• susannapanna

Förskolor i Upplands Väsby?

Någon med erfarenheter eller åsikter om olika förskolor i Upplands Väsby?

Vi bor i Solna idag men letar hus i  Väsby. Är just nu mitt i en budgiving (igen) och jag funderar på det här med förskolor i området. Vi har två barn (3 år samt 5 månader).

De jag framförallt undrar över är Borgen, Bryggan och Sanda Ängar. Tankar om andra förskolor är självklart också av intresse!

• Svar på tråden Förskolor i Upplands Väsby?
  • Anonym (Väsbybo)

Vet tyvärr inget om de specifika förskolor du nämner då vi bor i en annan del av kommunen. Förskolesituationen i Väsby är tyvärr sådan att man inte har mycket val, särskilt om man kommer inflyttad och behöver plats med kort varsel. När vi flyttade hit för två sen fick mina barn placering på två olika förskolor, där den ena inte ens var på gångavstånd från där vi bor. Hoppas ni har mer flyt!

• susannapanna
    Anonym (Väsbybo) skrev 2016-09-28 09:44:51 följande:

Vet tyvärr inget om de specifika förskolor du nämner då vi bor i en annan del av kommunen. Förskolesituationen i Väsby är tyvärr sådan att man inte har mycket val, särskilt om man kommer inflyttad och behöver plats med kort varsel. När vi flyttade hit för två sen fick mina barn placering på två olika förskolor, där den ena inte ens var på gångavstånd från där vi bor. Hoppas ni har mer flyt!

Åh, ja jag har förstått att det är tufft att få sina förstaval! Hoppas på tur om vi vinner budgivningen...
  • Anonym (Förskollärare och förälder i väsby)

Det är brist på platser i förskolorna i Upplands Väsby så det kan vara svårt att få önskad förskola.

Finns en del bra förskolor. De flesta är privata.

För att få en bra bild på förskolor och deras verksamheter är det bra att besöka förskolorna.

Viktigt att ställa bra frågor om verksamheten tex ang vikarier, barnantal, hur de arbetar med stora barngrupper, vad är deras syfte med deras verksamhet, hur många pedagoger jobbar på avdelningen, maten, utbildning på personalen, hur ser dagarna ut (verksamhetens planering) osv.

• Auringonkukka

Det är kaos när det kommer till förskola i väsby tyvärr! Kommunen har " lokalbrist" som det så fint heter , har svårt att hålla garantitiden på förskoleplats inom 4 månader. De förskolor du nämner har jag hört mycket gott om dock!

Kontakta väsby kommun( väsbydirekt) och kolla hur situationen ser ut, vi sökte plats till mars -16 och fick plats nu i augusti.

Svar på tråden Förskolor i Upplands Väsby?