt skulle jag aldrig hinna med känner jag.

Det känns som att jag mjölkas på energi samtidigt som jag inte får någon belöning. Ofta blir klienter arga när de får avslag och samtidigt ska jag försöka upprätthålla en god relation till dem för att kunna vara ett stöd för dem i att komma ut i egen försörjning. Den kombinationen är svår. Mina kollegor hinner jag knappt prata med eftersom jag har så mycket att göra, och min lediga tid går åt till att försöka återhämta mig. Det känns inte som en hållbar situation.

Nu till mina frågor...

1) Finns det någon som kan ge mig lite tips på hur jag ska klara av att arbeta med detta utan att totalt förstöra mig själv?

2) Har ni någon tanke om vad jag skulle kunna arbeta med istället som är lite liknande men mindre stressigt? Jag är rädd att jag kommer att behöva byta bana om jag inte hittar något sätt att få det att fungera.

• Svar på tråden Socialsekreterare nära gränsen
  • Anonym (Lisa)

1. Extern handledning.

2. Byta kommun? Olika kommuner arbetar väldigt olika med försörjningsstöd, är min erfarenhet efter att ha arbetat i blott två kommuner som socialsekreterare. Eller byta jobb? Ta en paus från myndighetsutövning?

• Anonym (fia)

Du låter som en väldigt bra socialsekreterare om ditt rättesnöre är både rättssäkerhet och empati. Såna som du behövs inom socialtjänsten. Tycker absolut inte du ska tulla på någon av dem. Det vore en förlust både för dig själv får jag gissa och hela landet. Kan man inte göra ett bra jobb på sin nuvarande arbetsplats så söker man sig vidare är mitt motto.

• Anonym (villöverleva)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-09-27 20:25:28 följande:

1. Extern handledning.

2. Byta kommun? Olika kommuner arbetar väldigt olika med försörjningsstöd, är min erfarenhet efter att ha arbetat i blott två kommuner som socialsekreterare. Eller byta jobb? Ta en paus från myndighetsutövning?

1. Vi har handledning men upplever inte att den hjälper så mycket tyvärr. Men har funderat på att ta upp en egen stödkontakt.

2. Har bytt kommun just i förhoppning om att det skulle bli bättre men tycker tyvärr snarare att det är mer stressigt i den nya kommunen.

Jag tror absolut jag skulle må bra av att komma ifrån myndighetsutövningen. Dock brinner jag ju verkligen för skrivandet, så jag vill verkligen inte gå miste om den biten. Vart skulle jag kunna arbeta då t.ex? Finns det någon del av socialtjänsten som innebär mycket skriva men inte lika hög arbetsbelastning som på försörjningsstöd?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (villöverleva) skrev 2016-09-27 20:30:43 följande:

1. Vi har handledning men upplever inte att den hjälper så mycket tyvärr. Men har funderat på att ta upp en egen stödkontakt.

2. Har bytt kommun just i förhoppning om att det skulle bli bättre men tycker tyvärr snarare att det är mer stressigt i den nya kommunen.

Jag tror absolut jag skulle må bra av att komma ifrån myndighetsutövningen. Dock brinner jag ju verkligen för skrivandet, så jag vill verkligen inte gå miste om den biten. Vart skulle jag kunna arbeta då t.ex? Finns det någon del av socialtjänsten som innebär mycket skriva men inte lika hög arbetsbelastning som på försörjningsstöd?

Jag upplever inte arbetsbelastningen hög inom försörjningsstöd - däremot väldigt datumstyrt (alltid mer att göra den 25:e än den 15:e, t ex). Biståndshandläggning ÄO eller LSS? Men det är nog inte mindre arbetsbelastning, bara en annan typ av stress.
  • Anonym (villöverleva)
    Anonym (fia) skrev 2016-09-27 20:28:53 följande:

Du låter som en väldigt bra socialsekreterare om ditt rättesnöre är både rättssäkerhet och empati. Såna som du behövs inom socialtjänsten. Tycker absolut inte du ska tulla på någon av dem. Det vore en förlust både för dig själv får jag gissa och hela landet. Kan man inte göra ett bra jobb på sin nuvarande arbetsplats så söker man sig vidare är mitt motto.

