Undersökning om nätapotek!
Undersökning om nätapotek!
Jag pluggar etnologi vid Lunds Universitet och skriver mitt mastersarbete om nätapotek och handel med receptbelagda läkemedel på internet. Jag söker personer som har erfarenhet av att handla receptbelagda läkemedel på ett nätapotek (ej apoteket AB eller Apoteas internettjänster) eller andra siter på tex. darknet. Jag är intresserad av vad du har för erfarenheter, attityder och tankar kring att handla läkemedel utanför det reguljära apotekssystemet liksom vilka risker du ser i detta.
Deltagandet är helt anonymt och kan ske både genom webben, telefon eller IRL i Skåne. Om du vill delta och dela med dig av dina erfarenheter av nätapotek men inte vill höras eller ses postar jag här nedan en modifierad version av mina intervjufrågor. Om du upplever någon fråga som icke-relevant eller inte vill svara på den är det bara att lämna den blank. Svaren kan PMas till mig eller postas nedan om så önskas. PMa även om du vill delta i en 30-45min intervju IRL eller per telefon.
Bakgrundsinfo
1.1 Hur gammal är du?
1.2 Vad har du för utbildning / arbete?
1.3 Vad har du för tidigare erfarenhet av sjukvården?
1.4 Vad har du för tidigare erfarenhet av medicinering?
1.5 Hur mycket och till vad använder du internet?
Handla läkemedel
2.1 Vart köper du vanligtvis receptbelagda läkemedel?
2.2 Vad innebär att handla läkemedel på internet för dig? Vad är anledningen till att du handlar läkemedel på internet?
2.3 Vilka nätapotek/websidor har du handlat ifrån? Vad var viktigat hos ett nätapotek/websida för att du ska välja att handla på den?
2.4 I vilken situation väljer du att hellre handla ett läkemedel på internet utan recept än med recept genom ett svenskt apotek och vice versa?
2.5 Vad ser du för risker förknippade med att handla läkemedel på internet? Vad gör det säkert respektive osäkert?
2.6 Har du någonsin ifrågasatt kvalitén eller effektivitet i ett läkemedel du handlat från internet? Vad gjorde du isf. då?
2.7 Finns det någon kategori läkemedel du är mer respektive mindre benägen att handla utan recept andra?
2.8 Tycker du det alltid är nödvändigt att rådfråga medicinskt utbildade innan du använder dig av receptbelagda läkemedel? (till exempel en hostmedicin, en sömntablett eller en stark smärtlindrare). Ser du några risker med det, isf. vilka?
2.9 Hur bedömer du i allmänhet din förmåga att utan hja?lp av medicinsk personal avgöra vilka receptbelagda läkemedel som a?r lämpliga fo?r dig? Ser du några risker med det, isf. vilka?
2.1.1 Tror du att det a?r vanligt att läkemedel som säljs pa? internet a?r fo?rfalskade? Vad tror du en förfalskning av ett läkemedel innebär?
2.1.2 Vilken person eller informationskälla konsulterar du i första hand om du behöver medicinska råd eller fakta kring ett visst läkemedel? Finns det någon typ av källa du inte litar på?
Sjukvård och hälsa
3.1 Vad är din bild/erfarenhet av läkare?
3.2 Hur skulle du beskriva ditt förhållande till auktoriteter?
3.3 Litar du i regel på att läkare gör rätt bedömning vid utskrivning av medicin? Ser du några risker med det?
3.4 Är du en person som oroar dig mycket över du hälsa? Vad uppfattar du som de största hoten mot din hälsa?
3.5 Upplever du att man alltid kan lita på det allmänna sjukvårdssystemet?