Tack! :) Ja, jag måste erkänna att jag blir lite provocerad av tanken att de som verkligen vill göra ett bra jobb ofta är de som slutar i slutändan p.g.a arbetsbelastningen. Jag vill verkligen få det att fungera och känner mig så frustrerad! Jag tittar avundsjukt på mina kollegor och undrar hur de lyckas hitta en balans.
  • Anonym (villöverleva)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-09-27 20:34:17 följande:
    Jag upplever inte arbetsbelastningen hög inom försörjningsstöd - däremot väldigt datumstyrt (alltid mer att göra den 25:e än den 15:e, t ex). Biståndshandläggning ÄO eller LSS? Men det är nog inte mindre arbetsbelastning, bara en annan typ av stress.
    Okej, hmm ja det är där jag undrar om det beror på att jag arbetat i kommuner där det varit stressigt eller om det handlar mer om mig.

Jag kanske måste få klarhet i vad exakt det är som stressar mig och om en annan typ av stress skulle passa mig bättre. Jag blir nog stressad av den dubbla rollen med stöd och kontroll. Jag tycker att varje ansökningsperiod är en kamp för att hinna med i tid. Känslan av att även om jag gör allt jag kan så kommer det att bli svårt att komma i mål, är ganska tärande.
  • Anonym (.)

Det släpper nog med tiden. Det är vanligt att man i början har svårt att släppa arbetet när det handlar om ett sådant socialt arbete som du har.  Men det brukar bli lättare och släppa lite grann när man har mer erfarenhet/jobbat längre.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (villöverleva) skrev 2016-09-27 20:43:57 följande:

Okej, hmm ja det är där jag undrar om det beror på att jag arbetat i kommuner där det varit stressigt eller om det handlar mer om mig.

Jag kanske måste få klarhet i vad exakt det är som stressar mig och om en annan typ av stress skulle passa mig bättre. Jag blir nog stressad av den dubbla rollen med stöd och kontroll. Jag tycker att varje ansökningsperiod är en kamp för att hinna med i tid. Känslan av att även om jag gör allt jag kan så kommer det att bli svårt att komma i mål, är ganska tärande.

Usch, så ska du inte känna! Hur många klienter har du? Jag pendlar mellan ca 40-55. Träffar alla varje månad.
  • Anonym (villöverleva)
    Anonym (Lisa) skrev 2016-09-27 20:49:12 följande:
    Usch, så ska du inte känna! Hur många klienter har du? Jag pendlar mellan ca 40-55. Träffar alla varje månad.
    Hade 50 i första kommunen och nu runt 40 men lite andra arbetsuppgifter också som tillkommit. Oj! Vad bra att du hinner träffa alla varje månad. Det underlättar säkert arbetet med ansökningarna om man får igång en sådan struktur. De dagar jag har mellan ansökningsperioderna blir det ofta så att jag träffar de som har mest akut behov av att träffas, sedan har jag fullt upp med att utreda andra ansökningar som glasögon, tandvård, ta hand om eventuell överklagan m.m. Träffar nog bara 1/4 per månad.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (villöverleva) skrev 2016-09-27 20:55:33 följande:

Hade 50 i första kommunen och nu runt 40 men lite andra arbetsuppgifter också som tillkommit. Oj! Vad bra att du hinner träffa alla varje månad. Det underlättar säkert arbetet med ansökningarna om man får igång en sådan struktur. De dagar jag har mellan ansökningsperioderna blir det ofta så att jag träffar de som har mest akut behov av att träffas, sedan har jag fullt upp med att utreda andra ansökningar som glasögon, tandvård, ta hand om eventuell överklagan m.m. Träffar nog bara 1/4 per månad.

Hinner och hinner - vi måste träffa alla klienter. Det är bestämt uppifrån. Och så tillkommer som du skriver tilläggsansökningar, överklaganden, flerpartsmölen etc. Jag trivs på mitt arbete och lämnar jobbet på jobbet när jag är ledig. Upplever faktiskt försörjningsstöd som ett av de mindre stressande arbetena inom socialt arbete (av de jag prövat på; chef i olika former, biståndshandläggning ÄO etc).

Har du prövat andra områden inom socialt arbete? Om du är socionom och vill byta arbete, så finns det ju gott om möjligheter. Arbetet är en stor del av vardagen, och du måste hitta något som funkar för dig.
Svar på tråden Socialsekreterare nära gränsen